• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072920344
  • خبرنگار : 30147

کاروانسرای عباس‌آباد؛ نشانه عمق تاریخ و سبقه معماری تاریخی منطقه است

کاروانسرای عباس‌آباد؛ نشانه عمق تاریخ و سبقه معماری تاریخی منطقه است

ایسنا/خراسان رضوی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: کاروانسرای عباس‌آباد در تایباد، نشانه عمق تاریخ و سبقه معماری تاریخی منطقه است.

احسان زهره‌وندی در گفت و گو با ایسنا از برگزاری پاکداشت میراث جهانی کاروانسرای عباس‌آباد تایباد خبر داد و خاطرنشان کرد: به همت انجمن میراث فرهنگی شهرستان تایباد و سازمان‌های مردم نهاد برنامه‌ای فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی برای همه اعضای خانواده با عنوان پاکداشت میراث جهانی کاروانسرای عباس‌آباد تایباد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این برنامه امروز شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵:۳۰ در محل کاروانسرای عباس‌آباد تایباد برگزار می‌شود، اظهار کرد: بی‌شک اصلی‌ترین بهره‌برداران این میراث‌ جهانی جامعه محلی و مردم بوده و با حضور آن‌ها زمینه‌های توسعه پایدار در سایه ثبت جهانی، نمود بهتر و ارزشمندتری پیدا می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: کاروانسرای عباس‌آباد شهرستان تایباد یکی از ۷ کاروانسرای ثبت جهانی از استان خراسان رضوی است.

وی یادآور شد: این کاروانسرا در نشست ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در شهر ریاض عربستان پرونده کاروانسراهای ایران به ثبت جهانی رسید.

زهره‌وندی با اشاره به اینکه ثبت جهانی این اثر در جذب گردشگران خارجی بسیار مؤثر خواهد بود، افزود: کاروانسرای عباس‌آباد یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است که نشان از عمق تاریخ و سبقه معماری تاریخی این منطقه دارد.

وی تصریح کرد: کاروانسرای عباس‌آباد در ۲۵ کیلومتری جاده تایباد - تربت‌جام قرار دارد و از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان و مربوط به دوره تیموری و صفوی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه رباط تاریخی "عباس‌آباد" در زمان آبادانی و رونق خود از جمله کاروانسراهای معتبر خراسان ‎رضوی به حساب می‌آمده که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است، گفت: این بنا به دلیل فضاهای متعدد و دارا بودن امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در سفرنامه‌ها و متون تاریخی نیز از آن یاد شده است.

کاروانسرای عباس‌آباد مشتمل بر ۲ حیاط است که دورتادور آن‌ها، ایوان، ایوانچه، اتاقک‌ها و آب انبار وجود دارد که آب آن از قنات و باران تأمین می‌شده است. شواهد معماری بنا نشان می‌‎دهد بخش مسکونی و قسمتی که برای احشام در نظر گرفته شده، در قدیم از یکدیگر جدا بوده‌اند.

مجموعه رباط تاریخی عباس‌آباد با مساحت حدود ۵ هکتار در حاشیه جاده تایباد - مشهد متعلق به دوره صفویه و بخشی از آن مربوط به دوره قاجاریه است. همچنین بخش مسکونی دارای نقشه‎‌ای چهار ایوانی بوده و اتاقک‌های آن به اندازه‎‌های متفاوت ساخته شده است. این مکان نیز به دلیل قرار گرفتن در دشتی وسیع و به دور از آلودگی نوری، از ظرفیت خوبی برای برنامه‌های رصدی و نجومی برخوردار است.

این بنا به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خاص، کمترین آسیب انسانی را به خود دیده و از نکات برجسته آن ۲ حیاطه بودن و داشتن حوض انبار است و قرار گرفتن این بنای تاریخی در مسیر کشور افغانستان به ایران از سوی مرز دوغارون می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha