• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402080302501
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان؛

بحث آبیاری هوشمند در اصفهان موضوعی در اولویت است

بحث آبیاری هوشمند در اصفهان موضوعی در اولویت است

ایسنا/اصفهان با توجه به اینکه نیاز آبی شهر اصفهان ۵۰ میلیون متر مکعب است، مفهوم اینترنت اشیاء می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از این‌رو، بحث‌هایی مانند آبیاری هوشمند در شهر اصفهان موضوعی بسیار مهم و در اولویت است.

سعید فردانی، دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیر عامل سازمان فاوا (مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات) شهرداری اصفهان در «هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها»، اظهار کرد: اگر بخواهیم از پنج سال آینده به امروز نگاه کنیم و مدیریت شهری تصمیم بگیرید که دو استراتژی را برای هدایت شهر و ارائه خدمات به شهروندان داشته باشد، قطعاً یکی از این دو استراتژی و راهبرد چیزی نیست جز «حرکت در فضای هوشمندسازی» و «خدمات در فضای مجازی».

وی افزود: در خصوص سه اولویت راهبردی که برای شهر اصفهان در نظر گرفته شده، می‌توان بحث هوشمند سازی شهر، خدمات هوشمند و حرکت در فضای هوشمندی و فضای مجازی را نام برد. برای این اولویت یک سوالی در حوزه مدیریت شهری مطرح است و آن اینکه چرا با وجود قوانین و پیشرفت شهرهای جهان در زمینه هوشمندسازی، تا به حال هوشمندسازی در شهرهای ایران صورت نگرفته است؟ یا به عبارت دیگر، چرا تاکنون هیچ تجربه موفقی در حوزه مدیریت شهری وجود ندارد؟

فردانی در پاسخ به این پرسش گفت: شاید بتوان گفت پاسخ این است که چون ما نگاه صرفا فنی به بحث هوشمندسازی در شهرها داریم، تاکنون موفقیتی در این زمین حاصل نشده است.  

مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در رابطه با این پرسش یادآور شد: هوشمند سازی با تحول و نیز تغییر رفتار همراه است. برای مثال، هفت سال پیش که بحث اسنپ مطرح شد، من در جلسات مختلف خواستار این بودم که با دوستان تصمیم گیرنده قدم برداریم، اما این اتفاق رخ نداد و فضای یکی از سازمان‌های شهرداری به شدت تحت‌تاثیر این امر قرار گرفت. در واقع، ما به موقع تشخیص ندادیم که بحث اصلاح ساختار رفتار انجام دهیم.  

وی یادآور شد: خواهشی که داریم این است که بحث هوشمندسازی را صرفا فنی در نظر بگیرید، چرا که اصلاح رفتاری در شهرداری با تعدد وظایف و گستردگی محیط  همراه است.   

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمند سازی، در رابطه با اینکه در حال حاضر در شهرداری اصفهان چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که به قوانین بالادستی متمرکز شویم، بخش دیگر کار به نقشه راه هوشمند مربوط می‌شود و اگر قرار باشد این حرکت عظیم در سطح شهر و برای شهروندمان انجام شود، مهم‌ترین اتفاق، داشتن نقشه راهی است که هر کسی خودش را در آن نقشه راه پیدا کند. در واقع، نقشه راه یا حرکت در حوزه هوشمند سازی را ترجمه فنی و مدیریتی نکنیم، زیرا سایر ذینفعان باید شناسایی شوند و در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: همچنین، بخشی از بحث هوشمند شهرداری اصفهان متمرکز بر کسب و کارهای شهرداری و مدیریت شهری می‌شود و قسمت دیگر مربوط به حیطه شهر است. در حیطه شهر، مفهوم اینترنت اشیاء می‌تواند به ما بسیار کمک کند.   با توجه به اینکه نیاز آبی شهر اصفهان ۵۰ میلیون متر مکعب است. ، بحث‌هایی مانند آبیاری هوشمند در شهر اصفهان موضوعی بسیار مهم و در اولویت است. در این رابطه، با توجه به خشکسالی، آیا استفاده از فناوری می‌تواند راه حل جایگزینی برای بحث آبیاری باشد؟ باید بگوییم خیر. از سال گذشته بحث آبیاری هوشمند مطرح شد و تقریبا حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد در بحث‌های پایلوت برای ما صرفه جویی به همراه داشته است. زیرا ما هنوز در فضای گسترده در سطح شهر وارد نشده‌ایم و پروژه‌های جدید ما بیشتر از جنس پایلوت است.

 مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان نیز خاطرنشان کرد: بحث دیگری در این زمینه وجود دارد به نام تاسیسات و تجهیزات شهری، این برنامه در حوزه برنامه‌ریزی شهری نوشته شده است و در این زمینه، تمام بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به پروژه «مرکز پایش  کنترل هوشمند شهری» ختم شده است، پروژه ای بسیار عظیم و مبتنی بر اینترنت اشیاء که  قرار است برای اولین بار در کشور و در شهر اصفهان کلید بخورد. اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که هنوز پلتفرمی که در این فضای فیزیکی قابل سرمایه گذاری باشد را در کشور پیدا نکرده‌ایم.   

به گزارش ایسنا، «هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها» در روزهای ۳ و ۴ آبان ماه با همکاری گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد و حمایت IEEE بخش ایران، IEEE و پایگاه داده استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha