• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402080100224
  • خبرنگار : 50627

کارشناس حوزه کودکان:

هنر موجب رشد عاطفی و اجتماعی کودکان می‌شود

هنر موجب رشد عاطفی و اجتماعی کودکان می‌شود

ایسنا/آذربایجان شرقی کارشناس حوزه کودکان به تاثیر فرهنگ و هنر بر کودکان اشاره کرد و ادامه داد: هنر می‌تواند زمینه های رشد در عرصه روانی، اجتماعی، عاطفی و دینی را فراهم کند و هر فعالیت هنری با توجه به ویژگی و تاکتیک خودش می‌تواند نقش های مختلف تربیتی ایجاد کند و در راستای تامین اوقات فراغت کودکان بهره‌مندی از فعالیت های هنری بهترین روش است.

سالار صمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، هنر را راهی برای بیان احساسات عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد فضایی آزاد با بهره‌گیری از ظرفیت هنری کودک و دانش‌آموزان برای ابراز احساسات مفید است و این امر با بحث آزاد که موجب ایجاد اصطکاک میان کودکان می‌شود متفاوت است.

وی هنر را عاملی برای ارتباط بهتر کودکان با محیط عنوان و به تاثیر فعالیت های هنری در پرورش خلاقیت های کودکان تاکید کرد و افزود: کودکان با ذات خلاق هستند و این پتانسیل و ظرفیت با توجه والدین و بزرگ‌تر ها شکوفا شده و همچنین فعالیت های هنری موجب تقویت کلام و بهره‌گیری از قدرت کلامی می‌شود.

وی به کاربردهای درمانی فعالیت های هنری اشاره کرد ‌ ادامه داد: اضطراب، پرخاشگری، ناآرامی، خجالتی بودن، عدم اعتماد به نفس، خشونت و افسردگی با بهره گیری از رشته های هنری را می‌توان درمان کرد و فعالیت های هنری زمینه ساز طرح مسائل زندگی است و ما اغلب مسائل ذهنی و آموزشی را از طریق درس های ریاضی، شیمی، فیزیک، تاریخ و جغرافیا به کودکان یاد می‌دهیم ولی متاسفانه نحوه شکوفا کردن استعداد و توانایی های آن‌ها را آموزش نمی‌دهیم.

صمدزاده به عدم تماشای تلویزیون برای کودکان تا دو سالگی توصیه کرد و گفت: بیشترین رشد مغز کودکان در دو سالگی اتفاق می‌افتد و در این راستا تلویزیون موجب کندی رشد مهارت های مغزی مثل صحبت کردن، یادگیری، تمرکز و توجه می‌شود و باید تا پنج سالگی محدودیت استفاده از تلویزیون، اینترنت، فضای مجازی و موبایل برای کودکان اعمال و آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی جایگزین آن‌ها شود.

وی به محتوای نامناسب انیمیشن و کارتون ها متناسب با سن کودکان اشاره کرد و افزود: با توجه به محتوای نامناسب، برخی از کارتون و انیمیشن ها موجب تشدید بیش فعالی، پرخاشگری و اعتیاد به تلویزیون کودکان می‌شود.

کارشناس حوزه کودکان ضمن اشاره به بازی بزرگسالان با کودکان، بازی را فرصتی برای رهاسازی احساسات مانند خشم و ترس کودکان عنوان کرد و ادامه داد: وقتی بزرگسالی با یک کودک بازی می‌کند نوعی تصور قدرت موقتی وجود داشته و کمتر احتمال دارد که کودک از جانب بزرگسال احساس تهدید کند و موجب به رسمیت شناختن کودکان می‌شود و در همین راستا بازی برای کودکان لذت بخش بوده و کودکان را به آرامش و گذر از اضطراب و حالت دفاعی ترغیب می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha