• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402072416457
  • خبرنگار : 71660

انتقاد پوتین از «نظم مبتنی بر قواعد به سبک غرب»

انتقاد پوتین از «نظم مبتنی بر قواعد به سبک غرب»

ولادیمیر پوتین امروز (دوشنبه) گفت، نظم مبتنی بر قواعدی که توسط غربی‌ها ترویج داده می‌شود، صرفا پوششی برای استعمارگری می‌باشد و این قوانین هرگز مورد توافق افراد قرار نگرفته و فقط از مسئله‌ای به مسئله دیگر هدایت شده است.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی مصاحبه‌ای اختصاصی با تلویزیون دولتی چین تحت عنوان «سی‌سی‌تی‌وی» بیان کرد: آیا شما تا به حال این قوانین را دیده‌اید؟ خیر، زیرا هیچکسی آن‌ها را ننوشته است و هیچ موافقتی درخصوص آن‌ها صورت نگرفته است. چگونه می‌توانیم درباره نظم مبتنی بر قواعدی گفت‌وگو کنیم که کسی تا به حال آن را ندیده است.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: در حالی که چنین وضعیتی را اگر بخواهیم از منظر «عقل سلیم» بررسی کنیم، بی‌منطق به نظر می‌رسد اما برای طرفداران این سبک از نظم مبتنی بر قواعد، «بسیار مفید» است. اگر کسی تا به حال چنین قوانینی را ندیده، بدین معناست آن دسته از افرادی که درباره این قوانین صحبت می‌کنند، آن را فقط از مسئله‌ای به مسئله‌ دیگر هدایت می‌کنند، طوریکه همه چیز به نفع خود باشد. این ذات و جوهره رویکرد استعمارگری است.

ولادیمیر پوتین در ادامه تصریح کرد: استعمار همیشه مبتنی بر ایده‌های برتری طلبانه بوده است و مردم را به طبقات مختلف تقسیم می‌کند. کشورهای استعماری همیشه خود را مردمی درجه یک می‌دانستند. از این گذشته آن‌ها همیشه گفته‌اند که روشنگری را برای مستعمرات خود و تمدن را برای مردمی که درجه دو محسوب می‌شوند، می‌آورند.

وی در ادامه تاکید کرد: ذهنیت استعمار همچنان سفت و سخت باقی مانده است. این رویکرد ایالات متحده آمریکاست. هنگامی که آن‌ها می‌گویند استثنایی هستند بدین معناست که خود را درجه یک و دیگر مردم جهان را درجه دو تلقی می‌کنند؛ اما ما با این واقعیت پیش می‌رویم که همه مردم برابر هستند، همه حق آزادی یکسانی دارند. این چیزی است که جهان چندقطبی از طریق آن به تدریج به وجود می‌آید. روسیه و چین کاملا متفاوت از غرب فکر می‌کنند. ما معتقدیم که ظهور جهانی چندقطبی و اساس همکاری میان کشورها، برابری می‌باشد.

رئیس‌جمهور روسیه در قسمت دیگری از این مصاحبه با اشاره به بحران اوکراین و مذاکرات صلح این کشور گفت: روسیه از پیشنهادات چین برای خاتمه دادن به بحران اوکراین سپاسگزار است اما دولت کی‌یف هرگونه مذاکرات سازنده‌ای را رد می‌کند و از سر لجبازی به دنبال شکست روسیه در میدان نبرد است و به گفته خودش می‌خواهد خسارات زیادی علیه ما وارد کند.

پوتین پیرو اظهاراتش در رابطه با مذاکرات صلح اوکراین تاکید کرد: ما به پیشنهادات دوستان چینی خود آگاه هستیم. فکر می‌کنم این پیشنهادها واقع‌بینانه هستند و دست کم باید اساس توافقنامه صلح باشد اما متاسفانه طرف مقابل (اوکراین) هیچ اشتیاقی نسبت به هرگونه مذاکرات نشان نمی‌دهد.

او گفت: سال به سال وضعیت به دستان رژیم کی‌یف و قدرت‌های غربی که این خصومت‌ها را به راه انداخته‌اند متشنج‌تر می‌شود. آن‌ها زنان و بچه‌ها را می‌کشند. هیچکسی در غرب به این مسئله توجه نمی‌کند. عملیات ویژه نظامی آغاز جنگ نیست، تلاشی برای توقف آن است.

ولادیمیر پوتین همچنین ضمن آنکه شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین را «یک دوست و رهبری شناخته‌شده در جهان» خواند، گفت: او شریکی قابل‌اعتماد، منطقی و مصمم است. شی قادر است وضعیت آینده را ارزیابی و از طریق آن‌ها همکاری کند؛ این چیزی است که رئیس‌جمهور چین را از دیگر رهبران جهان متمایز می‌سازد.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: اگر اوکراین بخواهد مذاکرات صلح با روسیه را آغاز کند، باید فرمان ممنوعیت مذاکرات با روسیه را لغو و اعلام کند که آماده مذاکرات با مسکو است.

وی یادآور شد: رئیس‌جمهور اوکراین ممنوعیت مذاکرات با ما را صادر کرده است... پس با این حساب چگونه می‌توانید مذاکره کنید. اگر اوکراین می‌خواهد وارد مذاکره شود، اول از همه باید این فرمان را لغو کند. باید این کشور اعلام آمادگی کند. ما آماده هستیم و از پیشنهاد دوستان چینی خود استفاده می‌کنیم.

نقشه راه ۱۲ بندی چین درباره صلح که پیشتر وزارت خارجه این کشور پیشنهاد داده بود، شامل آتش‌بس و مذاکرات صلح است و با هدف رهایی «ذهنیت جنگ سرد» و تحریم‌ها برنامه‌ریزی شده است. اگرچه این پیشنهاد توسط مسکو مورد استقبال قرار گرفته اما اوکراین و حامیان غربی‌اش چندان رضایتی ندارند و به دنبال فرمول صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha