• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402073021257
  • خبرنگار : 50614

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری؛

طرح بلندمرتبه‌سازی کدام یک از معضلات مشهد را حل می‌کند؟

طرح بلندمرتبه‌سازی کدام یک از معضلات مشهد را حل می‌کند؟

ایسنا/خراسان رضوی یک دکتری برنامه‌ریزی شهری گفت: طرح بلند مرتبه سازی به کدام یک از معضلات ترافیک و آلودگی هوا، شهرسازی غیرانسان محور، بحران آب، توسعه نامتناسب خدمات، حاشیه‌نشینی، مهاجرت و معضل حس تعلق در مشهد می‌تواند پاسخ دهد؟ آیا حل این معضلات در توان این طرح است؟ اگر نیست چرا اولویت قرار گرفته و مسائلی چون مشکل ترافیک یا آلودگی هوا اولویت نیست؟ 

لیدا امینیان‌ شامگاه شنبه ۲۹ مهر ماه، در نخستین نشست «ضرورت بلندمرتبه‌سازی» که برای ارائه نتایج طرح بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه من نه موافق و نه مخالف با طرح بلندمرتبه‌سازی هستم، عنوان کرد: هر شهر دارای یک سری شبکه مسائل شهری است که در مشهد نیز می‌توان نمونه‌هایی از آن را مطرح کرد.

وی ادامه داد: بزرگترین چالش‌های شهر مشهد در حال حاضر هفت عامل ترافیک و آلودگی هوا، شهرسازی غیرانسان محور، بحران آب، توسعه نامتناسب خدمات، حاشیه‌نشینی، مهاجرت و معضل حس تعلق است. این عوامل باعث شده است ما یک مهاجرت عظیمی در شهر مشهد ببینیم. درواقع این مهاجرت اقشار به نوعی مهاجرت سرمایه‌های انسانی است.

مهاجرت سرمایه‌های انسانی مشهد به علت کاهش کیفیت زندگی

دکتری برنامه‌ریزی شهری در پاسخ به موارد مطرح شده مبنی بر هدایت سرمایه‌های انسانی به واسطه بلند مرتبه سازی به مشهد، خاطرنشان کرد: باید بدانید که سرمایه‌های انسانی در مشهد به علت کاهش کیفیت زندگی در حال مهاجرت هستند. هرچقدر ما سرمایه مالی وارد شهر کنیم نتیجه آن شهرهای پر از خالی خواهد شد. باید روی کیفیت زندگی سرمایه‌گذاری کنیم و از مهاجرت جلوگیری کنیم پس از آن سرمایه‌های مالی را وارد کنیم.

مشکل اصلی برای جذب سرمایه در مشهد ترافیک است

امینیان افزود: مشکل اصلی در حال حاضر برای جذب سرمایه به نظر من ترافیک مشهد است‌. این شهر از خودرو لبریز شده است و عملا جایی برای حرکت آدم‌ها وجود ندارد. در این شهر اگر سرمایه‌گذاری هم شود به سختی می‌توان از آن بهره‌برداری کرد؛ زیرا هر برج می‌تواند به یک مکان متمرکز و پر تراکم تبدیل شود و خود ترافیک را چند برابر کند. به عنوان مثال اگر بنا باشد در بلوار وکیل‌آباد برج‌سازی کنیم باید از خود بپرسیم که با کدام ظرفیت‌ می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در کنار صحبت‌هایی که از سود برج‌ها می‌کنیم معضلات آن نیز وجود دارد، اظهار کرد: برج‌ها همزمان که می‌توانند نکات مثبت داشته باشند از آن طرف می‌توانند جلوی بادها را بگیرند، آلودگی‌های محیط زیست را افزایش دهند و معضلات دیگری نیز ایجاد کنند.

محقق و مدرس شهرسازی در پایان با بیان پرسشی گفت: طرح بلند مرتبه سازی به کدام یک از معضلات مشهد می‌تواند پاسخ دهد؟ آیا حل این معضلات در توان این طرح است؟ اگر نیست چرا اولویت قرار گرفته و مسائلی چون مشکل ترافیک یا آلودگی هوا اولویت نیست؟ 

طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد یکی از اولین طرح‌های بلند مرتبه‌سازی در سطح کشور

محمد شفیعی، نماینده شرکت مهندسان مشاور نقش پیراوش نیز در این جلسه عنوان کرد: شاید طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد یکی از اولین طرح‌های بلند مرتبه‌سازی در سطح کشور باشد.

وی در ادامه ضمن ارائه‌ مبانی نظری و تجربیات جهانی طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد در خصوص ضرورت‌ها، خاطرنشان کرد: ضرورت بر اساس پایه‌های نیاز و تقاضا شکل می‌گیرد. بلند مرتبه‌سازی و این سبک زندگی یکی از سبک‌های زندگی کلان‌شهرها است که بر پایه نیاز و تقاضا به سکونت است. شهر باید پاسخگوی نیازهای همه افرادی باشد که در آن سکونت دارند. ما می‌خواهیم سبک‌های مختلف سکونت را در کلان‌شهر مشهد به رسمیت بشناسیم و به آن پاسخگویی داشته باشیم.

نماینده شرکت مهندسان مشاور نقش پیراوش با طرح پرسش‌هایی مبنی بر اینکه آیا لزوما بلند مرتبه‌سازی به معنی افزایش تراکم است؟ آیا بلندمرتبه‌سازی می‌تواند منجر به ظهور عمده مشکلات منفی که از آن یاد می‌کنند شود؟ اضافه کرد: ما پس از نتیجه‌گیری در مرحله ضرورت می‌توانیم به چگونه بلند مرتبه ساختن بپردازیم و به این برسیم که چگونه با این پدیده روبه‌رو شویم تا کمترین معضلات را برای شهر داشته باشد.

شفیعی در ابتدای ارائه بخش بررسی مبانی نظری و تجربیات جهانی با اشاره به حکم ابلاغی شورای عالی شهرسازی و معماری، تصریح کرد: در حکم ابلاغی شورای عالی شهرسازی و معماری، به تهیه و ارسال ضوابط اجرایی در بازه‌ای کوتاه مدت اشاره شده است.

نماینده شرکت مهندسان مشاور نقش پیراوش با بیان ضرورت‌های عنوان شده در طرح جامع بلند مرتبه‌سازی، خاطرنشان کرد: در بخش مبانی نظری طرح جامع بلند مرتبه سازی به بیان ضرورت‌های بلند مرتبه سازی پرداخته شده  که از این منظر می‌توان به این موارد اشاره کرد که بلندمرتبه‌سازی به حفظ منابع و جلوگیری از هدررفت انرژی و اتلاف زیرساخت‌ها کمک می‌کند، دست‌اندازی به اراضی طبیعی را کاهش می‌دهد و قادر است کمبود مسکن با کیفیت و خدمات مورد نیاز شهر را درون خود تامین کند، علاوه بر موارد یاد شده چندین بند دیگر نیز در این طرح در خصوص ضرورت بلندمرتبه‌سازی بیان شده است.

شفیعی اظهار کرد: نیازهای شهر مشهد لزوما در قالب احداث ساختمان‌های بلند مرتبه پاسخگویی نخواهد شد اما می‌تواند به عنوان یک برند از آن یاد کرد. بلند مرتبه سازی به نوعی به عنوان نماد قدرت یک شهر نیز تعریف می‌شود. بلندمرتبه‌سازی قابلیت این را دارد که بتوانیم از آن در جهت تجدید حیات بافت شهری استفاده کنیم.

وی با اشاره به بررسی نظریات مختلف در زمینه بلند مرتبه سازی گفت: بلند مرتبه‌سازی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر باشد. ضرورت در پاسخ به نیازهایی است که اگر نیازها را به درستی بشناسیم این ضرورت خود را آشکار می‌کند.

نماینده شرکت مهندسان مشاور نقش پیراوش خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در بلند مرتبه سازی به دنبال آن هستیم تامین بخشی از خدمات شهر در قالب مجتمع‌های مختلف است. اینکه ما بخواهیم در بلندمرتبه‌سازی فقط به خواسته‌های سرمایه‌گذاران و بخش‌های اقتصادی بپردازیم تقلیل‌گرایانه است؛ زیرا عوامل مختلفی در شاخص‌های بلند مرتبه سازی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha