• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402080201111
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیستمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیستمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیستمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بیستمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) دوم آبان ۱۴۰۲  به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه پرداختند و  از ۲۹ مهر جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سه شیفت کاری درحال برگزاریست.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیستمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

 مصوبات

* با تصویب بند ث ماده ۹۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را مکلف کردند تا امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی را برای دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه در کشور فراهم کند.

* با تصویب بند الف ماده ۱۰۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت امور خارجه را مکلف کردند در دوره اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در بعد مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و حمایت از مستضعفین و حمایت از فلسطین گام بردارد.

* با تصویب بند ب ماده ۱۰۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت امورخارجه را مکلف کردند تا در جهت افزایش نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و تقویت نظام چند قطبی روابط متوازن با کشورهای منطقه برقرار کند.

* با تصویب بند الف ماده ۱۰۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت امورخارجه را مکلف کردند تا نسبت به تهیه طرح جامع ارتقای کارآمدی و اثربخشی دیپلماسی اقتصادی بویژه در زمینه اقتصاد دانش بنیان اقدام کند.

* با تصویب بند الف ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که در طول اجرای برنامه، حداقل پنج درصد از منابع بودجه عمومی کشور برای تقویت بنیه دفاعی کشور در بودجه سالانه تخصیص می‌یابد.

*‌ با تصویب بندهای ب، پ، ت، ث، ج، چ و ح ماده ۱۰۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت امورخارجه در طول اجرای برنامه هفتم توسعه مکلف شد تا نسبت به انعقاد و تعمیق موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد با اولویت انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای هدف اقدام کند.

* با تصویب بند ب ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف شد تا ضمن استفاده از توان علمی مراکز علمی و مراکز رشد پارک های علم و فناوری نسبت به انتقال سرریز دانش فنی و دستاوردهای بخش دفاعی و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی غیردولتی در صنایعی نظیر صنعت هوایی، دریایی، انرژی، خودرو، ریز(میکرو) الکترونیک، معدن، کشاورزی و خدمات اقدام کند.

* با تصویب بند ج ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مجاز به مولد سازی اموال غیرمنقول خود شد.

* با تصویب  بند الحاقی ۱ ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازوکاری برای تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین را تعیین کردند که از جمله آن مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی است.

* با تصویب بندهای ب و پ ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ به منظور ارتقای ضریب امنیت پایدار و کاهش جرایم امنیتی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را موظف کردند تا نسبت به تهیه سند راهبردی امنیت و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور اقدام کند.

* با تصویب بند چ ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان دستگاه‌های اجرایی را به همکاری با مرکز ملی فضای مجازی کشور مکلف کردند.

* با تصویب بند ت ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت اطلاعات را موظف کردند تا نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی مستقر در مرز را تأمین کند.

* با تصویب الحاق یک‌ بند به بند الف ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف شد نسبت به ثبت داده مکانی و تصویربرداری از محل انجام عملیات‌ها از طریق دوربین‌های نصب شده روی لباس ضابطان، خودروها و اماکن مربوطه اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کلیه اطلاعات سامانه‌های کنترلی معابر، بزرگراه‌ها، جاده‌ها و آزادراه‌ها در اختیار فرماندهی نیروی انتظامی قرار می‌گیرد.

* با تصوب ماده ۱۰۴ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ که تا پایان اجرای برنامه هفتم توسعه ۱۵ درصد مجموع کارکنان دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا کند.

* با تصویب الحاق یک بند به فصل دفاعی و امنیتی لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی در راستای پیشگیری از وقوع حوادث غیرمترقبه مکلف به انجام معاینه فنی ساختمان‌های حیاتی حساس و مهم کشور شدند.

* با تصویب بند الف ماده ۱۰۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به منظور کاهش هزینه‌های جاری و چابک سازی دستگاه های اجرایی را مکلف کردند تا در طول اجرای برنامه هفتم سالانه ۵ درصد از واحدهای سازمانی خود را کاهش دهند.

*‌ با تصویب بند ت ماده ۱۰۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف به تهیه پیشنهاد ادغام شوراهای با وظایف مشابه یا متداخل شد. 

* با تصویب بند ب ماده ۱۰۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ هرگونه استخدام، صرفاً بر مبنای اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری و بر اساس مجوز مشترک سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور، در صورت تأمین اعتبار توسط سازمان انجام می‌شود.

* با تصویب بند پ ماده ۱۰۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  به سازمان اداری و استخدامی کشور اجازه دادند تا دستگاه‌های اجرایی مطابق آئین‌نامه‌ای که تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، به صورت بین دستگاهی جابجایی داشته باشند.

* با تصویب بند ت ماده ۱۰۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مرکز آموزش مدیریت دولتی را به طراحی سامانه نظارت و ارزیابی آموزش کارکنان دولت مکلف کردند.

* با تصویب بند ث ماده ۱۰۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  سازمان اداری و استخدامی کشور را به نیازسنجی آموزشی و طراحی و تنظیم برنامه‌های آموزش و توسعه قابلیت‌های مدیران در قالب پودمان‌ها و دوره‌های آموزشی حین خدمت موظف کردند.

* با تصویب بندهای الف و ب ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ باید اعتبارات سالانه دانشگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه به گونه‌ای تنظیم شود که حداقل ۱۵ درصد اعتبارات برای امور پژوهشی و حداقل ۵ درصد اعتبارات برای امور فرهنگی باشد.

* با تصویب بند پ ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و حداقل نیم درصد از ارزش صادراتی آنها به عنوان عوارض صادراتی اخذ خواهد شد.

ارجاعیات

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان بند پ ماده ۹۸ لایحه را جهت بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند که این بند به اعطای مجوز به وزارت علوم و بهداشت برای جذب دانشمندان غیر ایرانی در حوزه آموزشی دانشگاه ها مربوط می‌شد.

نمایندگان  همچنین بند پ ماده ۱۰۰ لایحه که به حمایت همه جانبه و صیانت از حقوق و هویت ایرانیان خارج از کشور مربوط می‌شد را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

با تصمیم رئیس مجلس بندهای پ و ت ماده ۱۰۲ لایحه مربوط به معافیت خدمت سربازی برای مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر و مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاع شد.

نمایندگان بند الحاقی ۲ ماده ۱۰۲ لایحه مربوط به افزایش ظرفیت جامع بازدارندگی نیروهای مسلح را هم بررسی کردند و این بند با تصمیم رئیس مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

درادامه بند الحاقی ۲ ماده ۱۰۳ لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن آمده بود: «به نیروی انتظامی اجازه داده می‌شود با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح به منظور متناسب سازی استعداد نیروی انتظامی با نیازهای امنیتی- انتظامی کشور و کاهش فاصله این استعداد با شاخص ۵ نفر نیرو به ازای هر هزار نفر جمعیت، در طول اجرای برنامه سالانه، پایور مورد نیاز و متناسب با بودجه سنواتی استخدام و به موجودی خود اضافه نماید.»

نمایندگان اجرای ۶ تا ۹ بند الف و بند ب ماده ۱۰۵ را بررسی کردند و در نهایت با تصمیم رئیس مجلس این بندها که به موجب آن دولت می‌توانست نسبت به انحلال، ادغام یا سازمان‌دهی مجدد دستگاه‌های اجرایی اقدام کند،‌ به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

درادامه این جلسه،‌ بند الف ماده ۱۰۶ لایحه یعنی حکم مربوط به لغو ممنوعیت انتصاب برخی افراد دارای تابعیت مضاعف در مشاغل حساس جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

با تصمیم قالیباف  بند ث ماده ۹۹ این لایحه؛ حکم مربوط به راه‌اندازی ۶ مرکز ملی توسعه فناوری در کشور به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

همچنین بند د ماده ۹۹ لایحه مربوط به حکم مربوط به داخلی سازی اقلام راهبردی در لایحه برنامه جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

حذفیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به فصل ۲۳ لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با عنوان اصلاح نظام اداری، با درخواست بازگشت به لایحه دولت در بند پ ماده ۱۰۵ این لایحه (با انتقال دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از وزارت امور اقتصادی و دارایی منتزع و به نهاد ریاست جمهوری) مخالفت کردند.

تذکرات

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به ایجاد ظرفیت برای جذب اساتید و نخبه‌های بین‌المللی به داخل کشور مربوط می‌شد، محسن زنگنه گفت: نمی‌شود تا صحبت از استفاده ظرفیت هواپیماهای خارجی و یا اساتید و دانش آموختگان بین‌المللی می‌شود ما نگاه امنیتی داشته و آنها را جاسوس انگاشته و انتظار داشته باشیم تا رتبه علمی کشور ارتقاء پیدا کند.

همچنین در زمان بررسی بندی  که به حمایت از حقوق و هویت ایرانیان خارج از کشور بازمی گشت،‌ علیرضا سلیمی تصریح کرد: ما باید به گونه‌ای قانون گذاری کنیم که از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور با تسهیل رفت و آمد آنها استفاده کنیم اگر این ظرفیت مغفول بماند دیگران از آن استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در زمان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم که به دیپلماسی سیاسی و اقتصادی مربوط می شد، گفت: در کنار دیپلماسی عمومی به ارتقاء دیپلماسی تخصصی در موضوعات مختلف نظیر آب، انرژی، گردشگری و کشت فراسرزمینی نیاز داریم تا بتوانیم ابتکارات بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهیم.

داوود منظور  همچنین در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اختصاص پنج درصد از منابع بودجه عمومی به تقویت بنیه دفاعی کشور باز می‌گشت، با اشاره به اینکه  برای جبران کسری بودجه دولت انتشار اوراق بدهی انجام می‌دهیم، افزود: در سال جاری نیز ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه منتشر شده است. این پنج درصد مشمول این دو بخش نمی‌شود.  

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، فرهاد بشیری در تذکری شفاهی ضمن محکومیت جنایات استکبار جهانی علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: در برابر کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین این سوال وجود دارد که اکنون مدعیان آزادی و زندگی کجا ایستاده‌اند و چرا صدایی از آنها شنیده نمی‌شود؟

رحمت‌الله نوروزی هم خواستار تامین پول کود مورد نیاز برای کشت پاییزه کشاورزان شد و گفت: از رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی بابت پرداخت مطالبات گندمکاران تشکر می‌کنم اما امیدوار هستیم پول کود برای کشت پاییزه کشاورزان تامین شود.

در تذکری دیگر محمد رشیدی با محکومیت اقدام رژیم صهیونسیتی در حملات متعدد به غزه و حمایت آمریکا از این رژیم تاکید کرد: امروز باید خون تمام مظلومان و شهیدان غزه به پای آمریکا نوشته شود.امروز سازمان‌های بین‌المللی باید از جنایتی که در فلسطین مظلوم اتفاق می‌افتد، خجالت بکشند و سر شرم پایین بیاندازید.

در همین ارتباط حسین نوش‌آبادی با طرح این پرسش که «چرا کشورهای عربی و اسلامی از خواب غفلت بیدار نمی‌شوند؟» تاکید کرد: شرایط غزه ناگوار است و اقتضا می‌کند که از همه ظرفیت‌های کشور و تمام کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم سفاک صهیونیستی استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha