• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402080201109
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

وزیر علوم با اشاره به آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی تاکید کرد

ایران ۲ درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد/مقالات نباید ملاک ارتقاء باشند

ایران ۲ درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد/مقالات نباید ملاک ارتقاء باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی که پیشنهاد این وزارتخانه است، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود، بنابراین مقالات باکیفیت باید حفظ شوند، مقالات نباید ملاک ارتقاء باشند، باید این‌ها را به هم ارتباط دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در نشست «بررسی تغییر ملاک ارتقای اعضای هیات علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری» که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، اظهار کرد: ایران ۲ درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد و از ۹۸ درصد علم دنیا استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در خیز جدید علمی باید طرح جدیدی داشته باشیم. رتبه علمی کشور را باید حفظ و تقویت کنیم، چراکه مقام معظم رهبری درباره کاهش رتبه علمی تذکر دادند، باید توجه داشته باشیم که رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود، بنابراین مقالات باکیفیت باید حفظ شوند، مقالات نباید ملاک ارتقاء باشند، باید این‌ها را به هم ارتباط دهیم.

زلفی‌گل تأکید کرد: باید انواع تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و ملی را مورد توجه قرار دهیم. همچنین لازم است ماهیت رشته‌ها مورد توجه قرار گیرد. آیین‌نامه باید واحد باشد، اما برای رشته‌ها معیارهای سنجش متفاوت داشته باشد.

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم گفت: مرتبط کردن مقالات با نیاز جامعه یکی از اولویت‌های ما در وزارت علوم است، آن‌چنان که در پژوهانه دانشجویان دکتری آن را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: مرجعیت زبان فارسی به‌عنوان زبان علم نیز باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۲ ۱۲:۳۵

جناب وزیر وقتی برای تولید و نگارش مقالات علمی با کیفیت ماه ها و شاید بیشتر زمان صرف می شود، و امتیاز پژوهشی این مقاله حتی به اندازه کسب امتیاز پایه سالیانه هم نیست، چطور می توان به مقاله با کیفیت فکر کرد. وقتی معیشت اساتید و ارتقای مرتبه استخدامی به مقالات گره زده شده چه لزومی به تولید مقالات با کیفیت داریم؟ وقتی که مبنا رو بر اساس تعداد مقاله گذاشتین پی انتظار کیفیت علمی نداشته باشین.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۲ ۱۳:۵۴

با سلام. به نظر من بهتر است به جای چاپ مقاله از ایده های بهتر مانند چاپ کتاب در حوزه کاری و حل مشکلات موجود در رشته استفاده شود. ما در رشته های مهندسی سال هاست که از کتاب های مرجع و قدیمی استفاده می کنیم. درصورتی که بهتر است تا از اساتید خودمان استفاده شود و طرز نگارش ان ها مد نظر قرار گیرد. از طرفی در موضوع رساله های مختلف به حل مشکلات موجود درآن حوزه مانند حوزه پزشکی و یاعلوم انسانی و غیره پرداخته بشه. صرف موضوع پیچیده و سنگین که مشکلی را حل نمی کنه. ممنون

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۲ ۱۳:۵۷

سلام. من نگرانم که با این مصوبه فقط دانشجو متضرر بشه و اساتید محترم فقط مقاله باکیفیت بخواهند که مدت ها زمان طلب می کند...

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۲ ۱۹:۰۲

جناب وزير وقتي مجلات بر اساس رابطه مقالات را چاپ می کنند و سردبیران به هم بده بسون دارند چگونه ممکن کسی که در دانشگاه محروم خدمت کند انتظار داشت مقاله اش چاپ شود. بطور مثال هر استاد تمام حداکثر 5 مجله بعنوان سردبیر می تواند داشته باشد در حالی 9 بعنوان سر دبیر بعهده دارند مجالی برای هیات علمی شهر ستان ها باقي نمی گذارند لطفا تحقیق کنید ببیندچه کسانی بیش از 9 و بالاتر سردبیر هستند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۰۸:۵۷

تا مسوولان و وزرایی اینچنینی در جایگاه تصمیم‌گیری‌های کلان هستند وضعیت دانشگاه‌ها همینی که هست هست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۳:۴۳

مقاله با کیفیت واقعا زحمت داره ولی باید ارزش آن هم متناسب در نظر گرفته شود طرف با چاپ کتاب های من دراوردی و چیزای از این قبیل همون قدر امتیاز میگیره !!!

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۷ ۰۹:۳۷

آخرش آیا برای ارتقا مقاله شرط اصلی و کیفیت مقاله ملاک است و حق وتویی داره یا نه؟ تکلیف خودت را مشخص کن. اگر هدف بالا بردن رتبه علمی و تعداد ارجاعات به مقاله است که بیشتر سایتیشن به مقالات اوپن اکسس اختصاص دارد که چاپ مقاله در آنها حداقل از ۱۵۰۰ یورو بالاتر است یعنی چاپ یه مقاله نسبتا با کیفیت در یک مجله اوپن اکسس فقط برای چاپ آن ۸۵ میلیون تومان است. آیا وزارت علوم ، بهداشت یا دانشگاه آزاد برای چاپ مقاله یا کیفیت خوب 100 میلیون هزینه می کند.