• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080100751
  • خبرنگار : 50082

با حضور نثر پژوهان

موزه نثر فارسی در سبزوار به بهره‌برداری رسید

موزه نثر فارسی در سبزوار به بهره‌برداری رسید

ایسنا/خراسان رضوی هم‌زمان با روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی موزه نثر، با حضور نثر پژوهان برجستۀ کشور در دانشگاه حکیم سبزواری به بهره‌برداری رسید.

دکتر علی صادقی‌منش، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، طراح و مجری این موزه امروز یکم آبانماه در آئین گشایش این مکان فرهنگی گفت: موزۀ نثر فارسی، نخستین موزه در دنیاست که با تمرکز بر موضوع نثر فارسی ایجاد شده است و با تبیین تاریخ تطور نثر فارسی، اهمیت، جایگاه و وسعت تأثیرگذاری آن بر هویت ایرانی را تبیین می‌کند.

وی افزود: در میان عموم مردم، ادبیات با شعر شناخته می‌شود در حالی که نثر می‌تواند هم پایه و گاه فراتر از نظم ارزش ادبی داشته باشد، لذا بازشناخت این ارزش و تشویق عموم برای ورود به دنیای نثر، از سویی، مقدمات آشنایی مردم با هویت ایرانی را فراهم می‌سازد و از سویی به سبب کثرت واقع‌گرایی در نثر، به نسبت نظم، واقع‌گرایی و توجّه به آنچه هست را میان مردم تقویت می‌کند.

 وی دربارۀ ساختار این موزه گفت: طرح اولیه این موزه به صورت یک راهرو و مشابه تونل زمان ارائه شد که تلاش کردیم این طرح را با توجه به امکانات دانشگاه تا حد ممکن اجرایی شود.

 طراح و مجری این موزه افزود: در این راهرو بازدید در گام اوّل از دوره هخامنشیان آغاز و گام به گام دوره‌های تاریخی و تطور نثر در این دوره‌ها تبیین می‌شود.

صادقی منش افزود: مخاطب پس از آشنایی کلی با آثار پدید آمده به زبان‌های اوستایی و پهلوی به عنوان زبان‌های مادر زبان فارسی، وارد دوره‌های پسین می‌شود و تا دورۀ معاصر، از یک سو با متن نثر (شامل کتاب‌ها و توضیحاتی در قالب پوستر از سبک هر دوره) و از دیگر سو با فرامتن شامل اشیائی تاریخی و ارزشمند از زندگی در هر دورۀ تاریخی و پرچم‌ها آشنا می‌شود. بنابراین این موزه دو سوی متن و فرامتن تاریخی نثر را به نمایش می‌گذارد.

طراح و ایده پرداز موزۀ نثر فارسی درباره جایگاه این موزه در دانشگاه گفت: موزه‌های دانشگاهی یکی از اولویت‌های چشم‌انداز وزارت علوم هستند و موزه به مثابه مکانی برای تاریخ‌مند کردن انسان، یگانه جایگاهی است که علم و هویت را با روایتی نظام‌مند و مفرح به مخاطبان القا می‌کند.

 وی افزود: این موزه به عنوان اولین در نوع خودش، می‌تواند به تثبیت جایگاه سبزوار به عنوان پایتخت نثر فارسی، بینجامد البته اگر شرایطی فراهم می‌شد که این موزه با یک معماری ژرف و زمینی در میانه دانشگاه و شهر ایجاد شود، نه تنها دانشجویان از آن بهره می‌بردند که بازدید گردشگران هم از آن تسهیل می‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha