• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402080302586
  • خبرنگار : 50471

رئیس مرکز بهداشت نهاوند اعلام کرد

بستری ۲۲ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در نهاوند/هشدار مواجهه با پیک بیماری در آبان‌ماه

بستری ۲۲ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در نهاوند/هشدار مواجهه با پیک بیماری در آبان‌ماه

ایسنا/همدان رئیس مرکز بهداشت شهرستان نهاوند گفت: ۲۲ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا هم‌اکنون در مراکز درمانی شهرستان نهاوند تحت درمان هستند و متأسفانه دو بیمار مشکوک به کرونا هم فوت شدند.

علی‌احسان خویشوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان نهاوند هم مثل سایر نقاط کشور از شهریور درگیر بیماری آنفلوآنزا شد، به طوریکه در شهریور و مهرماه، ۵۹ مورد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا و مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد شیوع بیماری آنفلوآنزا در سطح شهرستان هستیم، افزود: در رابطه با آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در شهرستان، از ۵۶ نمونه، ۳۲ مورد مثبت اعلام شده که در حال حاضر ۲۲ مورد آن در بیمارستان‌های شهرستان بستری هستند و اگر نسبت به رعایت نکات پیشگیری جدی عمل نشود، در نیمه دوم آبان به پیک آنفلوانزایی دچار خواهیم شد.

خویشوند تصریح کرد: در مهد و کودکستان‌ها، بهزیستی، خوابگاه‌ها و مراکز تجمعی و سرپوشیده که عمده بحث مدارس است، ضرورت دارد فرآیندهای بهداشتی استفاده از ماسک در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با وجودی که تاکنون مورد فوتی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در کشور داشته‌ایم اما در نهاوند موردی پیش نیامده است، تأکید کرد: جامعه هدف حساس بیماران تنفسی و افراد کهنسال واکسیناسیون آنفلوآنزا را حتما انجام دهند.

خویشوند یادآور شد: همچنین ۶۱ مورد تست بیماری کرونا در شهرستان انجام ‌شده است که ۹ مورد مثبت بوده و دو مورد فوت مشکوک به کرونا هم داشتیم که نمونه تست آنها منفی شد اما علائم بیماری کرونا را داشتند.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند مطرح کرد: هرچند به شکل ضعیفی درگیر کرونا هستیم اما باید به نکات بهداشتی توجه کنیم که مجدداً وارد پیک کرونا نشویم.

خویشوند اضافه کرد: با توجه به افزایش بیماری آنفلوآنزا در شهرستان انتظار داریم با توجه به شرایط آب و هوایی که در پیش داریم در نیمه دوم آبان با پیک بیماری آنفلوآنزا مواجه شویم مگر اینکه با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی بتوانیم از ورود به پیک جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مدارس و در سطح جامعه باید همه نکات بهداشتی و بهداشت فردی از جمله شستن مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک در مراکز تجمعی مورد توجه شهروندان قرار گیرد و مدیران مدارس بر نحوه استفاده از ماسک توسط دانش‌آموزان نظارت کنند.

به گفته خویشوند، مدیران مدارس در صورتی‌که دانش‌آموزان علائمی از بیماری داشتند، از حضور آنها در مدارس جلوگیری کرده و اجباری به حضور آنها نداشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان نهاوند تأکید کرد: واکسیناسیون آنفلوآنزا در سیستم شبکه بهداشت و درمان نهاوند برای افراد پرخطر، زنان باردار و بیماران صعب‌العلاج در حال انجام بوده و واکسن به‌اندازه کافی در دسترس است.

خویشوند ادامه داد: تا امروز حدود ۳۵۰ مورد تزریق برای این افراد داشته‌ایم و توصیه می‌کنیم افراد سالمند و کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، حتماً واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام دهند.

وی گفت: انتظار داریم در مدارس موارد احتمالی طغیان این بیماری را به ما گزارش دهند، مثلاً در یک کلاس دو نفر یا بیشتر که به آنفلوآنزا مبتلا شدند، حتماً اطلاع‌رسانی به مرکز بهداشت صورت گیرد تا کارشناسان ما وارد عمل شوند.

خویشوند به همزمانی شیوع آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره و مطرح کرد: اگر نوترکیبی از این دو بیماری تشکیل شود ممکن است دچار یک اپیدمی مانند کرونا شویم.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به این شرایط نکات مهمی در زمینه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد که باید نظارت شود تا شاهد چنین تداخلی نشویم البته خوشبختانه طبق اعلام شبکه دامپزشکی تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان نداشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha