• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1402072517989
  • خبرنگار : 71468

بررسی ورزش ایران در بازیهای آسیایی

تاریخ‌سازِ تنها!

تاریخ‌سازِ تنها!

دو رکابزن ایران به واسطه تلاش و استعداد خود توانستند عملکرد خوبی از خود در بازی‌های آسیایی هانگژو به جا بگذارند و فدراسیون باید برنامه جدی برای حمایت از آنها داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دوچرخه‌سواری با شرایط متفاوتی راهی بازی‌های آسیایی هانگژو شد و نتایج متفاوتی هم رقم زد. نتایج ضعیف و بدون مدال ماندن دوچرخه‌سواری در بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا باعث شد تعداد نفرات اعزامی به هانگژو در این رشته حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

تعداد سهمیه دوچرخه سواری در ابتدا یک مرد و یک زن بود و قرار بود محمد گنج خانلو و فرانک پرتوآذر راهی بازی‌ها شوند. سپس برای کمک به گنج خانلو در بخش جاده، علی لبیب هم در لیست اعزامی‌ها قرار گرفت.

زمانی که محمد گنج خانلو در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ اسکاتلند ناپدید شد و به ایران برنگشت، اعزام لبیب هم در هاله ابهام قرار گرفت. حتی عنوان شد ممکن است که لبیب اعزام نشود چون قرار بوده تنها به گنج خانلو کمک کند. در نهایت کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت پرتوآذر را به همراه لبیب اعزام کند که همین دو نفر عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند؛ یکی تاریخ‌سازی کرد و یکی دیگر تا دم مدال‌آوری پیش رفت.

تاریخ‌سازِ تنها!

دختری که به تنهایی تاریخ‌سازی کرد

فرانک پرتوآذر دختر رکابزن ایران از سال‌ها برای گرفتن مدال در دوچرخه سواری زنان تلاش کرد. او دو مدال برنز انفرادی و دو برنز تیم ریلی (میکس) قهرمانی آسیا را دارد و پرافتخارترین دختر دوچرخه‌سوار ایران است. با این حال از ابتدا به دنبال گرفتن مدال بازی‌های آسیایی و سهمیه المپیک هم بود.

پرتوآذر در بازی‌های آسیایی جاکارتا به مدال نرسید و برای المپیک توکیو هم نتوانست سهمیه بگیرد. او پنج سال بعد از بازی های آسیایی۲۰۱۸، توانست در بازی‌های آسیایی هانگژو رویایش را محقق کند و با گرفتن مدال برنز تاریخ سازی کرد.

دختر رکابزن ایران در حالی دست به تاریخ سازی کرد که در مسیر آماده سازی، تنها بود و شاید اگر این فرصت برایش فراهم نمی‌شد که عضو یک تیم سوییسی شود، شرایط آماده سازی‌اش سخت تر می‌شد . او به تنهایی مربی شخصی گرفت و  با برنامه‌های مربی شخصی خود تمرین کرد و به مسابقات مختلف رفت. برای حضور در هر مسابقه و کاپ جهانی هم به تنهایی کارهای ویزا و گرفتن بلیت را انجام می‌داد. در واقع مسیری که برای گرفتن مدال آغاز کرد را به تنهایی رفت و در نهایت دوچرخه سواری ایران را در هانگژو صاحب مدال کرد.

بارها از گوشه و کنار این زمزمه شنیده می شد که به دلیل شرایط سنی‌ پرتوآذر دیگر سرمایه گذاری روی او جواب نمی‌دهد اما همین دختر نشان داد که می‌تواند دوچرخه سواری ایران را از بی مدالی نجات دهد.

اکنون که هدف دیگر او رسیدن به سهمیه المپیک است و می‌تواند افتخار دیگری برای دوچرخه سواری زنان باشد، فدراسیون نباید او را مانند گذشته تنها بگذارد و یک بار برای همیشه پرتوآذر را باور کند. 

تاریخ‌سازِ تنها!

رکابزن ۲۱ ساله را به حال خود رها نکنید

علی لبیب رکابزن ۲۱ ساله ایران که قرار بود راه برای مدال‌آوری محمد گنج خانلو را هموار کند، خودش در هانگژو به تنهایی عملکرد خوبی به جا گذاشت. او در دو ماده المپیکی اومنیوم و استقامت جاده تا پای مدال رفت و در نهایت چهارم شد.

در ماده اومنیوم پیست در ابتدا اعلام شد، لبیب مدال برنز گرفته است اما سپس مشخص شد که داوران چند امتیاز به او زیاد داده اند و با حذف امتیازات اضافه، در رده چهارم قرار گرفت.

در ماده استقامت جاده هم در رقابت با کشورهایی که به صورت تیمی و با چند رکابزنان شرکت کرده بودند، با اختلاف صدم ثانیه چهارم شد.

لبیب هم به نوعی یکی دیگر از ورزشکارانی بود که با نتایج خود، کار کارشناسی ستادعالی بازی ها را به چالش کشید. او هم اگر مدال می‌گرفت،  یک مدال پیش بینی نشده برای کاروان ایران به دست می‌آورد.

 علی لبیب ۲۱ سال سن دارد و تازه اول راه قهرمانی است و اگر به حال خود رها نشود، می‌تواند در آینده حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. دوچرخه سواری از فقر پشتوانه رنج می‌برد و  نفراتی که این چنین خودشان را نشان می‌دهند، نباید رها شوند. فردی مانند لبیب نیاز دارد در مسابقات مختلفی شرکت کند تا به اصطلاح پخته شوند، از این رو فدراسیون باید برای لبیب و امثال او برنامه داشته باشد و مهمتر از همه، هزینه کند در غیر این صورت آینده این رشته بهتر از شرایط حال حاضر نخواهد شد.

تاریخ‌سازِ تنها!

 مقایسه تعداد مسابقات نفرات اول تا چهارم استقامت جاده بازی‌های آسیایی از ابتدای ۲۰۲۳ تا هانگژو:

فدروف از قزاقستان قهرمان هانگژو: تور عمان، هشت مسابقه در بلژیک، دو مسابقه در ایتالیا، قهرمانی آسیا تایلند، تور دوفرانس، قهرمانی جهان اسکاتلند، مسابقات اسپانیا و تور اسلواکی

الکسی لوتسنکو نایب قهرمان هانگژو: تور عمان، تور امارات، دو تور و سه مسابقه تک مرحله در ایتالیا، دو مسابقه در بلژیک ، دو مسابقه در سوییس، تور دو فرانس، قهرمانی جهان اسکاتلند، دو مسابقه در اسپانیا

سانبایار از مغولستان نفر سوم هانگژو: تور عربستان، تور عمان، تور تایوان، تور چین، تور یونان، تور ژاپن، تور تایلند، تور کندوان و آذربایجان ایران، تور مالزی، قهرمانی آسیا تایلند و قهرمانی جهان اسکاتلند

علی لبیب نفر چهارم هانگژو: تور ساکاریا ترکیه، قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در تایلند، تور ترکیه، تور کندوان و آذربایجان ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha