• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402072315688
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از سیزدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از سیزدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

سیزدهمین روز از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سیزدهمین روز رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در جلسات علنی امروز (یکشنبه) بیست و سوم مهر ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه می‌پردازند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در سیزدهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند. 

مصوبات

* با تصویب بند پ ماده ۵۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  صدور گواهی پایان کار ساختمان‌هایی که بنا بر حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مشمول پرداخت جریمه برای هر یک از واحدهای آن ساختمان شدند را منوط به پرداخت این جریمه کردند.

* با تصویب بند ت ماده ۵۳ لایحه به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه دادند نسبت به مشارکت در تامین منابع مورد نیاز برای ساخت آزاد راه و خطوط ریلی شهری و حومه‌ای اقدام کند.

* با تصویب بند الف ماده ۵۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی موظف شد حداقل ۱۵ درصد از برنامه‌های تامین مسکن را با استفاده از فناوری‌های نوین عملیاتی کند.

* با تصویب بند الف ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که ستاد ملی ترانزیت به‌عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) تشکیل شود.

* با تصویب بند ب ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین کردند.

* با تصویب بند پ ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین می‌شود.

* با تصویب جزء ۱ بند ث ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند تا کشنده هایی که بیش از پنج سال متوقف شده است را با استفاده از روش های مشارکت عمومی - خصوصی راه اندازی یا واگذاری کند.

* با تصویب جزء ۲ و ۴ بند ث ماده ۵۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به صدور مجوز واردات کشنده های ریلی با سن کمتر از ۱۵ سال کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان دولت را مکلف کردند تا در راستای افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی نسبت به اعطای مجوز به شرکت های خارجی برای پرواز در مسیرهای خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی سوخت و خدمات فرودگاهی و ناوبری اقدام کند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ۳ به ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان هواپیمایی کشوری را موظف کردند تا ساز و کارهای لازم برای همکاری مشترک بازرگانی میان شرکت‌های هواپیمایی در ایران را فراهم کند.

*‌ با تصویب بندهای «الف، ب و ت» ماده ۵۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ الزاماتی را برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی در راستای تسهیل صدور کالاهای ایرانی و تأمین امنیت صادرکنندگان تعیین کردند.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به مشارکت شهرداری‌ها در احیای بافت‌های فرسوده برمی‌گشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آمار بازآفرینی ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار واحد در هر سال تاکید کرد: برای احیای بافت‌های فرسوده نیاز به استفاده از روش‌های نوآورانه داریم. اکنون ۱۹ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. ما باید تحولی در ارتباط با بافت‌های فرسوده رقم بزنیم.

داوود منظور همچنین و در جریان بررسی بخشی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به ترانزیت و اقتصاد دریامحور باز می‌گشت، بیان کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور به ویژه در حوزه حمل بار در یک دهه اخیر مغفول مانده است. توسعه ظرفیت ترانزیتی قطعا برای کشور ارزآوری خواهد داشت و از سوی دیگر جایگاه کشور را در مسیرهای بین‌المللی ارتقاء می‌بخشد و دارای اهمیت جغرافیایی سیاسی می‌باشد.

در جریان بررسی بند دیگری از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی برای برقراری پرواز در مسیرهای داخلی برمی‌گشت، منظور با ادعای این‌که پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از جامعه از پرواز استفاده می‌کنند، گفت: ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای برقراری پرواز در مسیرهای داخلی باعث هدررفت منابع ارزی کشور شده و برخلاف اصول متعدد قانون اساسی است.

درانتقاد به این اظهارات نماینده دولت، محسن زنگنه گفت: اگر این نگاه بخواهد ادامه داشته باشد چندی دیگر نیمی از دهک‌های جامعه باید از سوار شدن بر وسائل نقلیه شخصی منع و با اتوبوس جابجا شوند.

ارجاعیات

نمایندگان پس از آنکه با اصل و حذف بند ب ماده ۵۵ لایحه برنامه موافقت نکردند، این بند از لایحه که به بازنگری در شناسه فنی - ملکی کلیه ساختمان‌ها و راهبری سامانه صدور الکترونیکی این شناسه برمی‌گشت را به منظور بررسی مجدد و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

مجلس همچنین ماده ۵۶ از لایحه برنامه هفتم توسعه را که به تعیین اهداف کمی سنجه‌های عملکردی ترانزیت و اقتصاد دریا محور تا پایان برنامه هفتم توسعه باز می‌گشت را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

پس از بررسی اجزای ۱ و ۲ و تبصره بند ت ماده ۵۷ لایحه برنامه، این بند که مربوط به افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی بود برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

همچنین نمایندگان بند الحاقی ۲ ماده ۵۷ لایحه را که به اعطای مجوز به شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای برقراری پرواز در مسیرهای داخلی بر می‌گشت را به منظور لحاظ برخی نکات امنیتی به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در ادامه بندهای الحاقی ۱ و ۲ ماده ۵۸ لایحه به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن شرکت‌های فرودگاهی و شرکت راه آهن مشمول مزایای قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی می‌شدند.

با تصمیم نایب رئیس مجلس بند الحاقی ۳ ماده ۵۸ این لایحه مربوط به الزام شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور مصوب شورای عالی اداری کشور به تصویب برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور جهت رفع ایرادات وارده به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

همچنین بندهای ب و پ ماده ۵۹ لایحه در ارتباط با الزام معادن کشور به صدور بارنامه برای حمل تولیدات معدنی را جهت رسیدگی بیشتر و رفع ایرادات به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

حذفیات

نمایندگان پس از مخالفت با تصویب بند الف ۵۹ این لایحه که به وزارت راه و شهرسازی اجازه می‌داد تا از کلیه وسایل نقلیه (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در راه‌های شریانی تردد می‌کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو عوارض دریافت کند، به حذف آن رای دادند.

پیشنهادات

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان با پیشنهاد الحاقی کمیسیون عمران به ماده ۵۳ لایحه موافقت کردند و بر این اساس در راستای حمایت از افراد فاقد مسکن در کلیه طرح‌های حمایتی مسکن مشوق‌هایی را پیش‌بینی کردند.

نمایندگان همچنین ضمن موافقت با الحاقی به بند ث ماده ۵۷ لایحه دولت را مکلف کردند تا با هدف ارتقای جایگاه کشور در بازار تولید و تجارت جهان و افزایش سهم بری از زنجیره های ارزش منطقه‌ای و جهانی بر اساس مزیت نسبی مناطق مختلف کشور، سند پیشرفت شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) را تهیه کند.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز هادی بیگی‌نژاد در تذکری شفاهی از رفتار مسئول حفاظت مجلس با مهمانان نمایندگان انتقاد کرد و خواستار ورود رئیس مجلس به این موضوع شد.

نماینده ملایر توضیح داد: روز گذشته کار به جایی رسید که اعضای کمیسیون انرژی، بعضی مسئولان وزارت نفت و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ کشور را برای اخذ نظر دعوت کرده بودند اما این افراد را علی‌رغم این‌که هماهنگی لازم صورت گرفته بود و حراست مجلس نیز اسم آنها را تایید کرد به داخل راه ندادند.

در پاسخ به این تذکر محمدباقر قالیباف گفت: اگر در بخش دفاتر مانع شدند کار خلافی است و بنده قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنم و نتیجه را خدمت نمایندگان اعلام می‌کنم. اما در هیات رئیسه و در کریدور به خاطر بررسی برنامه هفتم محدودیت‌هایی در ترددها اعمال شده است که البته بین ساعت ۱۲ تا ۲ این محدودیت وجود ندارد اما در بخش دفاتر نمایندگان محدودیتی وجود ندارد اگر مانع شدند تخلف کرده و بنده قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنم حتی یک مورد هم نباید اینگونه باشد.

در تذکری دیگر کمال علیپور خنکداری در تذکری شفاهی با تاکید بر اینکه وضعیت آموزش و پرورش خوب نیست، اظهار کرد: امروز دانش آموزان با مشکل مواجه هستند. مجلس باید یک راهکار و چاره ای برای وزارت آموزش و پرورش بیندیشد.

همچنین رئیس مجلس درپاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی درباره وضعیت مدارس و کمبود معلم گفت:  با توجه به اینکه مجلس در حال بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم است، قرار شده که در یک جلسه غیر رسمی جلسه ای با وزیر آموزش و پرورش برگزار شود.

انتقاد از افزایش قیمت کود، موضوع تذکر رحمت الله نوروزی بود که قالیباف در پاسخ به آن گفت: پرداخت طلب گندم کارها شروع شده اما با تاخیر انجام شده و بخشی هنوز پرداخت نشده و آن ها نتوانسته کود تهیه کنند؛ آن دسته از کشاورزان که پول گرفته‌اند توانستند کود تهیه کنند. کشاورزان که با تاخیر پول گندم را گرفته اند باید کود گران تری برای کشت پاییزه بخرند؛ حتما آقای مخبر به مشکلات توجه دارند که به دلیل عدم پرداخت و تاخیر در خرید کود، کشاورزان کود را گران تر می خرند؛ حتما ایشان برای این موضوع تدبیری می کنند که مشکل حل شود.

در هیمن رابطه علی بابایی کارنامی خواستار برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان به خصوص افزایش قیمت کود شد و عبدالرضا مصری در پاسخ به او گفت: کمیسیون کشاورزی فردا ظهر جلسه ای با حضور وزیر کشاورزی برگزار و موضوع افزایش ناگهانی قیمت کود، بهای گندم و وضعیت برنج و سایر مشکلات کشاورزان را بررسی می کند.

محمدرضا صباغیان نیز با اشاره به شرایط سخت و اسفبار غزه و مردم آن خطاب به قالیباف گفت: همان طور که وزرای انگلیس و دیگر کشورها و مسئولان آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی راه افتاده و به کشورهای مختلف می روند، شما نیز حرکتی انجام دهید.

همچنین احمد حسین فلاحی با اشاره به جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه گفت: در موضوع فلسطین و غزه رژیم کودک کش صهیونیستی در حال از بین بردن زیرساخت‌های کشورهای مسلمان است.

عبدالحسین روح‌الامینی هم با اشاره به ممانعت رژیم صهیونیستی نسبت به امدادرسانی هلال احمر و صلیب سرخ جهانی به مظلومان غزه گفت: رژیم سفاک کودک کش صهیونیستی ابتدایی‌ترین اصول در جنگ‌ها را نیز زیر پا گذاشته است.

با توجه به تذکر برخی نمایندگان درباره افزایش قیمت کود کشاورزان نیز عبدالرضا مصری از دولت خواست تا درباره قیمت عرضه کود کشاورزی به کشاورزان تجدید نظر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha