• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402072517427
  • خبرنگار : 71612

«دونالد تاسک» اروپایی در لهستان پیروز شد

«دونالد تاسک» اروپایی در لهستان پیروز شد

بر اساس نتایج منتشر شده پس از شمارش ۹۹.۵۴ درصد آرا، اپوزیسیون میانه‌رو طرفدار اروپا به رهبری دونالد تاسک در انتخابات پارلمانی لهستان پیروز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، کمیسیون ملی انتخابات لهستان اعلام کرد که حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) به رهبری یاروسلاو کاچینسکی با کسب ۳۵.۳۸ درصد آرا در انتخابات پارلمانی پیروز شد اما بدون کسب اکثریت. این حزب اکنون به تنهایی قادر به تشکیل دولت نخواهد بود.

احزاب ائتلاف مدنی تاسک، راه سوم و احزاب چپ با هم ۵۳.۵ درصد رای به دست آوردند.

آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، گفت که به حزب حاکم قانون و عدالت به ریاست یاروسلاو کاچینسکی پیشنهاد می‌کند تا پس از پیروزی در انتخابات، دولت تشکیل دهد.

دودا به خبرنگاران گفت: عرف در لهستان تا کنون این بود که تشکیلات برنده دولت را تشکیل می‌دادند. من فکر نمی‌کنم اکنون چیزی باید تغییر کند. این موضع من است.

به قدرت رسیدن اپوزیسیون لیبرال، یک تغییر سیاسی عظیم در لهستان ایجاد می‌کند و با دیدگاه کاتولیک تندرو ملی‌گرایانه حزب PiS (قانون و عدالت) برای این کشور مقابله می‌کند؛ تغییری که از زمان روی کار آمدن حزب قانون و عدالت (PiS) در سال ۲۰۱۵، منادی تغییر اساسی در روابط بین ورشو و بروکسل است.

لهستان به مدت هشت سال یکی از موانع اصلی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تغییر شکل سیاست مهاجرت و پناهندگی این اتحادیه از طریق تقسیم مسئولیت‌ها برای پذیرش پناهجویان یا مشارکت در پذیرش آنها بوده است.

اتحادیه اروپا در آستانه یافتن یک شریک آشتی‌جوتر، مثبت‌تر و بازتر برای سازش است.

تاسک ۶۶ ساله در جمع زیادی از حامیان شادش که در ورشو در گردهمایی شب پیروزی جمع شده بودند، گفت: لهستان پیروز شد، دموکراسی پیروز شد. این پایان دوران بد است، این پایان دولت PiS است. ما این کار را کردیم! ما واقعاً این کار را کردیم!

انتخابات پارلمان جدید، که پس از یک مبارزات انتخاباتی پرهیاهو در این کشور به شدت قطبی شده برگزار شد، در خارج از کشور، از جمله در روسیه و اوکراین، به دقت زیر نظر گرفته شد و از سوی بسیاری از لهستانی‌ها به عنوان مهم‌ترین رأی از زمانی است که کمونیسم را در اولین انتخابات نیمه آزاد کشور در سال  ۱۹۸۹ رد کردند.
 
نزدیک به ۷۳ درصد از واجدان شرایط رای دادند که بالاترین میزان مشارکت در انتخابات لهستان از زمان پایان حکومت کمونیستی است. هر دو ائتلاف قانون و عدالت و مدنی، انتخابات را به عنوان یک لحظه وجودی تصمیم گیری در مورد آینده لهستان به عنوان یک کشور دموکراتیک باثبات می‌دانند.

دونالد تاسک، رهبر ائتلاف مدنی، این انتخابات را مهم‌ترین انتخابات لهستان از زمان سقوط کمونیسم برای آینده آن در اتحادیه اروپا توصیف کرده است. او متعهد شده است که روابط با اتحادیه اروپا را بهبود بخشد و ۳۶ میلیارد یورو (۳۰ میلیارد پوند) از وجوه بازیابی بیماری همه گیر کووید در اتحادیه اروپا را که به دلیل اصلاحات قضایی PiS مسدود شده بود، باز کند که منجر به تشکیل دادگاه‌های عالی با قضات همدل با حزب حاکم شد.

مانفرد وبر، رهبر حزب مردمی اروپا، بزرگترین گروه در پارلمان اروپا، در استراسبورگ اعلام کرد: لهستان بازگشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha