• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402072416471
  • خبرنگار : 71496

خبرهای ضدونقیض درباره توافق آتش‌بس موقت در جنوب غزه

خبرهای ضدونقیض درباره توافق آتش‌بس موقت در جنوب غزه

در حالی‌که اخباری منتشر شده مبنی بر حصول توافق مصر، رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد آتش‌بس موقت در جنوب غزه، یک منبع امنیتی از بازگشایی جزئی گذرگاه رفح برای خروج اتباع خارجی و شهروندان مصری و انتقال کمک‌های بشردوستانه خبر داد اما دفتر نتانیاهو این خبرها را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داد: توافق مصر، اسرائیل و آمریکا در مورد آتش بس موقت در جنوب غزه از ساعت ۹ صبح امروز به وقت محلی حاصل شده است.

شبکه ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که توافقی حاصل شده تا گذرگاه مرزی رفح در جنوب نوار غزه امروز دوشنبه برای خروج اتباع خارجی و دو تابعیتی‌ها به مصر و نیز انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه باز شود.

این گذرگاه تنها نقطه عبور میان مصر و نوار غزه است.

منبع یاد شده اعلام کرد که این گذرگاه بار دیگر امروز چند ساعتی باز خواهد شد و بعدازظهر دوباره بسته خواهد شد، البته ساعات دقیق بازگشایی و تعطیلی آن اعلام نشده است.

این منبع اظهار کرد: روند تخلیه شامل شهروندان مصری می‌شود که در غزه سرگردان هستند.

همچنین منبع مذکور گفت: اسرائیل نیروهایی از صلیب سرخ را برای بررسی کامیون‌های حامل کمک‌هایی که از طریق مرزها به طرف فلسطینی منتقل می‌شوند، مستقر خواهد کرد.

این منبع افزود: نظامیان در دو شهر العریش و شیخ زوید در شمال سیناء در ساعات پایانی روز یکشنبه جهت آمادگی برای بازگشایی گذرگاه به مرزها نزدیک شدند.

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا نیز به نقل از یک مسوول در سفارت فلسطین در واشنگتن اعلام کرد که گذرگاه رفح امروز از ساعت ۹ صبح به وقت محلی برای خروج اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها به مصر و نیز انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بازخواهد شد.

همزمان سفارت آمریکا در اراضی اشغالی نیز به شهروندان آمریکایی در غزه توصیه کرد خود را به گذرگاه رفح که انتظار می‌رود امروز برای مدت محدودی باز شود، برسانند.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی اما گزارش‌ها درباره موافقت تل‌آویو با آتش‌بس در جنوب غزه و همچنین باز شدن گذرگاه رفح در مرز مصر به‌منظور ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر، هیچ آتش‌بسی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و خروج اتباع خارجی وجود ندارد».

هم‌زمان برخی منابع آگاه مصری پیشتر فاش کردند که تحرکات ویژه‌ای برای توقف تنش در نوار غزه و مناطق اشغالی فلسطین انجام شدند و یک هیات امنیتی رژیم صهیونیستی شنبه با یک فروند هواپیمای شخصی وارد قاهره شد تا تحولات نوار غزه و نگرانی‌های طرف مصری درباره فراخوان‌های ارتش این رژیم برای تخلیه ساکنان شمال غزه را بررسی کند.

یک منبع مصری در گفتگو با العربی الجدید اظهار کرد: این هیات شاید برای این وارد قاهره شده که مسوولان مصری را در جریان اقدامات روزهای آینده خود قرار داده و در مورد موضوع گذرگاه امن برای خروج اتباع خارجی از نوار غزه با آنها هماهنگ شود.

این منبع فاش کرد، طرف اسرائیلی پیشنهاد حضور برخی ناظران در قالب یک کمیته مشترک از دو طرف جهت تضمین استفاده نکردن سران حماس و مقاومت از گذرگاه و خروج از آن را داد.

همچنین این منبع با اشاره به اینکه در چند ساعت گذشته هماهنگی‌هایی در سطوح بالا میان قاهره و امان انجام شد، فاش کرد، که در قاهره کمیته‌ اطلاعاتی مشترکی میان مقامات امنیتی مصر، اردن و تشکیلات خودگردان جهت هماهنگ کردن موضع‌گیری‌ها در خصوص اراضی اشغالی، کرانه باختری، قدس و غزه تشکیل شد.

یک منبع مصری دیگر گفت، پس از تکرار حملات رژیم صهیونیستی در اطراف گذرگاه زمینی رفح، موانع بتنی در مقابل ورودی‌های این گذرگاه قرار داده شدند تا امنیت کارمندان‌ و عابران‌ آن تامین شود و تصمیم قطعی برای تعطیلی دائمی گذرگاه گرفته نشده است.

از سوی دیگر دفتر اطلاع‌رسان حماس نیز امروز در بیانیه‌ای وجود هر گونه اطلاعاتی دال بر توافق درباره آتش‌بس انسانی در غزه را رد کرد.

در این بیانیه آمده است، تا این لحظه هیچ رایزنی یا تاییدی از سوی مسوولان مربوطه در مصر درباره قصدشان برای بازگشایی امروز گذرگاه رفح دریافت نکرده و تمام آنچه مطرح شد، منسوب به رسانه‌های اسرائیلی بوده است.

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل نیز امروز دوشنبه پیش‌بینی کرد، سوخت ذخیره در تمامی بیمارستان‌های سراسر نوار غزه تنها تا حدود ۲۴ ساعت دیگر کافی خواهد بود و پس از آن جان هزاران بیمار به خطر خواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha