• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072920803
  • خبرنگار : 50071

آغاز پویش پیشگیری از پوکی استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

آغاز پویش پیشگیری از پوکی استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ایسنا/خراسان رضوی پویش پیشگیری از پوکی استخوان همزمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

بابک اقبالی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این پویش از ۲۹ مهر لغایت ۵ آبان در راستای گسترش اطلاع‌رسانی در زمینه راهکارهای پیشگیری از پوکی استخوان به‌ویژه در دوران سالمندی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شکستگی استخوان مهمترین عارضه بیماری پوکی استخوان در جهان است، عنوان کرد: بسیاری از عواملی که منجر به بروز پوکی استخوان می‌شود قابل اصلاح بوده و می‌توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری و یا در صورت ابتلاء، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد و با اصلاح شیوه زندگی می‌توان یکپارچگی و تعادل اسکلتی عضلانی را بهبود بخشید.

اقبالی با اشاره به اینکه در این بیماری تراکم و قدرت استخوان‌های بدن کاهش یافته و به‌دنبال آن احتمال شکستگی استخوان‌ها افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری بی سروصدا و خاموش است که تهدید جدی برای سلامت سالمندان و میانسالان بوده و بار مالی سنگینی را بر آنان تحمیل می‌کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با افزایش جمعیت سالمندان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی از آن رو به افزایش است، به طوری که از ۵۰ سالگی به بعد، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در طول عمر باقیمانده خود دچار شکستگی می‌شوند و این شکستگی نه تنها به‌دلیل کاهش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان‌ها، بلکه به‌دلیل افزایش میزان سقوط در افراد مسن رخ می‌دهد.

اقبالی مهمترین علل زمینه‌ساز بروز استئوپروز یا پوکی استخوان را پیری، ژنتیک، اختلالات تغذیه، عادات غلط، مصرف دخانیات و الکل، استفاده طولانی مدت از برخی داروها و ... عنوان کرده و گفت: پوکی استخوان در شروع و چند سال اول بدون علامت بوده و مهمترین علامت آن که طی روند پیشرفت بیماری به‌وجود می‌آید، درد است و این درد زمانی ایجاد می‌شود که استخوان دچار شکستگی می‌گردد. البته شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان معمولاً به‌صورت شکستگی‌های ریز و بدون جابه‌جایی و خفیفی هستند که بدون وارد شدن ضربه شدیدی به اندام ایجاد می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با بالا رفتن سن، استئوپروز در اکثر افراد به‌وجود می‌آید و همه افراد مسن تا حدودی پوکی استخوان دارند، اما اینکه این روند در چه سنی شروع شود و شدت آن به چه اندازه باشد، تا حدودی قابل کنترل است و با رعایت اصولی می‌توان شروع آن را به تأخیر انداخته یا از شدت آن کاست و یا حداقل از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد.

وی مصرف مناسب کلسیم، مصرف کافی ویتامین D ، انجام فعالیت بدنی مناسب و دوری از مصرف سیگار و الکل را از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اقبالی موضوعات «تغذیه و ساختن استخوان‌های بهتر»، «فعالیت بدنی و ساختن استخوان‌های بهتر»‏، «نور آفتاب و ساختن استخوان‌های بهتر‏»، «پرهیز از مصرف دخانیات و ساختن استخوان‌های بهتر»‏، «پوکی استخوان و تشخیص به موقع»‏، «پوکی استخوان و شروع به موقع درمان»‏ و «پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی» را عناوین روزشمار این هفته برشمرد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha