• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402072618771
  • خبرنگار : 71660

نقطه اشتراک آمریکایی‌ها؛ «جنگ افغانستان ارزش جنگیدن نداشت»

نقطه اشتراک آمریکایی‌ها؛ «جنگ افغانستان ارزش جنگیدن نداشت»

در برهه‌ای از زمان که آمریکایی‌ها به لحاظ حزبی عمیقا چنددسته شده‌اند، نتایج یک نظرسنجی جدید حاکی از توافق آن‌ها بر سر دست‌کم یک مسئله است؛ «جنگ دو دهه‌ای ایالات متحده در افغانستان ارزش جنگیدن نداشت.»

به گزارش ایسنا، نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی «پیرسون» به همراهی خبرگزاری آسوشیتدپرس و پژوهشکده «نورک» دو سال پس از خروج فاجعه‌آمیز آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و بازگشت مجدد طالبان به این کشور منتشر می‌شود.

این نظرسنجی می‌گوید، خروج آمریکا از افغانستان که بسیاری آن را «فاجعه‌آمیز و بی‌برنامه» تلقی کرده‌اند، «نقطه برگشت» برای محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده و آن را به سراشیبی سوق داده که از آن زمان تاکنون هنوز به حالت قبل بازنگشته است.

طبق نتایج این نظرسنجی، دو سوم آمریکایی‌ها بر این باورند که جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن نداشت؛ ۶۵ درصد از دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان با این ارزیابی موافق هستند. همچنین بسیاری اظهار تردید می‌کنند نسبت به اینکه آمریکا چقدر در کسب اهدافش مثل ریشه‌کن کردن تهدید افراط‌گرایی و بهبود فرصت‌های زنان موفق بوده‌ است.

«مارتین استفن» جمهوری‌خواه ۷۸ ساله‌ای که در کارسون‌سیتی، نوادا زندگی می‌کند با اشاره به جنگ آمریکا در افغانستان گفت: از اول هم این جنگ غیرقابل بُرد بود و در عوض ایالات متحده باید توجه بیشتری به اتحاد جماهیر شوروی می‌کرد.

بازتاب این تفکرات را نیز می‌توان از «جاستین کمپبل» دموکرات ۲۸ ساله از بروکهیون می‌سی‌سی‌پی شنید. او در این خصوص گفت: پس از استقرار ایالات متحده در افغانستان واضح بود که از حمایت عمیقی برخوردار نیست.

بسیاری از آمریکایی‌ها همچنین می‌گویند که این کشور در بسیاری از اهداف کلیدی‌اش در افغانستان موفق نبوده است.

حذف تهدید افراط‌گرایی در افغانستان در حین جنگ همچنان به عنوان هدفی مهم در میان اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات‌ آمریکا تلقی می‌شود. ۴۶ درصد از دموکرات‌ها و ۴۴ درصد از جمهوری‌خواهان این هدف را «بسیار مهم» خوانده‌اند.

علاوه بر این، ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند آمریکا و متحدانش در نابودی عاملان حملات ۱۱ سپتامبر موفق بوده‌اند و ۲۵ درصد هم فکر می‌کنند در تحقق این هدف شکست خورده‌اند.

از هر پنج آمریکایی، تنها یک نفر می‌گوید که آمریکا به طور موفقیت‌آمیزی توانسته فرصت‌ها را برای زنان و دختران در افغانستان بهبود ببخشد و ۴۳ درصد معتقدند که چنین تلاش‌هایی ناموفق بوده‌اند. اما با این حال، بسیاری گفتند که بهبود حقوق دختران و زنان در افغانستان برایشان «مهم» است و حدود سه‌چهارم گفتند که این هدف برایشان «تا حدی مهم» است.

این نظرسنجی از بین ۱۱۹۱ بزرگسال در تاریخ ۲۱ الی ۲۵ سپتامبر (۳۰ شهریور الی ۳ مهر) با درصد خطای مثبت و منفی ۳.۸ انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha