• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402072315694
  • خبرنگار : 50026

گفت‌وگوی ایسنا با هنرمند برگزیده سینمایی؛

حرف اول و آخرم، هنر است

حرف اول و آخرم، هنر است

ایسنا/خراسان جنوبی محمد مهربان، جوانی خوش ذوق که ۱۷ سال، از عمر زندگی هنری‌اش می‌گذرد، این روزها در جشنواره مهر سینمای ایران خوش درخشیده است.

۳۵ ساله و اهل بیرجند است، شخصیتی پویا که امسال در رقابت با دیگر هنرمندان عرصه سینمای کشور، عنوان هنرمند برگزیده سینمایی را در  دومین جشن ملی مهر سینمای ایران، از آن خود کرد.

محمد مهربان از سال ۸۵ ، پا به دنیای هنر گذاشت و علاقه‌اش، شیپور آغاز حرکتی هنرمندانه برای تغییر مسیر زندگی‌اش شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بعد از علاقه، دلسوزی‌ام برای استان و ایجاد فرصت‌هایی برای معرفی و شکوفایی ظرفیت‌های این خطه از کویر، سبب شده هنوز پس از ۱۷ سال، با انگیزه فراوان به کار هنر و فعالیت در عرصه فیلم و سینما ادامه دهم.

 این هنرمند برگزیده سینمای ایران، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در صدا و سیما، فعالیت‌های هنری خود در عرصه سینما آغاز کرد و در سال ۹۵ برای کسب تجربه‌های بزرگتر و حرفه‌ای تر، پا به عرصه دانشگاهی گذاشت و دانشجوی رشته سینما؛ گرایش فیلم سازی در تهران شد.

او همزمان با تحصیلات تخصصی، به مدت سه سال در پروژه‌های تصویربرداری در شبکه‌های سراسری از جمله شبکه‌های یک، نسیم، چهار و مستند و پروژه‌های همایشی و مستندهای استانی از جمله کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان، کسب تجربه کرد و سرانجام علاقه وافرش برای پویایی خراسان جنوبی، بار دیگر او را مسافر بیرجند کرد.

حرف اول و آخرم، هنر است

گام‌های موفق در مسیر زندگی هنری

در سال ۹۸ اگر چه تنها ۳۱ سال سن داشت اما اولین گام بزرگ زندگی هنری‌اش را برداشت و مؤسسه سینمایی مهربان فیلم را با یک نیروی کار تأسیس کرد و حال پس از گذشت چهار سال، ۱۰ هنرمند عرصه سینمایی در این موسسه با بهره‌گیری از تجهیزات به روز و کار گروهی به خلق آثار فیلم و سینما مشغولند. پاتوقی هنری که محمد مهربان با انگیزه‌های جوانی، آن را فعال کرده است.

توانایی‌های حرفه‌ای این هنرمند سینمایی استان، سبب حضور او در ساخت ۵ فیلم داستانی از مجموع شش فیلم داستانی خراسان جنوبی که از سال ۹۹ تا کنون ساخت شده است، می‌شود.

فصل انارها، صداکن مرا، متولد برج عقرب، روشنا و تله فیلم روز چهل و یکم، ساخته‌های خراسان جنوبی است که مدیریت تصویربرداری آنها را محمد مهربان بر عهده داشته است.

تجربه حضور در سه پروژه مینی سریال که یکی از این آثار برای اولین بار در خراسان جنوبی مجوز پخش نمایش خانگی را گرفت، از دیگر فعالیت‌های هنری هنرمند سینمایی خراسان جنوبی است.

غرور جایی در هنر ندارد

مهربان با اشاره به سختی‌هایی که برای تأسیس موسسه سینمایی‌اش کشیده، اخلاق حرفه‌ای را لازمه موفقیت در کار هنر می‌داند و می‌گوید: اخلاق بر تخصص حرفه‌ای ارجحیت دارد، و غرور جایی در موفقیت‌های هنری ندارد و این همان آسیبی است که نسل جوان را در عرصه هنر، تهدید می‌کند.

مدیر آموزشگاه آزاد سینمایی مهربان فیلم، همزمانی آموزش و تولید محتوا را دو اهرم موفقیت این موسسه و همکارانش می‌داند و یادآور می‌شود: آموزش تصویربرداری، تدوین، گویندگی، فن بیان و بازیگری مقابل دوربین با بهره‌گیری از اساتید متخصص، گام مهم موسسه فیلم مهربان در تولید محتوای تخصصی با رعایت اخلاق حرفه‌ای است.

نقاط قوت و چالش‌های هنری از زبان هنرمند موفق استان

چالش‌های عرصه سینمایی، در سخنان محمد مهربان آنجایی نمود پیدا می‌کند که این هنرمند حرفه‌ای، از ناهمخوانی هزینه‌های تولید محتوا با انتظارات سفارش دهندگان محتوا سخن می‌گوید و می‌افزاید: در کار هنری هزینه بسیاری صرف خرید تجهیزات روز سینمایی و ورود آن‌ها از پایتخت به استان و به کارگیری گروه هنری می‌شود، اما سفارش‌دهندگان تولید محتوا انتظار دارند این محتوا را با کمترین هزینه تحویل بگیرد که لازمه پیشرفت عرصه هنر سینمایی در استان، تغییر این نگرش سفارش‌دهندگان محتواست.

نقطه قوت فعالیت‌های محمد مهربان اینجا برجسته می‌شود که می‌گوید: هیچ‌گاه نگاه مادی سبب‌ نشده کار ضعیفی تحویل دهیم و با وجود اینکه همواره در پروژه‌ها با چالش سرمایه در گردش مواجهیم، اما تولید محتوا را به بهترین صورت انجام می‌دهیم.

حرف اول و آخرم، هنر است

علاقه، آموزش و صبر، لازمه موفقیت در عرصه هنر

مهربان با بیان اینکه گاهی حتی به دلیل فکر کردن زیاد به نحوه اجرای پروژه‌ها شب‌ها خواب نداشته‌ام، می‌گوید: هر کاری سختی‌هایی دارد و تلاش برای تحمل این سختی‌ها، همان حلقه گمشده نسل جوان امروز برای دستیابی به حرفه‌های هنری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حمایت‌های خوبی از هنرمندان در حال شکل‌گیری است، افزود: عدم توجه به هنرمندان شهرستانی معظلی بود که امروزه با جشنواره‌های متعدد و همچنین نگاه مسئولان به استفاده از ظرفیت و پتانسیل نیروهای بومی در حال تغییر است.

این هنرمند با بیان اینکه عدم ورود افراد علاقه‌مند و جدی به بخش هنر چالش مهمی است، ادامه داد: صرف آموزش تنها جوابگو نیست، بلکه محک افراد در کارهای عملی همراه با آموزش مهم است.

مهربان با اشاره به چالش اقتصادی این حرفه نیز می‌گوید: هنرمندی که وارد این عرصه می‌شود باید صبر داشته باشد چراکه درآمدزایی در این حرفه ممکن است سال‌ها طول بکشد.

وی با بیان اینکه نیروهای متخصصی در استان داریم اما حجم تولیدات کم است، تصریح کرد: صرف داشتن مدرک باعث نمی‌شود فرد خبره این کار شود، بلکه باید تجربه و صبر نیز در کنار آموزش بنشیند تا به نتیجه برسیم.

مهربان با بیان اینکه در این سال‌ها هنرمندنماها که تنها یک مدرک دارند به کار هنری ضربه زده‌اند، گفت: هنوز نگاه آموزشی و استفاده از اساتید شهرهای بزرگ‌تر در استان جای کار دارد.

حرف اول و آخرم، هنر است

هنر، قیمت ندارد

ناهماهنگی هنرمندان استان، سبب شد هنرمند نمونه استان زبان به گلایه بگشاید و بگوید: مدیران حوزه فرهنگ، به دلیل ناآگاهی از هزینه‌های تولید محتوا و مسائل صفر تا صد آن، قراردادها را با هنرمندان صادر می‌کنند که این به نفع هنرمندان و فعالان این حوزه نیست چراکه کار هنری، قابل قیمت گذاری نیست و این ناآگاهی مدیران سبب می شود ارزش کار هنرمندان بسیاری از مکان‌ها نادیده گرفته شود.

مهربان با بیان اینکه مهم‌ترین رکن کار هنری مدیریت و اجراست، افزود: در بسیاری از جلسات و برنامه‌ها صحبت از دیده نشدن ظرفیت‌های استان می‌شود، در حالی که با تولید محتوا به راحتی می‌توان این پتانسیل‌ها را نشان داد، اما حمایت‌های لازم اتفاق نمی‌افتد و این عدم حمایت، هنرمندان استان را برای نشان دادن توانمندی‌های حرفه‌ای شان، مجبور به خروج از استان و رفتن به پایتخت کشور می‌کند که در این جهت تلاش شد تا با برگزاری همایشی با این عنوان که " آیا در تهران خبری هست؟"  تجربه‌ای ارزشمند برای علاقمندان به حوزه  سینما رقم خورد.

کلام آخر

 وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های آینده‌ام تأسیس استودیویی مجهز برای درخشش شرق کشور در حوزه سینمایی است و هدفم از ایجاد این استودیوی مجهز، جذب حمایت‌های بخش دولتی برای پویا شدن بخش خصوصی در عرصه سینمایی استان است تا از این توانایی برای شکوفایی ظرفیت‌های استان بهره گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha