• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402073021546
  • خبرنگار : 71038

در نشست مطبوعاتی مشترک با امیرعبداللهیان

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: وضعیت کنونی غزه شرم‌آور است

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: وضعیت کنونی غزه شرم‌آور است

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت: وضعیت کنونی که در غزه شاهد آن هستیم شرم‌آور است.

به گزارش ایسنا، نالدی پاندور ظهر روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کنونی غزه و فلسطین و با تاکید بر اینکه در این منطقه شاهد بی‌عدالتی و فقدان حقوق بشر هستیم، گفت: اینگونه نباید باشد که مثلا کشورهای توسعه یافته اجرای حقوق بشر را فقط برای خود در نظر داشته باشند و به اجرای حقوق بشر در دیگر نقاط توجهی نشود و این کشورها صحبتی از اشغالی که در فلسطین انجام شده نکنند.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی باید توجه جدی به تحولات در فلسطین و غزه داشته باشد تا اینگونه بی عدالتی را مردم فلسطین تجربه نکند، گفت: این بسیار غم انگیز است که تعدادی از کشورها مردم فلسطین را تنها گذاشته‌اند.

این دیپلمات عالی رتبه آفریقای جنوبی با تاکید بر اینکه سیاست آفریقای جنوبی در حمایت از مردم فلسطین مستمر است، گفت: آقای نلسون ماندلا بر آزادی فلسطین تاکید داشت و ما از اندیشه ایشان در این ارتباط فاصله نگرفته‌ایم. ما تاکید بر این داریم که باید اقدامات بیشتری در حمایت از مردم فلسطین از سوی کشورها صورت بگیرد و سازمان ملل نیز در این ارتباط عمل کند.

وی همچنین با بیان اینکه ما در موضوع فلسطین از سیاست دو کشور حمایت می‌کنیم و معتقدیم که فلسطینی‌ها باید کشور خود را داشته باشند و مرزهای فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و طبق قطعنامه سازمان ملل به رسمیت شناخته شود افزود: ما به عنوان آفریقای جنوبی به دنبال ارتقاء صلح هستیم و بر این موضوع اعتقاد داریم که فلسطین اشغال شده و مردم فلسطین از حقوق بشر برخوردار نیستند. ما معتقدیم که حقوق مردم فلسطین نقض شده، سرزمین آنها اشغال شده و جامعه جهانی باید سریعا و اورژانسی در راستای حمایت از حقوق مردم فلسطین عمل کنند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به برگزاری نشست قاهره در روز گذشته به میزبانی مصر در ارتباط با تحولات فلسطین، گفت: از مصر و رئیس‌جمهور این کشور به خاطر برگزاری این نشست تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی با اشاره به عضویت ایران در  گروه بریکس گفت: ما الان شرکای یکدیگر در بریکس هستیم. ایران عضو دائم این سازمان مهم شده است و با آقای امیرعبداللهیان صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که فرصت‌های فراوانی وجود دارد که از آن استفاده کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه آفریقای جنوبی  با بیان این که دو کشور  در حوزه کشاورزی و انرژی می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم گفت: آفریقای جنوبی می‌خواهد منابع انرژی خود را متنوع کند و ایران می‌تواند در این زمینه یکی از شرکای ما باشد. 

پاندور به حوزه علوم و فناوری و  تجارب ایران در این خصوص اشاره کرد و گفت : ما  می‌خواهیم با ایران در این زمینه همکاری‌های مان را گسترش دهیم .
وی با بیان این که در جریان رایزنی های امروز  در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت و نگرانی‌های خود را اعلام کردیم ، گفت: در خصوص بریکس و گسترش همکاری های دو کشور در این گروه‌ نیز گفت‌وگو کردیم. ما به عنوان اعضای بریکس باید همکاری کنیم تا مکانیسم‌های سازمان ملل از جمله شورای امنیت اصلاح شود. به نظر ما شورای امنیت نماینده همه مردم جهان نیست و اصلاح شورای امنیت بسیار ضروری است.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با بیان این که در بریکس هم چالش‌هایی وجود دارد که بعضا با آن  روبرو هستیم، ادامه داد: وقتی تحریم‌های یکجانبه وجود داشته باشد می‌تواند مبادلات تجاری را تحت تاثیر قرار دهد، ما از دلار استفاده می‌کردیم و بر ما تاثیر ثانویه می‌گذارد، ما می‌خواهیم از ارزهای دیگر برای تجارت بین‌المللی استفاده کنیم .‌

انتهای پیام‌

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha