• پنجشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402072719503
  • خبرنگار : 71402

اعتراض یک نهاد بین‌المللی به آمریکا علیه انتقال موشک‌ با بمب خوشه‌ای به اوکراین

اعتراض یک نهاد بین‌المللی به آمریکا علیه انتقال موشک‌ با بمب خوشه‌ای به اوکراین

ائتلاف مهمات خوشه‌ای ایالات متحده، سومین انتقال مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین را محکوم کرده که طبق گزارش‌ها بر روی سامانه‌های موشکی تاکتیکی موسوم به اتکمز نصب شده و از واشنگتن می‌خواهد در این اقدام تجدیدنظر کند و زمینه‌های خطرات انسانی، حقوق بشری و سیاسی احتمالی را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه این گروه آمده است: «ائتلاف مهمات خوشه‌ای ایالات متحده (USCMC) از تصمیم دولت بایدن برای انتقال دور سوم مهمات خوشه‌ای به اوکراین عمیقاً ابراز تاسف می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تازه‌ترین محموله انتقالی شامل مقدار نامشخصی از ذخایر مهمات خوشه‌ای ایالات متحده است که توسط موشک‌های بالستیک اتکمز با برد ۱۰۰ مایل استفاده می‌شود. هر موشک حاوی ۹۵۰ گلوله ضد نفر/ضد ماده M۷۴ است.»

این ائتلاف که یک کمپین بین‌المللی جامعه مدنی است و روی از بین بردن مهمات خوشه‌ای کار می‌کند، بارها از دولت بایدن خواسته است تا اطلاعاتی در مورد انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین از جمله در مورد انواع و مقادیر خاص ارائه کند، اما براساس این بیانیه «بیشتر سوالات آن با گذشت سه ماه همچنان بی‌پاسخ مانده است.»

در این بیانیه آمده است: «ائتلاف مهمات خوشه‌ای ایالات متحده از دولت واشنگتن می‌خواهد که مسیر خود را تغییر دهد و در استفاده از این سلاح‌های ویرانگر و کور شریک نباشد. این گروه قویا از رئیس جمهور بایدن می‌خواهد که با توجه به خطرات انسانی، حقوق بشری و سیاسی قابل توجه در این تصمیم تجدیدنظر کند.»

روز چهارشنبه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به اسپوتنیک گفت که ایالات متحده در حال حاضر موشک‌های اتکمز با برد تا ۱۶۵ کیلومتر (۱۰۲ مایل) را برای استفاده علیه نیروهای روسی به اوکراین ارسال کرده است. براساس گزارش رسانه‌ها، نسخه‌های ارائه شده به کی‌یف مجهز به مهمات خوشه‌ای هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انتقال این نوع مهمات را یک خطای دیگر خوانده که صرفا درد و رنج کی‌یف را طولانی‌تر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha