• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402072618333
  • خبرنگار : 71662

آب و خاک در یک کفه ترازوی زندگی

آب و خاک در یک کفه ترازوی زندگی

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور با تاکید بر اهمیت مدیریت یکپارچه آب اظهار کرد: خاک نیز به دلیل تامین منابع غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید به مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز توجه شود.

به گزارش ایسنا، این روزها به دلیل تغییرات اقلیمی و کمبود بارش دسترسی به آب در بسیاری از نقاط کشور دچار مشکل شده است. این موضوع اهمیت مدیریت یکپارچه آب را افزایش داده است، به‌گونه‌ای که به گفته سحر تاجبخش - رئیس سازمان هواشناسی - با توجه به مصارف آبی کشور، ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آب بدیهی است.مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور نیز می‌گوید: تا سال ۲۰۳۰ تقاضا برای آب انرژی و مواد غذایی ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد بنابراین مدیریت یکپارچه آب درتمامی حوزه‌ها اهمیت بالایی دارد.

حمید نوری در گفت و گو با ایسنا درباره مدیریت یکپارچه آب اظهار کرد: داشتن مدیریت یکپارچه برای آب موضوع بسیار مهمی است و در تمام نقاط دنیا نیز به این نکته توجه می‌شود اما مسئله مهم این است که آیا در یک حوضه آبخیز تنها مسئله آب اهمیت دارد؟ آیا خاک مسئله مهمی نیست؟

وی تاکید کرد: در کشور ما کارگروه‌های مختلفی همچون کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وجود دارد همچنین برنامه ملی کاهش خطر را تدوین و سعی کرده‌ایم نقشه‌های حساسیت و ریسک را برای مخاطرات مختلف همچون سیلاب، فرسایش، رسوب و فرونشست تهیه کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: در استان‌ها آمایش سرزمین را به عنوان یک سند مورد توجه قرار داده‌ایم تا برنامه‌های خود را ذیل آن انجام دهیم اما پرسش مهم این است که اگر یک دستگاه، نهاد یا یک وزارتخانه با هم برای تکمیل اهداف، برنامه‌ها و رسیدن به یک نقطه قابل اتکا و موثر رویکردها اقدام کنند، این مدیریت یکپارچه اتفاق می‌افتد؟ آیا بدون یکپارچه نگری و مدیریت یکپارچه می‌توانیم جلوی نابودی اکوسیستم‌ها را بگیریم و سلامتی و پایداری زیست بوم‌ها را بدون خرد جمعی مورد توجه جدی قرار دهیم؟

وی افزود: بر اساس گزارش‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ تقاضا برای آب انرژی و مواد غذایی ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در این شرایس با این فشاری که انسان به بوم‌سازگان وارد می‌کند و کمیت و کیفیت منابع طبیعی را در وضعیت فعلی قرار داده و این فشار تغییراتی را در کیفیت منابع آب، آبخوان‌ها، جوامع گیاهی و جانوری همچنین میزان تاب‌آوری ایجاد کرده است آیا می‌توانیم همه ما به صورت یکپارچه به مدیریت مصرف آب برسیم؟

نوری در پایان تصریح کرد: تاکید من بر موضوع یکپارچگی در مدیریت آبخیز است که آب هم یکی از مؤلفه‌های قابل احترام است چراکه شما نمی‌توانید برای آب ارزش قائل باشید اما برای خاک که تامین کننده مواد غذایی شماست ارزش قائل نباشید بنابراین ما نیازمند یک نگاه آینده‌نگر و سازگار با حوزه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و آبخیزداری هستیم و صرفاً مدیریت یکپارچه آب که البته مسئله مهمی است کافی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha