• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402080200982
  • خبرنگار : 50283

گاومیش؛ حیوانی پرسود، سازگار و مقاوم

گاومیش؛ حیوانی پرسود، سازگار و مقاوم

ایسنا/گیلان یک گاومیش‌دار گفت: گاومیش بر خلاف جثه خشن، حیوان بسیار قانعی است و تغذیه سخت‌گیرانه‌ای نداشته و علاوه بر شیر پرسود و فایده در برابر بیماری‌ها نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

اسماعیل باغبان خمامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مزیت های پرورش گاومیش، اظهار کرد: پدرم گاومیش‌دار بود و از کودکی با این حرفه آشنا شدم و در حال حاضر ۶۵ سال دارم و و ۱۲۰ راس گاومیش دارم.

وی با بیان اینکه گاومیش‌داری علی‌رغم ظاهر خشنی که دارد، شغل سختی نیست، افزود: گاومیش‌ها حیوانات بسیار قانعی هستند و برخلاف گاوها که برخی از نهاده‌های دامی را نمی‌خورند، گاومیش با توجه به معده قوی که دارد همه نوع غذایی را خورده و به راحتی خودش را سیر می کند و تبدیل به شیر بسیار لذیذی می‌شود.

این دامدار تاکید کرد: شیر گاومیش تا هشت درصد چربی دارد و به دلیل ماده خشک بالا، ماستی که از این شیر تهیه می‌شود بسیار سفت و خوشمزه است و علاوه بر آن کیفیت گوشت بسیار خوب و با کلسترول پایینی دارد؛ در حالی که شیر گاو سه و نیم درصد چربی و ماده خشک کمتری دارد.

باغبان خمامی، که در زمینه پرورش گاومیش‌های شیری فعالیت دارد، تصریح کرد: هر گاومیش دو رگه روزانه تا ۱۲ کیلوگرم شیر می‌دهد و لذا در مقایسه با یک گاو دو رگه که تا ۱۴ کیلوگرم شیر می‌دهد به صرفه تر است، زیرا در حال حاضر شیر گاو کیلویی ۲۱ هزار تومان و شیر گاومیش ۳۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه گاوها روزانه تا چهار بار هم غذا می‌خورند ولی گاومیش روزانه دو بار غذا می‌خورد، عنوان کرد: گاومیش برخلاف گاو جثه بزرگتری دارد، ولی غذای کمتری و معمولا صبح و غروب مصرف می‌کند؛ ضمن اینکه در برابر بیماری‌ها مقاوم است.

این گاومیش دار تاکید کرد: هر گاومیش در سال معمولا دو بار علیه تب برفکی واکسیناسیون می‌شود و هر سال در دو مرحله به طول ۱۵ روز واکسن پاستورلوز دریافت کرده و واکسن دیگری نیاز ندارند.

وی ادامه داد: بیماری گروهی گله گاومیش‌ها را تهدید نمی‌کند؛ در حالی که گله گاوها باید واکسن بروسلوز و شاربن دریافت کنند و ممکن است شیوع شاربن باعث تلف شدن چندین راس گاو شود اما در گاومیش‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد.

باغبان خمامی خاطرنشان کرد: گاومیش‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند علاوه بر مقاومت در برابر بیماری‌ها و مصرف غذای کم، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل می توان گفت سرمایه‌گذاری در این حرفه نسبت به سایر مشاغل دامداری از ریسک بسیار پایین‌تری برخوردار است و می‌توان با خیال راحت و با اندکی علاقه و پشتکار وارد این حرفه شد.

این گاومیش دار تصریح کرد: این دام‌ها در نبود غذا تا دو روز هم می توانند مقاومت کنند ولی آب مورد نیاز آنها باید همواره تامین باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha