• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402072416678
  • خبرنگار : 71662

به مناسبت رور جهانی غذا

چاره تامین غذا و بقا چیست؟

چاره تامین غذا و بقا چیست؟

روز جهانی غذا به دلیل حیاتی بودن آن برای بقا بسیار مهم است. یکی از مولفه‌های دستیابی به غذای ایمن و سالم برخورداری از آب کافی و سالم است که این روزها به دلیل تغییرات اقلیمی و کم‌بارشی دسترسی به آن بسیار محدود شده است و برای استفاده بهینه از آن «مدیریت یکپارچه آب» اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، امروز ۲۴ مهرماه (۱۶ اکتبر) روز جهانی غذا است. این روز به افتخار تأسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. روز جهانی غذا امسال با شعار «آب زندگی است، آب غذا است»‌گرامی داشته می‌شود.

از جمله مواردی که در تغذیه سالم انسان تاثیرگذار است، آب سالم و کافی است که امروزه به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و تبخیر و تعرق آب از میزان آن بسیار کاسته شده و کشاورزی را به عنوان منبع مهمی از تامین غذای کشور با چالش‌هایی مواجه کرده است. در این شرایط به گفته رئیس سازمان هواشناسی با توجه به مصارف آبی کشور، ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آب بدیهی است.

سحر تاجبخش در گفت و گو با ایسنا درباره لزوم مدیریت یکپارچه آب در کشور اظهار کرد: هدف از مدیریت یکپارچه آب این است که مدیریت تمام منابع آبی به‌صورت یکپارچه تحت کنترل باشد. به غیر از منابع بارشی و سطحی، منابع آب‌های زیرزمینی نیز از اهمیت بالایی برخوردارهستند.

وی افزود: نقش سازمان هواشناسی در مدیریت یکپارچه آب ارایه گزارش مقادیر بارش از ایستگاه‌های این سازمان و ایستگاه‌های وزارت نیروست. این دو مرکز همکاری‌هایی دارند و باید اطلاعات تمام ایستگاه‌ها روی یک شبکه جامع قرار گیرد و اطلاعات ما درباره بارش در دسترس وزارت نیرو نیز باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در برخی مواقع اطلاعات دو مرکز با یکدیگر تفاوت دارد چراکه موقعیت ایستگاه‌ها با یکدیگر فرق دارند. عمده ایستگاه‌های وزارت نیرو در بالادست قرار دارند تا بتوانند میزان بارشی که وارد رودخانه‌ها می‌شوند را اندازه‌گیری کنند این در حالیست که ایستگاه‌های سازمان هواشناسی در پایین‌دست و مراکز جمعیتی قرار دارند بنابراین میزان بارندگی‌های ثبت شده در ایستگاه‌های این دو نهاد متفاوت است بنابراین ضرورت تجمیع این اطلاعات احساس می‌شود.

وی افزود: این اقدام در برخی از ایستگاه‌ها انجام شده است و داده‌ها و اطلاعاتی که با استاندارد سازمان هواشناسی مطابقت داشته است را با اطلاعات خودمان تجمیع کردیم. داده‌های سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در بخشی از نقشه‌های تولید شده از سوی مرکز مدیریت بحران و خشکسالی درج شده است اما هنوز کامل نیست. این کار نیاز به همکاری بیشتر و برنامه‌ریزی برای ایجاد شبکه جامع پایش بارندگی‌ها دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیرات مثبت مدیریت یکپارچه آب بر حفظ و نگهداری آب اظهار کرد: مدیریت یکپارچه آب نیازمند برخورداری از اطلاعات کامل و جامعی از دیدبان‌ها و مدیریت درست منابع آب است، یعنی با ظرفیت‌های موجود چگونه آب را در حوزه‌های مختلف کاربردی همچون کشاورزی، صنعت، شرب و... مدیریت کنیم.

تاجبخش در پایان درباره تاثیر همکاری‌های بین بخشی برای حفاظت از آب تصریح کرد: بخشی از مدیریت یکپارچه آب مربوط به این است که با ظرفیت‌های موجود بتوانیم به دستگاه‌های کاربر آب چگونگی مدیریت آن را اعلام کنیم همچنین برای فعالیت‌های محیط زیستی و حفظ منابع آبی تالاب‌ها باید تلاش کنیم. سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در زمینه تامین داده‌های لازم برای تصمیم‌گیری در این زمینه همکاری کرده‌اند و امیدواریم با استمرار همکاری این کار تکمیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha