• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402072517519
  • خبرنگار : 71604

خدمه سومین ماموریت سرنشین‌دار «آکسیوم اسپیس» برای پرواز آماده می‌شوند

خدمه سومین ماموریت سرنشین‌دار «آکسیوم اسپیس» برای پرواز آماده می‌شوند

ماموریت «آکسیوم-۳» که سومین ماموریت سرنشین‌دار شرکت «آکسیوم اسپیس» است، در سال ۲۰۲۴ به سمت «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرواز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سومین ماموریت خصوصی سرنشین‌دار شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) در مسیر پرواز سال آینده قرار دارد. ماموریت «آکسیوم-۳»(Ax-۳) در مسیر پرتاب به سمت «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) است که زودتر از ژانویه ۲۰۲۴ نخواهد بود. چهار خدمه شامل یک فضانورد سابق ناسا، یک فضانورد آژانس فضایی اروپا و یک مسافر که در اوایل سال جاری با ماموریت «ویرجین گلکتیک»(Virgin Galactic) به فضای زیر مداری پرواز کرده است، روز ۱۶ اکتبر با خبرنگاران درباره هیجان خود صحبت کردند.

«مارکوس واند»(Marcus Wandt) فضانورد سوئدی در جریان نشست مطبوعاتی، با تاکید بر اینکه آکسیوم-۳ شامل نمایندگانی از دولت و صنعت کشورش خواهد بود، گفت: بسیار خوشحالم که بخشی از این ماموریت و خدمه آن هستم. همچنین، من مفتخرم که سوئد و اروپا به من اطمینان کردند تا به عنوان نماینده سوئد در فضا و در طول این ماموریت حضور داشته باشم. این برای من بسیار مهم‌تر از ۱۴ روز حضور در فضا و سابقه من به عنوان یک خلبان جنگنده و خلبان آزمایشی است.

آکسیوم-۳ از «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا با کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) و موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد شد. شرکت آکسیوم اسپیس در سال ۲۰۲۱، قراردادی را با اسپیس‌ایکس امضا کرد تا سه خدمه دیگر را پس از ماموریت پیشگام «آکسیوم-۱»(Ax-۱) که در آوریل ۲۰۲۲ پرواز کرد، به فضا بفرستد. علاوه بر این، اسپیس‌ایکس تنها فضاپیمای تجاری کاملا تأیید شده را تاکنون برای مأموریت‌های ناسا ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز سفر ۴ فضانورد "خصوصی" به ایستگاه فضایی بین‌المللی

این ماموریت توسط «مایکل لوپز الگریا»(Michael López-Alegría) فضانورد سابق ناسا انجام خواهد شد که یک شهروند آمریکایی-اسپانیایی است و فرماندهی آکسیوم-۱ را نیز بر عهده داشت. واند که برای ماموریت آکسیوم-۳ از وضعیت فضانورد ذخیره فراخوانده شده است، به او ملحق خواهد شد. «والتر ویلادی»(Walter Villadei) سرهنگ نیروی هوایی ایتالیا که ژوئن گذشته در اولین پرتاب تجاری ویرجین گلکتیک به فضای زیر مداری پرواز کرد و «آلپر گزراوچی»(Alper Gezeravcı) که اولین شهروند ترکیه در فضا به شمار می‌رود نیز در این ماموریت حضور خواهند داشت. این ششمین ماموریت فضایی الگریا، دومین ماموریت ویلادی و اولین ماموریت واند و گزراوچی خواهد بود.

الگریا گفت که آموزش به آرامی پیش می‌رود و خدمه از زمان ماموریت آکسیوم-۱، چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند. او گفت که آکسیوم-۱، یک ماموریت آغازگر بود و آکسیوم اسپیس از آن زمان به بلوغ فرآیندهای خود رسیده است.

برای ماموریت «آکسیوم-۲» که در مه ۲۰۲۳ انجام شد، «پگی ویتسون»(Peggy Whitson) فرمانده و فضانورد سابق ناسا مسئولیت‌های کمتری را به عهده گرفت تا زمان داشته باشد که به خدمه کمک کند. در همین حال، ناسا تصریح کرد که در راس همه مأموریت‌های تجاری باید یک فضانورد سابق آژانس حضور داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

۴ فضانورد AX-2 به ایستگاه فضایی رسیدند

الگریا گفت: ویتسون برای کمک کردن به بقیه خدمه آکسیوم-۲ در آزمایش‌ها در دسترس بود و آکسیوم-۳ نیز از این روش پیروی خواهد کرد. تغییرات دیگری نیز با آموزش‌ها و زمان‌بندی برای کمک کردن به خدمه برای مدیریت زمان در مدار ایجاد شده است.

در مورد ماموریت‌های آینده، برنامه آکسیوم اسپیس آن قدر راحت است که دستورات برای آینده عوض شوند؛ بدون اینکه باز هم نیازی به استخدام فضانوردان سابق آژانس باشد.

گزراوچی در ماه مه از میان ۳۶ هزار متقاضی در ترکیه به عنوان کاندیدای فضانورد انتخاب شد. او که برای اولین پرواز فضایی ترکیه آماده می‌شود، گفت که امیدوار است این تلاش، ردپای قابل توجهی را در صدمین سالگرد افتخار کشورش به جا بگذارد و همچنین به ترکیه در محکم کردن اتحاد پس از زلزله ویران‌گر اوایل سال کمک کند.

ویلادی طی پرواز نیروی هوایی ایتالیا در ماه ژوئن با ویرجین گلکتیک به فضای زیر مداری رسید. او در مورد این تجربه گفت: از نظر آموزشی باید بگویم که این به عنوان یک پرواز آزمایشی اولیه برای من بسیار سودمند بود.

ویلادی تاکید کرد که او سالها تجربه آموزشی در روسیه و ناسا را تحت ابتکارات قبلی نیروی هوایی به ارمغان می‌آورد. وی افزود: برای افرادی که می‌خواهند به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کنند، ویرجین گلکتیک مورد نیاز یا ضروری نیست. آموزش تفاوت دارد اما تجربه مشابه است. تنها در یک ساعت و نیم، همه مراحل پرواز شامل پرتاب، ریزگرانش و ورود مجدد را سپری می‌کنید اما قطعا یک پلتفرم خوب برای آزمایش و تقویت کردن همه قابلیت‌های آموزشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha