• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402072517590
  • خبرنگار : 71592

فشارها بر مصر برای میزبانی موقت از آوارگان نوار غزه

فشارها بر مصر برای میزبانی موقت از آوارگان نوار غزه

رسانه‌های غربی گزارش دادند که مصر برای پذیرش توافقی که براساس آن آوارگان فلسطینی نوار غزه را در سینا پذیرا شود، تحت فشار است. منابع مصری نیز اعلام کردند که این فشارها در بحبوحه پیشنهادات غرب به قاهره برای کمک اقتصادی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نوشت، مصر برای پذیرفتن آوارگان نوار غزه به شدت تحت فشار است اما بازگشایی مرزها برای قاهره تصمیم سختی است.

این روزنامه روز یکشنبه نوشت، مقامات مصر به مسوولان مرزی اطلاع دادند که برای ورود شهروندان آمریکایی حاضر در نوار غزه به مصر آماده باشند اما عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد، ورود آوارگان غزه به مصر غیر قابل قبول است و این مساله می‌تواند برای آوارگان داخل مصر بحران‌ساز باشد و تهدید امنیتی ایجاد کند.

این روزنامه آمریکایی نوشت، براساس طرح اولیه، شهروندان آمریکا اولین کسانی خواهند بود که وارد مصر می‌شوند و پس از آنها افراد دوتابعیتی و با تابعیت کشورهای اروپایی وارد این کشور می‌شوند و بعد هم کارمندان سازمان ملل و کارکنان حوزه امدادرسانی و در نهایت کارکنان شرکت‌های بین‌المللی به مصر می‌روند.

این روزنامه نوشت، مصر ابتدا حتی در مقابل ورود آمریکایی‌ها مقاومت کرد و از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی خواست که ابتدا قول عبور امن برای کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه را بدهند. ایالات متحده تخمین می‌زند که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ آمریکایی در غزه باشند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس دیدار روز یکشنبه با السیسی، به خبرنگاران در قاهره گفت، مصر حمایت مالی زیادی از مردم غزه داشته است و گذرگاه رفح بازگشایی خواهد شد. وی افزود: «به همراه سازمان ملل، مصر، اسرائیل و دیگران مکانیسمی وضع می‌کنیم که بتوان از طریق آن کمک‌ها را وارد غزه کرده و آن را به نیازمندان رساند.»

وال استریت ژورنال آمریکا نوشت، این فشارها به مصر برای پذیرش آوارگان در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد این کشور بحرانی است، قیمت مواد غذایی بالاست و ارزش واحد پولی آن کاهش یافته است و از طرفی السیسی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه دسامبر با انتقادات فزاینده‌ای روبروست. این روزنامه به نقل از مسوولان نوشت، کشورهای حوزه خلیج فارس که در برابر کمک مالی به مصر مقاومت کردند، ایده ارائه کمک‌های مالی به این کشور را در ازای پذیرش آوارگان فلسطینی در مصر مطرح کردند.

این روزنامه به نقل از مسوولان نوشت، در حالی که مصر برای عبور برخی از اشخاص آماده می‌شود اما در برابر ایده پذیرش صدها هزار آواره فلسطینی به شدت مقاومت می‌کند.

طبق آنچه وال استریت به نقل از مسوولان نوشته، مصر برای آمادگی در برابر سرازیر شدن مردم غزه، یک کمربند امنیتی اضافه در منطقه امن کشیده است. شهر ساحلی العریش را کامل بسته است که محل جمع‌آوری کمک‌های انسانی به غزه است و تقریبا یک ساعت با گذرگاه رفح فاصله دارد. مسوولان مصری همچنین تصمیم گرفتند تنها به ۱۰۰ هزار فلسطینی اجازه ورود بدهند تا بتوانند آنها را در مناطق محاصره شده، کنترل کنند و چادرهایی در گذرگاه رفح و شهر «الشیخ زوید» در حال برپایی است.

بهره‌برداری از وضعیت اقتصادی مصر

همچنین مجله «اکونومیست» انگلیس در گزارشی اعلام کرد، بسیاری امیدوارند که السیسی تصمیمش را تغییر داده و اجازه دهد آوارگان غزه به مصر بیایند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا دیپلمات‌های خارجی می‌توانند در این باره از فرایند نجات اقتصاد بحرانی مصر بهره‌برداری کنند یا خیر.

این مجله نوشت، مصر در سال ۱۹۹۱ سه ماه پس از جنگ حوزه خلیج فارس هم چنین توافقی کرد، هنگامی که آمریکا و کشورهای غربی به مصر چراغ سبز نشان دادند که می‌تواند از زیر بار بدهی ۱۰ میلیارد دلاری خلاص شود، مبلغی که یک چهارم بدهی خارجی مصر در آن زمان بود. در واقع این جایزه خوش‌خدمتی ژئوسیاسی مصر بود چرا که حسنی مبارک، رئیس جمهوری وقت این کشور جزء اولین رهبرانی بود که به جنگ آمریکا علیه عراق نیرو اعزام کرد. امروز بار دیگر اقتصاد مصر در حال فروپاشی است زیرا صندوق بین‌المللی پول که کمک مالی سه میلیارد دلاری را در ماه دسامبر تصویب کرد، از تحویل دو حواله آخر خودداری کرد، زیرا به مصر در بازپرداخت وام‌های خود اعتماد ندارد.

مجله اکونومیست در ادامه نوشت، مصر نیاز دارد به این اطمینان برسد که در پذیرش آوارگان غزه تنها نمی‌ماند. نگرانی از این بابت است که صدها هزار آواره‌ای که از مرز مصر می‌گذرند و به آموزش، بهداشت و اسکان نیاز دارند در مصر ماندگار خواهند شد از طرفی هم معلوم نیست که رژیم صهیونیستی چه زمانی به ساکنان غزه اجازه بازگشت خواهد داد و وقتی آنها به محل زندگی خود بازگشتند، چه چیزی بر جای می‌ماند. بلینکن و کشورهای حوزه خلیج فارس باید مقامات مصر را متقاعد کنند که کشورهای دیگر آماده پرداخت هزینه این آوارگان خواهند بود و حتی برخی از آنها را هم پناه خواهند داد، در غیر اینصورت اقتصاد مصر کشش وضعیت جدید را نخواهد داشت و السیسی به خوبی آن را می‌داند.

تشدید فشارهای غرب بر مصر

در همین حال یک منبع آگاه به روزنامه العربی الجدید گفت، آمریکا و غرب در میان ارائه پیشنهادات کمک‌ به اقتصاد بحران‌زده مصر، هر روز بیشتر این کشور را برای پذیرش آوارگان غزه تحت فشار قرار می‌دهند.

این منبع گفت، مصر در کل به دلایل مختلفی با ایده اسکان فلسطینی‌ها در سینا مخالف است؛ مهمترین دلایل حفاظت از مساله فلسطین و ممانعت از نابودی آن است. به لحاظ امنیتی هم مصر نگران است که بخش زیادی از مردم غزه عضو جریان‌هایی باشند. دلیل سوم هم بحران اقتصادی مصر است که با وجود آن پذیرش این تعداد آواره برایش دشوار است.

منبع مذکور گفت، مصر در سایه فشارها برای کمک و تمایل قاهره برای دستیابی به راه‌حلی سریع برای بحران منع انتقال کمک‌ها به غزه،  آمادگی خود را برای بررسی اقدامی موقت ضمن تاکید بر موقتی بودن آن تا زمان سازمان‌دهی مجدد منطقه در پی چشم‌انداز گسترش منطقه امن اعلام کرده است.

همزمان، منابع مصری آگاه از اقدامات قاهره و دیپلمات‌های غربی در قاهره گفتند که رژیم صهیونیستی و حامیانش تقریبا از فکر حمله زمینی به نوار غزه بیرون آمده‌اند.

یک دیپلمات غربی در قاهره گفت، نگرانی‌ها از گسترش دامنه جنگ و بروز جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه بدون آمادگی برای تبعات آن موجب شد در برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی تجدیدنظر شده و گزینه‌هایی که "امنیت و صلح" این رژیم را تضمین می‌کنند، بررسی شوند.

در مقابل یک منبع مصری دیگر گفت، دلیل صرف‌نظر از ایده حمله زمینی درگیری داخلی در ارتش رژیم صهیونیستی است که طبق اطلاعات به دست آمده از داخل این رژیم، در ارزیابی این حمله اختلاف‌نظر وجود دارد مخصوصا که مقاومت فلسطین اعلام آمادگی کامل کرده و ارتش رژیم صهیونیستی هم در پی عملیات طوفان الاقصی مقاومت و موفقیت آن در فریب سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی، نوعی بی‌اعتمادی در میان نیروهای این رژیم به وجود آمده است.

وی تاکید کرد، براساس این داده‌ها، تل‌آویو به زمان بیشتری نیاز دارد تا صفوف خود را برای این حمله آماده کند مساله‌ای که با گذشت هر روز از این حمله در میان فشارهای منطقه‌ای و ورود طرف‌های مخالف ائتلاف غربی و آمریکایی به این جنگ سخت‌تر می‌شود.

این منبع گفت، تشدید فشارهای مردمی و رسمی دولت آمریکا را بر آن داشت تا تصمیم‌گیری در مورد موضوع حمله زمینی را برای بررسی بیشتر به تعویق بیاندازد، مخصوصا که رژیم صهیونیستی نتوانست دیدگاه‌های منسجمی در مورد حفاظت از غیرنظامیان در طول حمله ارائه دهد.

از سوی دیگر، یک منبع مصری دیگر به تسریع در تماس‌های آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن به ویژه قطر، ترکیه و عربستان سعودی به منظور اعمال فشار بیشتر برای اعلام آتش‌بس در ساعات آینده از قاهره اشاره کرد و گفت، در صورت تصویب آتش‌بس که طی آن کمک‌های مصری و بین‌المللی انباشته شده در شهر العریش وارد غزه می‌شود، می‌توان گفت که اقدام حمله زمینی تا حدود زیادی منتفی است. وی در عین حال افزود، شاید طرف آمریکایی در حال حاضر به دنبال حذف ایده عقب‌نشینی از حمله زمینی است به شکلی که با توافق پیرامون گسترش منطقه امن میان نوار غزه از سمت شمال و شهرک‌های اطراف آن تا دو یا سه کیلومتر توانایی ارتش رژیم صهیونیستی حفظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha