• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402080100482
  • خبرنگار : 50123

مشکل سرمازدگی درختان گردو با سرشاخه کاری رفع می‌شود

مشکل سرمازدگی درختان گردو با سرشاخه کاری رفع می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سرشاخه کاری موجب می‌شود سرشاخه‌هایی که دچار سرمازدگی شده‌اند با سرشاخه‌های جدید جایگزین و مشکل سرمازدگی درختان گردو رفع شود.

سیروس بیک بکان با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گردو در سطح جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: با این وجود به دلیل کیفیت وعملکرد پایین محصول، ایران سهم خود را از تجارت جهانی از دست داد.

وی افزود: کاشت درختان با منشأ بذری و پیوند نزدن آنها از اصلی‌ترین عوامل کاهش محصول گردو گزارش شده که با توجه به تعداد زیاد درختان گردو در ایران، سرشاخه‌کاری و تعویض سرشاخه‌های درختان گردو، بهترین روش برای اصلاح کیفیت و عملکرد آنها است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در این روش شاخه‌هایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند را به درختان پیوند می‌زنند، به این صورت که برخی از شاخه‌های درختان گردو بریده و سرشاخه‌های جدید به درخت پیوند زده می‌شود و با گذشت زمان و رشد درخت، سرشاخه‌ها رشد می‌کنند و قسمت پیوند زده با بقیه قسمت‌ها متفاوت می‌شود.

وی ادامه داد: این روش مخصوص درختانی است که از طریق بذر تولید شده و محصول کمی تولید می‌کنند.

بیک‌بکان گفت: سرشاخه کاری موجب می‌شود سرشاخه‌هایی که دچار سرمازدگی شده‌اند با سرشاخه‌های جدید جایگزین و مشکل سرمازدگی درختان گردو رفع شود.

وی ادامه داد: همچنین پیوند سرشاخه های جدید، با هدف اصلاح درختان گردو و مقاومت در برابر سرمازدگی انجام می شود و با اجرای این طرح، میزان تولیدات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می یابد و از نظر اقتصادی سودآوری زیادی در پی خواهد داشت.

 وی افزود: سر شاخه کاری گردوهای نامرغوب و پیوند با ارقام ژنو تیپ‌های برتر و شناسایی شده در شهرستان‌های استان به اجرا در آمد.

بیک‌بکان با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۵ هزار گردوی نامرغوب از باغات  استان که از نظر میوه‌دهی و کیفیت و کمیت میوه مطلوب نبودند پیوند و سر شاخه کاری این گردوها صورت گرفت، تصریح کرد: هدف از انجام این کار تشویق و ترغیب باغدار برای سرشاخه کاری گردوهای نامرغوب است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از سرشاخه کاری ۲۵ هزار اصله درخت گردو در باغات استان در راستای افزایش کیفیت با نظارت کارشناسان جهادکشاورزی استان خبر داد.

بیک‌بکان تصریح کرد: با توجه به این که سطح باغات گردوی استان که بیش از ۷۰۰۰ هکتار بوده و غالب این باغات به صورت بذری است که در صورت تامین اعتبار این برنامه به صورت چند ساله در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان به گفته وی، در این طرح در راستای سرشاخه کاری استفاده از ژنو تیپ‌های برتر، مطلوب و همچنین برای پیوند سرشاخه‌ها استفاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha