• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080302043
  • خبرنگار : 50107

رئیس مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد مطرح کرد

فریز تخمک و اسپرم راهی برای حفظ قدرت باروری

فریز تخمک و اسپرم راهی برای حفظ قدرت باروری

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد گفت: افراد مجردی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و بیماری خاصی دارند که باید تخمدان‌ها برداشته شود مثل سرطان تخمدان و یا اگر بیماری‌های زمینه‌ای خاصی دارند که درمان آن‌ها روی ذخیره تخمدان یا اسپرم مرد تاثیر می‌گذارد، مانند استفاده از داروهای سیتوتوکسیک و شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی، با توجه به نداشتن همسر می‌توانند اسپرم یا تخمک خود را برای حفظ باروری آینده فریز کنند، همچنین اگر فرد سالمی هم ازدواج نکرده اما به علت بالا رفتن سن نگران کاهش ذخیره تخمدان خود است می‌تواند با مرکز ناباروری مشاوره کند تا اگر نیاز بود تخمک ذخیره شود.

نیره خادم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص  شیوع ناباروری و راه‌های درمان آن اظهار کرد: میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد است که در ایران این عدد به ۲۰ درصد هم می‌رسد؛ این یعنی درمان ناباروری باید جدی گرفته شود.

وی افزود: اهمیت درمان ناباروری به دلیل تاثیری است که بر سلامت و نشاط زوجین و خانواده‌ها می‌گذارد و همچنین تاحدودی تاثیر در پنجره‌ جمعیتی کشور دارد که در حال حاضر میزان رشد آن به زیر یک رسیده است. 

60 درصدزوج‌ها نابارور ثانویه هستند

خادم با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور کنونی، نابارور ثانویه‌ هستند، عنوان کرد: ناباروری ثانویه یعنی زوج‌هایی که بارور بوده‌اند و فرزند دارند اما قدرت باروری آن‌ها به دلایلی مانند سبک زندگی، چاقی ناشی از کم‌تحرکی و زندگی ماشینی، تغذیه نادرست، مصرف زیاد فست‌فود و غذاهای حاوی مواد نگه‌دارنده، آلاینده‌های محیطی و استفاده زیاد از مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف، مصرف زیاد و بیش ازحد مواد آرایشی و مهمتر از همه تاخیر در فرزندآوری و بالا رفتن سن و عواملی از این قبیل  کاهش پیدا کرده است.

بعد از ۴۰ سالگی ذخیره تخمدانی با شیب بیشتری پایین می‌آید

رئیس مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد بیان کرد: سن عامل مهمی در امر ناباروری بوده و بهترین سن باروری و بارداری بین ۲۰ تا  ۳۵ سال است. با افزایش سن ذخیره تخمدان‌ها کاهش پیدا می‌کند و به خصوص بعد از ۴۰ سالگی ذخیره تخمدانی با شیب بیشتری پایین می‌آید، بنابراین ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از ناباروری است و در این زمینه تلاش تصمیم‌سازان جامعه در جهت فرهنگ‌سازی و همچنین رفع مشکلات اقتصادی در جهت ازدواج جوانان بسیار مهم است.

وی در خصوص درمان ناباروری با اشاره به اینکه روش‌های درمانی متفاوت است، تصریح کرد: در ابتدا باید سبک زندگی اصلاح شود که تغدیه صحیح و خواب کافی و به‌موقع در این زمینه بسیار مهم است  که بهترین کیفیت خواب از ساعت ۹ تا ۱۰ شب الی ۳ تا ۴ صبح  است.

فریز تخمک و اسپرم راهی برای حفظ  قدرت باروری

رئیس مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد عنوان کرد: بیماری که با تلاش خود به مدت یک سال  باردار نشود، بهتر است جهت مشاوره و در صورت نیاز درمان به مراکز ناباروری مراجعه کند که معمولا در ابتدا با راهنمایی زوجین و روش‌های ساده‌تر درمان می‌شوند و اگر موفقیت حاصل نشد، روش‌های درمان دارویی و در نهایت مراحل درمان پیشرفته‌تر مثل IVF و میکرواینجکشن برای وی در نظر گرفته می‌شود. 

وی افزود: IVF یکی از روش‌های کمک باروری است که از سال ۷۵ توسط ما در مشهد انجام می‌شود. این چرخه قدم به قدم اقداماتی دارد. دوره این چرخه درمان ۳ تا ۶ هفته طول می‌کشد که شامل تحریک توسط داروی هورمونی برای رشد فولیکول‌های تخمدان، بازیابی تخمک از این فولیکول‌ها تحت بیهوشی عمومی، لقاح آزمایشگاهی و انتقال جنین به داخل حفره رحم است. در هر مرحله یک یا حداکثر دو جنین داخل رحم می‌گذاریم و اگر کیفیت جنین خوب باشد یک جنین هم کافی است؛ زیرا خطرات و عوارض چندقلویی برای مادر و جنین زیاد خواهد بود.

در IVF طی هر چرخه انتقال جنین، تا ۴۰ درصد احتمال بارداری وجود دارد

خادم ادامه داد: بقیه جنین‌های تشکیل شده را فریز و در تانک‌های ازت با برودت منفی ۱۹۶ نگهداری می‌کنیم تا در صورت عدم بارداری در مرحله اول یا دوم در فرصت‌های بعدی استفاده شود؛ زیرا در هر چرخه انتقال جنین  ۲۰ تا ۴۰ درصد احتمال بارداری وجود دارد که موفقیت بسته به شرایط و علت ناباروری است، هرچه سن بیمار کمتر و کیفیت جنین بهتر باشد، موفقیت درمانی بیشتر است.

رئیس مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص فریز جنین گفت: اگر بیمار همسر داشته باشد بهترین راه فریز جنین است که شانس موفقیت حاملگی بعد از ذوب کردن و انتقال  آن به داخل رحم به مراتب بیشتر از سایر روش‌های حفظ باروری مثل فریز تخمک بوده و بهترین زمان مصرف نیز حداکثر تا ۵ سال است اما تا سال‌های بیشتری نیز قابل استفاده بوده، به طوری که ما جنین فریز شده ۱۵ و ۱۷ سال هم در مشهد داریم که نوزاد سالم به دنیا آورد.

وی اضافه کرد: افراد مجردی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و بیماری خاصی دارند که باید تخمدان‌ها برداشته شود مثل سرطان تخمدان و یا اگر بیماری‌های زمینه‌ای خاصی دارند که درمان آن‌ها روی ذخیره تخمدان یا اسپرم مرد تاثیر می‌گذارد، مانند استفاده از داروهای سیتوتوکسیک و شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی، با توجه به نداشتن همسر می‌توانند اسپرم یا تخمک خود را برای حفظ باروری آینده فریز کنند. اگر فرد سالمی هم ازدواج نکرده اما به علت بالا رفتن سن نگران کاهش ذخیره تخمدان خود است می‌تواند با مرکز ناباروری مشاوره کند تا اگر نیاز بود تخمک ذخیره شود.

رئیس مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد و پیشکسوت درمان ناباروری در استان خراسان خاطرنشان کرد: ازدواج و فرزندآوری باید به‌هنگام باشد، مسئولین خدمتگزار و دست‌اندرکاران دلسوز باید در این زمینه به راهکارهای تشویقی و موثر بیندیشند و تمهیدات لازم و تسهیلات برای جوانان فراهم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha