• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402080201113

رئیس جهاددانشگاهی فارس

هنر و ادب عصاره حکمت و تفکر والای ایران اسلامی است

هنر و ادب عصاره حکمت و تفکر والای ایران اسلامی است

ایسنا/فارس رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه هنر و ادب عصاره حکمت و تفکر والای ایران اسلامی است، ‌ تاکید کرد: هنرمندان و شاعران این دیرینه دیار جوهر و افشره اندیشه‌های خویش را بدین ارزش‌ها آراستند و مقاصد منیع و رفیع خود را در هنر و کلام جستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیرحسین استقلال امروز، دوم آبان‌ماه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» و چهارمین جشنواره ملی دانشجویی شعر «باران» که همزمان با سالروز نخستین حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) با حضور مسئولان کشوری و استانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) شیراز برگزار شد، گفت: سخن را رتبت و مرتبت آسمانی است و هنر را شولای روحانی است خداوند سبحان معجزه خاتم پیامبران را ممزوجی از کلام و هنر قرار داد تا بدان اعجاز درهای لاهوت را بر ناسوتیان بگشاید و دلدادگان را سودای لقای خود بیفزاید.

رئیس جهاددانشگاهی فارس افزود: پیامبر والا گهر اسلام شعر را از اقسام حکمت نامید و آن را سحر حلال دید همچنین شعر و هنر در آینه ی زندگی پیشوایان دینی ما جایگاهی بالا و والا دارند، دیوان منتسب به مولای متقیان و دریای مواج و ژرف نهج‌البلاغه ایشان، مجموعه سخنان و اشعار امام مجتبی(ع) تحت عنوان بلاغه‌الحسنیه و اشعار منسوب به امام شهیدان و امام عابدان و امام عاشقان نشان حضور هنر و شعر در ذهن و زبان آن امامان همام دارد.

وی با بیان اینکه هنر و ادب عصاره حکمت و تفکر والای ایران اسلامی است، ‌تأکید کرد: هنرمندان و شاعران این دیرینه دیار جوهر و افشره اندیشه‌های خویش را بدین ارزش‌ها آراستند و مقاصد منیع و رفیع خود را در هنر و کلام جستند.

استقلال، هنر و شعر را گذشته‌ حکمت و اندیشه  ایران اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: آرمان‌ها، باورها، رمزها و رازها، شوق‌ها و شورها، مبانی و مبادی حکم و اندیشه‌ها، عصیان‌ها و واخواهی‌ها، دلمویه‌ها، حماسه‌ها و پیروزی‌ها و قرن‌ها زیست ایرانی همه و همه در آینه شعر و هنر جلوه گر گشته است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس تصریح کرد: شعر و هنر در یک تلاقی عظیم با روح اسلامی دریای مواج معنویت و حکمت و عدالت شدند و مظهر موالفت و حماسه و باور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ادب و هنر اسلامی که منبعث از کلام‌الله عظیم است فرازمند و فرهمند، فیروز و فیاض قرن‌ها است، ‌گفت: از دیروز تا امروز و فرداهای جغرافیای عالم غبرا، معطر و مطرا و محظوظ در جریان سیال عشق و باور و حکمت به پیش رفته و می‌رود.

وی با اشاره به اینکه رهبرمعظم انقلاب بر زنده نگه داشتن حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) افزود: جهادگران جهاددانشگاهی فارس با رخ دادن نخستین حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع)، ‌ منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگه داشتن این واقعه را لبیک گفتند و در این راستا با اختصاص بخش ویژه به دو جشنواره ملی شهود قدسی و شعر باران تلاش کردند رسالت خود را به عنوان یک نهاد انقلابی انجام دهند.

استقلال با بیان اینکه تهیه و تدوین ۷ جلد کتاب ارزشمند با محور شهدای حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) از افتخارات جهاددانشگاهی فارس است، گفت: ششمین جشنواره سراسری شهود قدسی در دو بخش اصلی و ویژه کار خودش را آغاز کرد که ۲ هزار و ۲۸۴ اثر توسط هنرمندان از سراسر نقاط کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: ۸۳۴ اثر به بخش نمایشگاهی و همزمان به مرحله اول داوری راه یافتند که پس از داوری از هر رشته ۳ اثر برگزیده شدند.

وی درخصوص اضافه شدن بخش ویژه به جشنواره شهود قدسی، ‌تصریح کرد: پس از وقوع نخستین حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) در پاییز ۱۴۰۱ شورای سیاستگذاری جشنواره بخش ویژه با موضوع آن حضرت را به بخش اصلی جشنواره الحاق و با هماهنگی دانشگاه‌ها، اقدام به برگزاری ده‌ها ورکشاپ و کارگاه تجسمی و دریافت آثار مرتبط با موضوع موردنظر کرد و در نهایت ۶۳۷  اثر در سه رشته لوگوتایپ، پوستر و عکس دریافت، که از این میان ۱۱۸ اثر به مرحله نمایشگاهی بخش ویژه راه یافته است.

استقلال در ادامه به تشریح جزئیات چهارمین جشنواره شعر باران پرداخت و گفت: این جشنواره در دو محور آزاد و ویژه دانشجویی و غیر دانشجویی و در قالب‌های شعر کلاسییک و نو برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به ارسال ۷۶۹ اثر از سوی شاعران کشور به دبیرخانه جشنواره شعر باران، تاکید کرد: ۵۳۳ اثر به مرحله داوری راه یافتند که هیئت داوران پس از بررسی کارشناسانه، ‌ مقام‌های برتر را مشخص کردند همچنین ۳۶ اثر به بخش ویژه با موضوع حادثه تروریستی حضرت شاهچراغ(ع) اختصاص پیدا کرد.

وی، ‌ مشارکت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در جشنواره ملی شعر باران را مورد توجه قرار داد و گفت: از دانشگاه شیراز، شهید باهنر کرمان، شاهد تهران، رازی کرمانشاه، ‌ البرز، ‌ قرآن و عترت اصفهان، زنجان و دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه های کشور در این جشنواره شرکت کردند.

استقلال در پایان سخنان خود از دست اندرکاران و مشارکت دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری شیراز، ‌ حرم مطهر شاهچراغ(ع) و کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز در برگزاری این دو جشنواره تقدیر کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha