• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402072315793
  • خبرنگار : 50182

مدیرکل بهزیستی استان:

کرمانشاه ۶۲۰۰ نابینا و کم بینا دارد/ بیشترین علت "مادرزادی" است

کرمانشاه ۶۲۰۰ نابینا و کم بینا دارد/ بیشترین علت "مادرزادی" است

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۶۲۷۱ مددجوی مبتلا به اختلالات بینایی در استان، گفت: بیشترین علت نابینایی و کم بینایی در استان "مادرزادی" است.

بهزاد شهبازی به مناسبت روز جهانی "عصای سفید" (۲۳ مهر) در گفت و گو با ایسنا، تعداد مددجویان مبتلا به اختلال بینایی در استان را ۶۲۷۱ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۴۱۰۰ نفر مرد و ۲۱۷۱ نفر زن هستند.

شهبازی با بیان اینکه از مجموع این مددجویان ۸۸۷ نفر روشندل هستند، گفت: مابقی افراد به اختلالات خفیف، متوسط و شدید چشمی مبتلا هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از مجموع این مددجویان، نیمی در مرکز استان و مابقی در سایر شهرستانها زندگی می کنند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، بیشترین و اصلی ترین علت نابینایی و کم بینایی در استان "مادرزادی" بوده و در حال حاضر ۳۶۵۱ نفر معادل ۶۰ درصد مددجویان به همین علت گرفتار اختلالات بینایی شده‌اند.

وی افزود: در همین راستا در حال حاضر آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای خانواده هایی که در آنها فرد کم بینا یا نابینا وجود دارد، انجام می شود.

شهبازی گفت: علاوه بر این سالانه غربالگری کودک به منظور پیشگیری از تنبلی چشم انجام می گیرد و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۸ هزار کودک سه تا شش سال در طرح "آمبلیوپی" به منظور پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری شده اند.

وی افزود: با غربالگری این تعداد، ۲۸۳ کودک با مشکلات بینایی شناسایی شده و به منظور درمان و پیگیریهای بعدی به اپتومتریست معرفی شده‌اند.

شهبازی در ادامه در تشریح خدمات ارائه شده به نابینایان استان از فعالیت یک مرکز روزانه خانواده و کودک مبتلا به اختلالات بینایی با عنوان مرکز "عصای سفید" در استان خبر داد و افزود: در این مرکز خدمات آموزشی و هنری از جمله جهت یابی، آموزش خط بریل و  دیگر آموزش های تخصصی مورد نیاز مددجویان کودک مبتلا به اختلال بینایی ارائه می شود.

وی افزود: در حال حاضر این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر در استان فعالیت کرده و ۵۰ کودک در آن مشغول آموزش هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از پیگیری راه اندازی یک کتابخانه تخصصی برای نابینایان استان خبر داد و افزود: در این کتابخانه که با همکاری کتابخانه های استان راه اندازی خواهد شد، بیش از هزار جلد کتاب نفیس که با خط بریل نگاشته شده قرار خواهد گرفت و علاقمندان کم بینا و نابینا می توانند از این کتاب ها بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نابینایان و کم بینایان استان با جدیت در دستور کار قرار دارد، گفت: در همین راستا پیگیر افزایش فعالیت این افراد در سطح جامعه هستیم و امسال شاهد رشد ۱۰۰ درصدی اعطای تسهیلات اشتغالزایی و همچنین پذیرش این افراد در آزمونهای استخدامی هستیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است بتوانیم بر اساس توانمندی این افراد اشتغال پایدار برای آنها ایجاد کنیم و آنها هم بتوانند مانند افراد عادی جامعه توانمندیهای خود را به منصه ظهور بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha