• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402072920643
  • منبع : معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

اقدامات کلان معاونت تحقیقات وزارت بهداشت برای حمایت از پژوهشگران جوان

اقدامات کلان معاونت تحقیقات وزارت بهداشت برای حمایت از پژوهشگران جوان

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، گفت: جریان‌سازی و همتاپروری از مهم‌ترین سیاست‌های کلان این معاونت در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

به گزارش ایسنا، دکتر پناهی با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به گذار جمعیتی و تغییرات اجتماعی- فرهنگی برای رسیدن به بالاترین سطح ممکن نیازمند جریان‌سازی با رویکرد نخبه پروری هستیم که یکی از مصداق‌های بارز آن فارغ از هرگونه سوگیری لزوم تقویت روحیه همکاری و پژوهشگری با تمرکز بر ارزش‌افزایی نخبگان در جهت رفع موانع و ارائه راهکار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در خصوص پیشرفت‌های قابل قبول در حوزه زیرساخت و تربیت نیروی انسانی در قالب آمار و ارقام گفت: از آنجایی که یکی از موارد مربوط به سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران برقراری عدالت در توزیع منابع مالی، نیروی انسانی و تجهیزات است، در این خصوص شاهد پیشرفت‌هایی از بدو انقلاب تاکنون بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که همگام با تغییر هرم جمعیتی رشد ۴۵.۵ درصدی حضور زنان در عرصه پزشکی تا سال ۱۴۰۲ محقق می‌شود و این نشانگر تغییر رویکرد سیاست‌های کلان به سمت ایجاد عدالت و برابری جنسیتی است.

وی تاکید کرد: پیشرفت شاخص‌های مهمی نظیر تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی، نسبت پزشک به جمعیت و تعداد بیمارستان‌ها از مهمترین استانداردهای انقلاب اسلامی است.

دکتر پناهی در ادامه به برخی از آمارهای صعودی در نظام سلامت اشاره و اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد نسبت پزشک به جمعیت در شهر تهران قبل از انقلاب ۲.۵ به ۱۰ هزار نفر بوده است و در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۸۱.۴۳ در ۱۰ هزار نفر رسیده است. همچنین در سال ۱۳۵۷ تنها ۳۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان بودند، اما اکنون این آمار به بیش از ۹۵ درصد ارتقاء یافته و همچنین تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از انقلاب ۹ بوده که امروزه این عدد به ۷۱ رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بیان کرد: پیشرفت و ارتقاء در شاخص‌های یاد شده بیانگر نزدیک شدن به سطح استانداردهای جهانی در زمینه توسعه انسانی و همچنین ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی است که به‌دنبال افزایش زیرساخت‌ها رخ می‌دهد.

دکتر پناهی به عنوان رئیس مؤسسه نیماد ضمن اشاره به حمایت‌های ارائه شده به نخبگان و دانشجویان، افزود: در دو سال گذشته اقدامات کلان جهت حمایت از پژوهشگران جوان در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت انجام شده که می‌توان به تخصیص گرنت دانشجویی در «نیماد»، قرار دادن کمیته مستقل در جشنواره رازی و همچنین حمایت مستقیم مالی از کمیته‌های تحقیقات از جمله حمایت‌ها به شمار می‌روند.

به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی در پایان بر لزوم همگرایی و وحدت‌رویه بین بخش‌های مختلف تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha