• پنجشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072719751
  • خبرنگار : 30147

فرماندار تاکید کرد

طرح‌های آبخیزداری، نیاز جدی شهرستان کلات

طرح‌های آبخیزداری، نیاز جدی شهرستان کلات

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کلات با اینکه در انجام طرح‌های آبخیزداری با مشکلات اساسی و جدی مواجه‌ایم، توضیح داد: یکی از نیازهای اساسی شهرستان با توجه به بالا بودن سنگ‌بستر، طرح‌های آبخیزداری است.

علی صلاحی ۲۷ مهرماه در آخرین روز از پنجمین همایش ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایر که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این شهرستان برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرستان کلات روستایی هستند، تمام توانمندی‌ها و افتخارات حوزه‌های کشاورزی، محصولات دامی و صنایع‌دستی منطقه حاصل دسترنج بانوان توانمند است.

فرماندار کلات تصریح کرد: به دنبال این هستیم که تحول اساسی در توانمندی‌های حوزه روستایی و گردشگری، کشاورزی و دامپروری رقم بزنیم، همچنین برای علمی سازی و استفاده از توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی تلاش می‌کنیم.

کلات قطب تولیدات صنایع‌دستی و گردشگری

وی از کلات به عنوان شهرستان زیبای گردشگری نام برد و افزود: دورتادور کلات کوه‌های سر به فلک کشیده‌ و قلعه مانند هستند، قلعه دفاعی چند هزار ساله که در زمان اشکانیان، تیموریان، ایلخانیان و افشاریان این منطقه را به عنوان پایتخت و مرکز حکومت خود انتخاب کرده بودند.

صلاحی با اشاره به اینکه به لحاظ فرهنگی ۱۵ گروه فرهنگی از کرد، ترک، لر، عرب، ازبک، عجم و اقوام مختلف دیگر که رنگین کمانی از فرهنگ‌ها هستند در منطقه داریم، افزود: این افراد دور هم با آرامش زندگی می‌کنند و انسجام بسیار خوب فرهنگی در شهرستان حاکم است.

                                                                               طرح‌های آبخیزداری، نیاز جدی شهرستان کلات

وی هم چنین تاکید کرد: در حوزه دامپروری و کشاورزی به قدری ظرفیت بالایی در شهرستان وجود دارد که با توجه به سند تهیه شده، می‌توانیم قطب تولید محصولات کشاورزی و گردشگری در استان باشیم و تأمین امنیت غذایی را از این منطقه رقم زد.

مهم‌ترین مشکلات شهرستان

فرماندار کلات در ادامه بیان کرد: علیرغم تمامی پتانسیل‌ها اما مشکلات بسیار فراوانی نیز در حوزه‌های زیرساختی داریم که آبخیزداری و جاده مهم‌ترین آن است.

وی گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه، در زمان باران و نزولات آسمانی نگران سیلاب‌های بسیار ویرانگری هستیم، این سیلاب‌ها علاوه بر خسارت‌هایی که برجای می‌گذارند آب و خاک حاصلخیز شهرستان را هم از کشور خارج می‌کنند.

صلاحی با بیان اینکه در انجام طرح‌های آبخیزداری با مشکلات اساسی و جدی مواجه‌ایم، توضیح داد: یکی از نیازهای اساسی شهرستان با توجه به بالا بودن سنگ‌بستر طرح‌های آبخیزداری است.

وی تصریح کرد: چون آب‌های سطحی جایی برای ذخیره‌سازی ندارند، معمولاً در فصل غیر بارندگی به خصوص در بخش کشاورزی و شرب با تنش آبی مواجه هستیم.

نماینده عالی دولت در کلات در ادامه جاده و راه‌های مواصلاتی پر پیچ و خم را از دیگر مشکلات پیش روی توسعه شهرستان برشمرد و گفت: وضعیت جاده‌های مواصلاتی منطقه یکی از موانع اصلی توسعه شهرستان است.

گفته‌اند احداث جاده برای کلات توجیهی ندارد

وی همچنین افزود: هرچند برای وضعیت جاده مواصلاتی شهرستان پیگیری‌های بسیاری برای اخذ ماده ۲۳ داشته‌ایم اما گفته می‌شود، چون کلات فقط ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد عملاً احداث جاده و یا مرمت آن توجیهی ندارد.

صلاحی با بیان اینکه این ۴۰ هزار نفر مرزنشین قطب تولید کشاورزی، گردشگری، دامداری، پرورش زنبورعسل، گوشت قرمز، شیلات و ... هستند، خاطرنشان کرد: اگرچه می‌توانیم از این منطقه ترانزیت به کشور ترکمنستان داشته باشیم، ولی عنوان می‌شود احداث جاده توجیهی ندارد.

وی وضعیت شاخص راه‌های روستایی را بسیار پائین‌تر و نامناسب‌تر دانست و گفت: ۹۵ اقتصاد شهرستان کلات بر پایه کشاورزی است.

به گزارش ایسنا، فرماندار کلات وضعیت تنها دانشگاه شهرستان را از دیگر مشکلات این شهرستان اعلام کرد و افزود: اگرچه دانشگاه پیام‌نور شهرستان کلات ۲۷۰ دانشجو دارد و تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر نیز از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند و در مجامع علمی و تحصیلات تکمیلی بسیار موفق بوده‌اند، ولی به دلیل بعد مسافت سیاست مرکز پیام نور کشور بر این است که این دانشگاه‌ها از شهرستان‌ها جمع شوند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تنها واحد دانشگاهی شهرستان پیام نور است اما تعطیل کردن آن در ترک تحصیل بسیاری از جوانان و بروز مشکلات بیشتر برای دانشجویان تأثیر بسیاری خواهد داشت.

هیچ پارک و مجتمع فرهنگی نداریم

صلاحی ادامه داد: علیرغم اینکه شهر کلات از ۷۳ سال قبل شهردار دارد اما به دلیل توپوگرافی و محدودیت مکانی، از داشتن پارک و بوستان مناسب برای بانوان و حتی برای پیاده‌روی و ورزش‌های همگانی محروم است.

وی با اعلام اینکه در این خصوص نیازمند مساعدت جدی مسئولان هستیم، گفت: با توجه به اینکه در شهرستان کلات حدود ۱۵ قبایل فرهنگی و گویش‌های مختلف فرهنگی داریم وجود مجتمع‌های فرهنگی از جمله نیازها و ضروریات است.

فرماندار کلات با بیان اینکه اکنون بانوان این شهرستان از نبود مجتمع فرهنگی برای عرضه فرهنگ‌هایشان رنج می‌برند، بیان کرد: در حال حاضر فضا و مکانی برای عرضه فرهنگ‌ قومیت‌های مختلف در شهرستان وجود ندارد.

وی همچنین تسهیلات برای ایجاد اشتغال در شهرستان به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی را از دیگر نیازهای مبرم کلات دانست و افزود: تک تک بانوان شهرستان در عرصه صنایع‌دستی هنرمند هستند.

صلاحی با تأکید بر اینکه زیبایی‌هایی که در صنایع‌دستی، تولیدات و محصولات بانوان شهرستان وجود دارد قابل عرضه به دنیا است، گفت: تاکنون سه محصول صنایع‌دستی شهرستان را ثبت ملی شده و امیدواریم این محصولات به زودی در سطح جهانی عرضه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha