• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402080201335
  • خبرنگار : 50039

ایسنا گزارش می‌دهد؛

دلیل اختلاف آماری ثبت‌نام‌کنندگان ستاد انتخابات گلستان چه بود؟

دلیل اختلاف آماری ثبت‌نام‌کنندگان ستاد انتخابات گلستان چه بود؟

ایسنا/گلستان در کنفرانس خبری روز گذشته ستاد انتخابات گلستان، اختلاف رقمی بالایی در آمار ثبت‌نام کنندگان داوطلبان کاندیداتوری استان در مجلس شورای اسلامی رخ داد که موجب گلایه مخاطبان گردید و حسب وظیفه «خبرگزاری ایسنا» برای روشن شدن افکار عمومی موضوع را پیگیری کرد.

رئیس ستاد انتخابات استان گلستان ابتدا در کنفرانس خبری شامگاه اول مهر در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌ها، آخرین آمار داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در سامانه وزارت کشور را تا ساعت ۱۸ روز دوشنبه یکم آبان ماه، ۱۴۲ نفر عنوان کرد و در فاصله ۲ ساعت بعد در گفت‌وگو با صداوسیمای مرکز گلستان این رقم حدود دو برابر روز قبل (۱۱۲ نفر تا ساعت ۱۸ روز یک‌شنبه ۳۰ مهر)، ۲۳۲ نفر اعلام شد.

این اختلاف رقمی سبب انتقاد شدید شهروندان به خصوص مخاطبان از رسانه‌های معتبری چون «ایرنا، فارس، ایسنا و دیگر خبرگزاری‌ها» شد که «چرا در فاصله حدود ۲ ساعت این رقم اختلاف فاحش این چنینی دارد؟» و ایسنا بی‌وقفه موضوع را جویا شد تا به پاسخ برسد.

دلیل اختلاف آماری ثبت‌نام‌کنندگان ستاد انتخابات گلستان چه بود؟

متأسفانه در اقدامی عجیب و کاملاً غیرحرفه‌ای به دور از اخلاق رسانه‌ای، «مدیرکل صداوسیمای مرکز گلستان» با حضور در ستاد انتخابات استان گلستان که در استانداری مستقر است، متولیان ستاد را مجبور به «عدم انتشار آمار صحیح» در نشست خبری ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز گذشته در «جمع رسانه‌های معتبر ملی و بین‌المللی» می‌کند تا به زعم خودشان، مردم مجبور شوند آمار دقیق را در اخبار ساعت ۲۰ این رسانه «استانی» و با «لوگوی فقط صداوسیمای مرکز گلستان» دریافت کنند.

دلیل اختلاف آماری ثبت‌نام‌کنندگان ستاد انتخابات گلستان چه بود؟

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وزارت کشور در انتشار اخبار خود به دور از هر نوع تبعیض بین رسانه‌ها آمار و اطلاعیه‌ها را در کنفرانس‌های خبری با حضور همه رسانه‌ها اعلام می‌کند.

نکته قابل تأمل این اتفاق، پاشیدن تخم تفرقه توسط «خبرگزاری صداوسیما مرکز استان» در میان دیگر «خبرگزاری‌ها» بوده که به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.

دلیل اختلاف آماری ثبت‌نام‌کنندگان ستاد انتخابات گلستان چه بود؟

با مدنظر قرار دادن حوزه انتشار امواج صداوسیمای مرکز گلستان در محدوده استانی و عدم دسترسی دیگر هموطنان به این رسانه، چند نکته را در این خصوص متذکر می‌شویم:

اولاً، تصویر مصاحبه مسئولان ستاد انتخابات کشور دقایقی قبل نشان می‌دهد که هیچ پروتکلی در صدا و سیما منطبق بر این ادعا وجود ندارد که فقط یک رسانه استانی پای کار باشد.

دوماً، آمار ارائه شده به خبرگزاری‌های رسمی کشور ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه روز دوشنبه ۱۴۲ نفر اعلام و دقایقی بعد در مصاحبه با صدا و سیما مرکز گلستان ۲۳۲ نفر اعلام می‌شود در حالی‌که بعد از ساعت ۱۸ مهلت ثبت‌نام تمام شده، عملاً نامحرم دانستن خبرگزاری‌ها و به نوعی توهین به آنهاست.

سوماً، سوال ما اما این است که این درخواست‌های مدیرکل این شبکه استانی که ناشی از مهم‌تر دانستن صدا و سیما نسبت به خبرگزاری‌هاست آیا باعث می‌شود ایشان اجازه انتشار نتایج پیمایش علمی سطح و میزان مخاطبان صدا و سیما و رضایت آنها از این نهاد محترم و مقایسه آنها با سایر رسانه‌ها در استان گلستان را صادر کنند؟

در پایان باید گفت: حمایت و نگاه مثبت «دکتر سیدعلی مهاجر» رئیس ستاد انتخابات، «هادی احمدی» دبیر ستاد و پاسخگویی و اعتماد دست‌اندرکاران استانداری به خبرگزاری‌ها قابل تقدیر است و اما امیدواریم که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و مورد احترام همه ما نیز سیاست‌های خود را در استان گلستان نسبت به رسانه‌های دیگر منطقی، مبتنی بر حسن همکاری و اصول حرفه‌ای قرار دهد نه امیال شخصی و رقابت‌های کاذب رسانه‌ای که مخرب اثربخشی جبهه متحد رسانه‌های انقلاب در استان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha