• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402072215257
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد:

فرسایش ۵۰ تن در هکتار در برخی نقاط لرستان

فرسایش ۵۰ تن در هکتار در برخی نقاط لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در برخی نقاط استان به صورت نقطه‌ای میزان فرسایش ۵۰ تن در هکتار است.

محمدحسین میرزایی امروز ۲۲ مهرماه در جلسه ستاد پیشگیری از حوادث و مدیریت بحران لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: منابع‌طبیعی و آبخیزداری موضوعی استراتژیک بوده و لرستان استانی با شیب زیاد، فرسایش و رسوب خیلی بالایی است.

وی با بیان اینکه متوسط رسوب کشور ۱۶ تن در هکتار است و این درحالیست که این رقم در لرستان ۲۵ تن در هکتار گزارش شده است، اضافه کرد: در برخی نقاط لرستان نیز به صورت نقطه‌ای میزان فرسایش ۵۰ تن در هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: با این اوصاف باید اقدامات خیلی جدی در راستای آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان انجام دهیم.

میرزایی بیان کرد: موضوع آبخیزداری تنها به حفظ آب، خاک و جلوگیری از فرسایش و رسوب منتج نمی‌شود بلکه در این مقوله استحصال آب نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه آبخیزداری و منابع‌طبیعی بحثی حاکمیتی است و دولت باید به طور جدی به آن بپردازد، افزود: مردم اقبال خیلی خوبی نسبت به طرح‌های آبخیزداری از خود نشان می‌دهند؛ به عنوان نمونه در برخی شهرستان‌های استان نظیر ازنا آبخیزداری با دو میلیارد تومان اعتبار و با مشارکت خوب مردم و مساعدت فرماندار این شهرستان در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد: در استان مطالعات آبخیزداری خیلی خوبی انجام شده بطوریکه از مجموع ۲.۸ میلیون هکتار وسعت استان در ۲.۷ میلیون هکتار مطالعه در دست انجام یا انجام شده است.

میرزایی بیان کرد: ۷۰ میلیون هکتار مطالعات توجیهی و ۱.۴ میلیون هکتار مطالعات تفصیلی و اجرایی داریم که این مطالعات تفصیلی در لرستان آماده اجرا هستند.

وی یادآور شد: اعتباراتی که در بخش آبخیزداری هزینه می‌شود اصلا جوابگو نیست و در هر هکتار عملیات آبخیزداری که انجام می‌دهیم حداقل سه میلیارد تومان نیاز بوده و چنانچه بخواهیم عملیات آبخیزداری را در یک میلیون هکتار از ارضی انجام دهیم به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مسئول یادآور شد: با این اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌شود کاری انجام داد، سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی در حوضه آبخیزداری در نظر گرفته شده بود که ۶۶ درصد آن محقق شد و این اعتبار با انجام این حجم کار همخوانی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha