• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402080301984
  • خبرنگار : 50592

وقتی خواستن به معنای توانستن نیست؛

نرخ بیکاری نابینایان ۴ برابر افراد عادیست/ یزد ۶۰۰۰ روشندل دارد

نرخ بیکاری نابینایان ۴ برابر افراد عادیست/ یزد ۶۰۰۰ روشندل دارد

ایسنا/یزد بسیار تلاش شد تا به رغم کمبود زیرساختها و مناسب سازی شهرها برای تردد معلولان، آسیب‌های خانه‌نشینی از این قشر دور شود و با توصیه به تحرک و فعالیتشان در جامعه، شعار «خواستن، توانستن است» در آنها پرورش یابد ولی دغدغه‎ این روزهای بسیاری از معلولان در کشورمان پیدا کردن شغل در جهت صرف واژه «توانستن» پس از عزم و خواستن‎شان است.

«محمدحسن پارساییان» رئیس جامعه نابینایان استان یزد در گفت‎وگو با ایسنا دغدغه اصلی نابینایان در دهه اخیر را بحث اشتغال و کاریابی عنوان می‎کند و می‎گوید: نرخ بیکاری در نابینایان به نسبت افراد عادی جامعه سه تا چهار برابر است.

وی به اقدامات صورت گرفته از سوی جامعه نابینایان استان در این رابطه اشاره و عنوان کرد: تاکنون حدود ۶۰ نفر از افراد نابینا و کم بینای استان موفق به دریافت مشاغلی در دستگاه‌های اجرایی و خصوصی شده‌اند.

رئیس جامعه نابینایان استان افزود: جامعه نابینایان استان طی سال‌های اخیر برای دریافت وام‌های خوداشتغالی جهت افراد با آسیب بینایی نیز اقداماتی را صورت داده است.

وی با بیان این که این جامعه هم‌اکنون ۴۰۰ عضو رسمی دارد، هدف تشکیل آن را بهبود کیفیت افراد نابینا و کم بینا در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقصادی و دیگر بخش‌ها دانست و گفت: یکی دیگر از اهداف تشکیل جامعه نابینایان ارتباط گرفتن با دستگاه‌های مختلف اجرایی و اطلاع‌رسانی و انعکاس نیازها، مشکلات و مسائل افراد نابینا و کم بیناست.

پارساییان در ادامه از اجرای دو طرح توسط این جامعه در راستای رفع نیازهای مسکن افراد با آسیب بینایی در استان خبر داد و اظهار کرد: در طرح اول به ۲۵ نفر از افراد زمین‌های ارزان قیمت از طریق سازمان اراضی شهری اعطا شد و در طرح دیگر طی سالیان گذشته یک طرح ۲۴ واحدی مسکن مهر با مشارکت و آورده مالی اعضا، و تسهیلات پرداختی از سوی بهزیستی، خریداری شد.

وی همچنین عنوان کرد: در حوزه‌های آموزشی، جامعه نابینایان تاکنون اقدام به برگزاری دوره‌هایی با محوریت‌های تحرک و جهت‌یابی، آموزش رایانه، گلیم بافی، تریکو بافی، عروسک بافی، مهارت‌های زندگی، آشپزی و سایر رشته‌ها کرده است.

پارساییان با اشاره به اینکه این انجمن در حوزه گردشگری نیز موفق به برگزاری اردوهای داخل و خارج استانی کرده است، گفت: در همین راستا به طور متوسط سالیانه توسط جامعه نابینایان دو تا سه اردو برای افراد دچار آسیب بینایی برگزار می‌شود.

وی حمایت‌های حقوقی از افراد نابینا و کم‌بینا را از دیگر اهداف تشکیل جامعه نابینایان استان دانست و گفت: ارائه مشاوره حقوقی و اخذ وکیل معاضدتی توسط سازمان بهزیستی، کانون وکلا و کانون آستان قدس رضوی برای افراد نابینا و کم بینا از اقدامات صورت گرفته در این رابطه بوده است.

وی ضمن بیان این که جامعه نابینایان استان یزد یکی از جوامع فعال در سطح کشور محسوب می‌شود، اعلام کرد: جامعه نابینایان استان در تهیه و تدوین قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز سهیم بوده است.

رئیس جامعه نابینایان استان افزود: انجام خدمات موردی همچون توزیع ماهیانه‎ی بسته‌های معیشتی برای تعدادی از افراد نیازمند نیز یکی دیگر از اقدامات جامعه نابینایان استان است.

وی درخصوص وضعیت مناسب‌ سازی شهری در یزد نیز گفت: ایجاد خطوط بساوایی و لامسه در پیاده‌روهای اصلی و برجسته کردن کلید  برخی آسانسورهای ادارات از جمله اقدامات انجام شده در زمینه مناسب سازی شهری بوده است.

پارساییان ضمن اشاره به تبصره دو ماده پنج قانون افراد دارای معلولیت مبنی بر رایگان شدن ناوگان حمل و نقل درون شهری جهت این افراد، گفت: استان یزد از معدود استان‌هایی است که این تبصره به کمک شورای شهر و شهردار، در آن اجرایی شده است.

وی با بیان این که جامعه نابینایان در شهرستان‌های اردکان، مهریز و ابرکوه نیز دارای نمایندگی است، گفت: براساس آمار سازمان بهزیستی، حدود شش هزار نفر در استان دارای آسیب‌ بینایی خفیف، متوسط و شدید هستند.

رئیس جامعه نابینایان استان در پایان اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ‌آماری، استان یزد در حوزه خدمات رسانی به نابینایان، وضعیت قابل قبولی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha