• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402072315692
  • خبرنگار : 71560

ارجاع بند مربوط به بازنگری در شناسه فنی - ملکی کلیه ساختمان‌ها به کمیسیون تلفیق

ارجاع بند مربوط به بازنگری در شناسه فنی - ملکی کلیه ساختمان‌ها به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه را که به بازنگری در شناسه فنی - ملکی کلیه ساختمان‌ها و راهبری سامانه صدور الکترونیکی این شناسه برمی‌گشت را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، پس از آنکه با اصل و حذف بند ب ماده ۵۵ لایحه برنامه موافقت نکردند، این بند از لایحه را به منظور بررسی مجدد و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در بند «ب» ماده ۵۵ لایحه برنامه آمده است که وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به بازنگری شناسنامه فنی- ملکی کلیه ساختمان ها از جمله ساختمان های دولتی، نهادهای عمومس غیردولتی و سازمان و شرکت های وابسته به دولت نظیر بانک ها، و همچنین ایجاد و راهبری سامانه صدور الکترونیکی آن اقدام نماید، به طوری که امکان درجه بندی ساختمان ها و مستحدثات جدید الاحداث در دو بخش کیفیت ساخت و بهره وری انرژی در چهار رده فراهم گردد.

تکمیل مرحله ای شناسنامه فنی- ملکی از شروع اخذ پروانه ساخت و در زمان تنظیم گزارش های مرحله ای توسط مهندسین ناظر انجام کار تا صدور پایان کار الزامی بوده و شهرداری ها مکلفند که از صدور پایانکار برای ساختمان های فاقد شناسنامه فنی- ملکی مورد تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان خودداری نمایند و حسب مورد پرونده متخلفین را برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ها و شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع نمایند.

از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، کارکنان دستگاه های اجرائی، امکان فعالیت به عنوان مجری، یا نماینده مجری در فرایند ساخت و ساز ساختمان ها را ندارند. آیین نامه اجرائی این بند ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، شامل تکالیف دستگاه ها، عوامل فنی، اجرائی و نظارت ساختمان، فرایندهای تهیه و صدور شناسنامه فنی- ملکی ساختمان و ضوابط و معیارهای صنعتی سازی و بهره وری انرژی  با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارتخانه های کشور، نفت و نیرو، سازمان، سازمان نظام مهندسی و نماینده شورای عالی استان ها تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha