• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402072920443
  • خبرنگار : 71402

گزارش بلومبرگ از توطئه آمریکا و تل‌آویو درباره «آینده غزه بدون حماس»

گزارش بلومبرگ از توطئه آمریکا و تل‌آویو درباره «آینده غزه بدون حماس»

منابع مطلع از مباحث در دولت ایالات متحده گفتند، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی که در فکر آینده غزه پس از «حذف» حماس هستند، شروع به بحث در مورد احتمالاتی از جمله انتصاب بالقوه «یک دولت موقت» کرده‌اند که توسط سازمان ملل و با مشارکت دولت‌های عربی حمایت شود.

به گزارش ایسنا، این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به شبکه خبری بلومبرگ گفتند که چنین بحث‌هایی هنوز در مراحل اولیه است و تحولات مرتبط با آن هنوز آشکار نشده و به موفقیت حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه بستگی خواهد داشت. و چنین احتمالی به حمایت کشورهای عربی پیرامون این منطقه نیاز دارد که به هیچ وجه قطعی نیست.

مقامات رژیم صهیونیستی بارها مدعی شده‌اند که قصد اشغال غزه را ندارند، اما آنها همچنین گفتند که ادامه حضور حماس در غزه پس از حمله هفتم اکتبر که در آن ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته و ۲۰۰ نفر اسیر گرفته شدند، قابل قبول نیست.

چالش دستیابی به این دو هدف، موجب نگرانی آمریکا شده که رژیم صهیونیستی فکر کافی در مورد اینکه بعد از یک حمله زمینی به غزه چه چیزی در کار خواهد بود، نکرده است. آمریکا همچنین نگران است که حمله به غزه بدون داشتن هدف واضح بعد از حذف حماس، موجب تشدید این درگیری و تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که تمرکز در حال حاضر، «متحد کردن جهان علیه "تروریست‌ها" و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه در اسرع وقت است.»

در عین حال، سرنوشت غزه پس از حمله احتمالی زمینی، به یکی از مهمترین نگرانی‌های مقامات آمریکایی تبدیل شده است. طی دو هفته‌ای که از زمان حمله حماس می‌گذرد، تیم جو بایدن به دنبال «متعادل کردن» حمایت از رژیم صهیونیستی، با نگرانی در مورد بحران آشکار بشردوستانه در غزه بود.

به عنوان بخشی از مکالمات در حال انجام، ایالات متحده و متحدین آن درصدد به تعویق انداختن زمان حمله به منظور خرید وقت برای آن هستند که افراد بیشتری از شمال غزه فرار کنند و وقت بیشتری برای مذاکرات محرمانه با وساطت قطر داشته باشند تا گروگان‌های دست حماس را آزاد کنند. روز جمعه دو شهروند آمریکایی - یک مادر و دختر از ایلینوی - آزاد شدند.

به گفته ویلیام آشر، تحلیلگر ارشد سابق حوزه خاورمیانه در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، ایجاد یک «دولت موقت» بسیار دشوار خواهد بود و به دست آوردن موافقت دولت‌های عرب بیشتر شبیه به یک چالش خواهد بود.

آشر گفت: «طرحی که دولت‌های عرب را درگیر می‌کند، نیاز به تغییر اساسی در نحوه پذیرش ریسک از سوی آنها و همکاری با یکدیگر دارد. این همچنین به یک جهش اعتماد توسط تل‌آویو نیاز دارد، امری که کمیاب است.»

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در پانزدهمین روز از جنگ خود علیه غزه به بمباران مناطق مسکونی ادامه داده که منجر به شهادت افراد بی‌گناه بیشتری شده است. وزارت بهداشت فلسطین از شهادت بیش از ۴۱۳۷ فلسطینی و مجروح شدن ۱۳۰۰۰ فلسطینی خبر داده و هلال احمر تأیید کرد که هشدار رژیم صهیونیستی را برای تخلیه فوری بیمارستان قدس در منطقه تل الهوا در غزه به منظور آمادگی برای بمباران آن دریافت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha