• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402072619021
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۶ مهر؛ واکنش‌ها به نسل‎کشی در غزه/پاسخی به تشبیه قتل مهرجویی به قتل‌های زنجیره‌ای

اخبار سیاسی ۲۶ مهر؛ واکنش‌ها به نسل‎کشی در غزه/پاسخی به تشبیه قتل مهرجویی به قتل‌های زنجیره‌ای

«محکومیت نسل کشی در بیمارستان المعمدانی»، «قتل داریوش مهرجویی و همسرش» و «بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه» از موضوعات مهم خبری بیست و ششم مهر ۱۴۰۲ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ در پی حمله عصر روز گذشته رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی و یک مدرسه در غزه، براساس برآوردهای اولیه وزارت بهداشت فلسطین در مجموع بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از نوزادان، کودکان، دختران و زنان به همراه جمعیت زیادی از مردان و پسران غزه‌ای در این دو جنایت هولناک به شهادت رسیدند.

جمهوری اسلامی ایران از نخستین لحظات این رویداد وحشیانه با محکوم کردن درندگی‌ها و وحشی‌گری‌های یهودیهای صهیونیست، امروز(چهارشنبه) را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد و از مردم ایران خواست تا با حضور در خیابان و میدان انقلاب تهران نسبت به این جنایت هولناک و نسل‌کشی بشری واکنش نشان دهند.

مقامات کشورمان همچنین با صدور بیانیه‌ای از مجامع بین‌المللی و سران کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اسلامی  درخواست کردند ضمن  محکوم کردن شدید این جنایت، روابطشان با رژیم جنایتکار و سفاک اسراییرا قطع و سفرا و دیپلمات‌های این رژیم را از کشورهای خود اخراج کنند.

رئیس مجلس  هم در آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسل کشی هولناک علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی در عصر ما به واژه‌هایی کاملا بی‌معنا و بی‌خاصیت تبدیل شده است.  از همه جهان انتظار می‌رود برای پایان دادن به این جنایات به پا خیزند. صهیونیست‌ها با این اقدام دودمان خود را به باد خواهند داد.

از طرف دیگر دفتر تحکیم در نامه ای به سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس ضمن اعلام آمادگی برای دفاع از مردم غزه تاکید کرد که امروز دفاع از مردم غزه، دفاع از حریم حرم است.

همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیه‌ای جنایت وحشیانه و حمله هولناک به بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم  و اعلام کرد که اجتماع عظیم مردمی در محکومیت کشتار مسلمانان بی‌گناه فلسطین توسط  رژیم دیو سیرت صهیونیستی که ولیده منحوس آمریکاست؛ ساعت ۱۵:۰۰در میدان انقلاب برگزار خواهد شد.

سیدابراهیم رئیسی با حضور در این تجمع مردمی ضدصهیونیستی با بیان اینکه امروز عزای عمومی ملت ایران، امت اسلامی و انسانیت و همه مردم آگاه و باوجدان جهان است، اظهار کرد: ارتکاب جنایتی هولناک به دست افرادی انسان‌نماست که شکل انسان و قلب حیوان است.

گزارش کامل ایسنا از تجمع تهرانی ها در میدان انقلاب که با حضور مقامات لشکری، کشوری،  امدادی و انتظامی برگزار شد را می توانید در این لینک بخوانید.

****

وزارت دفاع با انتشار بیانیه ای در خصوص پایان تحریم‌های موشکی شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که ایران نسبت به پیگیری تقویت قابلیت‌های موشکی و تسلیحاتی خود مصمم است.

در این بیانیه همچنین آمده است که وقوع تحولات جدید در صحنه نظام بین الملل از جمله حوادث اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را باید به مثابه خط بطلانی بر تمامی ادعاهای صلح طلبانه کشورهای غربی دانست.

****

در حاشیه جلسه امروز هیات دولت طبق روال چهارشنبه های هر هفته اعضای کابینه سیزدهم در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات مختلفشان پاسخ دادند.

یکی از سوالات از وزیر کشور درباره شباهت دادن قتل داریوش مهرجویی و همسرش با قتل های زنجیره‌ای بود که احمدی وحیدی در واکنش به این اظهارات گفت: اینها اظهارات بی‌پایه و ناصحیحی است. عده‌ای تلاش می‌کنند هر ماجرایی را که از این دست اتفاق می‌افتد را به یک مساله خارج از آن حوزه تبدیل کنند. این افراد  به دنبال آشفته سازی و ناامن سازی روانی جامعه هستند. این اظهارات از اساس غلط است.  نیت این افراد حتما مورد تردید و سوال است.

وزیر نفت هم درباره وضعیت بنزین سوپر گفت که بنزین سوپر داریم ولی میزان آن کم است.

جواد اوجی افزود: در کلان شهرها در زمان وارونگی دما تلاش می کنیم سوخت یورو ۵ توزیع کنیم تا آلودگی هوای کمتری را شاهد باشیم.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیئت وزیران در حاشیه جلسه هیئت دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

****

در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به ادامه بررسی های مربوط به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه پرداختند.

یکی از مصوبات مهم امروز نمایندگان، تصویب بندی از لایحه برنامه هفتم بود که به موجب آن وزارت بهداشت موظف شد هر سه ماه فهرست رسمی دارویی ایران را براساس نظام دارویی ملی کشورتدوین و منتشر کند.

در مصوبه ای دیگر نیز نمایندگان دولت را به اجرای طرح تغذیه با شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی مکلف کردند.

گزارش کامل ایسنا از شانزدهمین روز بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بیست و ششم مهر ماه ۱۴۰۲ را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha