• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402072517682
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

راه‌اندازی اولین واحد آکواپونیک پرورش ماهی زینتی در راوند

راه‌اندازی اولین واحد آکواپونیک پرورش ماهی زینتی در راوند

ایسنا/اصفهان رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: اولین واحد آکواپونیک پرورش ماهی زینتی به ظرفیت تولید ۳۵ هزار قطعه ماهی در  منطقه راوند راه‌اندازی شد.

مجید احمدی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مزارع پرورش ماهی به‌صورت آکواپونیک (Aquaponics) مدلی از پرورش ماهی به‌صورت ترکیبی از پرورش ماهی  (quaculture) و پرورش گیاهان  (Hydroponic) در سیستم‌های گردشی آب است.

وی افزود: در این سیستم مواد دفعی ماهی که بیشتر آن به‌صورت ترکیبات نیتروژن‌دار از قبیل آمونیاک و ترکیبات غیر نیتروژنی مثل فسفر است به وسیله گیاه جذب شده و از آب حذف می‌شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، تصریح کرد: شهرستان کاشان با تولید سالانه  ۴۶ میلیون قطعه ماهی زینتی قطب تولید ماهیان زینتی کشور است و برای راه‌اندازی اولین واحد اکو اپونیک پرورش ماهی زینتی ۴۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

احمدی مقدم تأکید کرد: توسعه مزارع پرورش ماهی به‌صورت آکواپونیک، در شرایط بحران کم‌آبی، باعث  صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش هزینه تولید و تولید مواد گیاهی و ماهی به‌صورت ارگانیک بدون استفاده از سموم شیمیایی می‌شود.

وی گفت: اجرای این پروژه، آب حاصل از پرورش ماهی خوراکی و زینتی برای تولید بوته گیاهانی نظیر گوجه‌فرنگی، فلفل و ریحان استفاده شده و سپس با تصفیه آب، برای تولید و پرورش ماهی نیز قابل استفاده است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی گفت: فعالیت این شهرک در زمینی به وسعت ۴۹ هکتار، ظرفیت خوبی برای صنعت پرورش کاشان در منطقه کاشان است که افراد شناسایی و رتبه‌بندی شده‌اند و پس از تأمین آب مورد نیاز توسط امور آب و اداره راه و شهرسازی، مرحله واگذاری نیز عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha