• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402080603899
  • خبرنگار : 50024

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز:

جمعیت کرج ۲۰ برابر توان اکولوژیکی این شهر است

جمعیت کرج ۲۰ برابر توان اکولوژیکی این شهر است

ایسنا/البرز مدیرکل محیط زیست البرز گفت: طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه تهران، توان اکولوژیکی استان البرز به ویژه شهرستان کرج مطابق بارگذاری جمعیتی و صنعتی سال ۱۳۷۵ است و این یعنی از آن سال به بعد هر بارگذاری صنعتی و جمعیتی جدیدی که در کرج انجام شده عملا شیب منفی محیط زیستی داشته است.

مجید درگی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مساله محیط زیست یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است، اظهار کرد:  حفظ محیط زیست عملی دینی و انقلابی است و همه باید دست به دست هم دهند تا مسائل این حوزه حل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهایی است که در قانون اساسی‌اش به موضوع محیط زیست پرداخته شده و طبق اصل ۵۰ این قانون حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت همه گروه‌های مردمی برای حفظ محیط زیست استفاده کرد، افزود: در این راستا اداره کل محیط زیست البرز  سعی دارد در قالب اردوهای جهاد تبیین  فعالان اجتماعی و کنشگران استان را نسبت به معضلات محیط زیستی استان آگاه کند.

این مسئول توضیح داد: ما به دنبال ایجاد حلقه میانی بین دولت و مردم هستیم تا بتوانیم از کمک مردم برای حل چالش‌های زیست محیطی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه دولت‌های طی چند دهه گذشته برای حل مسائل زیست محیطی کمتر سراغ مردم رفته‌اند و این ذهنیت را در آنها ایجاد کرده‌اند که ما هستیم و شما به امورات خود بپردازید که ماحصل تثبیت این نگرش، وضعیت فعلی است.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: بدیهی است هر سرزمینی توان اکولوژیکی مشخصی دارد و وقتی بارگذاری جمعیتی و صنعتی متناسب با این توان باشد، کمتر شاهد مشکلاتی چون آلودگی هوا، کاهش منابع آبی و ... خواهیم بود و زندگی در شرایط استانداردی قرار می‌گیرد.

وی ابراز کرد: طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه تهران، توان اکولوژیکی استان البرز به ویژه شهرستان کرج مطابق بارگذاری جمعیتی و صنعتی سال ۱۳۷۵ است و این یعنی از آن سال به بعد هر بارگذاری صنعتی و جمعیتی جدیدی که در کرج انجام شده عملا شیب منفی محیط زیستی داشته است.

درگی ابراز کرد: متاسفانه ظرفیت بردی که به طور استاندارد باید یک در مقابل یک باشد در البرز یک در مقابل ۴.۷ و در کرج یک در برابر۱۹.۷ است.

وی توضیح داد: با این اوصاف چیزی حدود ۲۰ برابر توان اکولوژیکی کرج در این کلانشهر جمعیت بارگذاری شده است که قطعا نتایج منفی زیادی به همراه دارد.

این مسئول تاکید کرد: موضوع نگران کننده تر این است که روند بارگذاری خارج از سند آمایش سرزمینی و توان اکولوژیک استان ادامه دارد و متوقف هم نمی‌شود.

وی ابراز کرد: متاسفانه با توسعه شهرک‌های صنعتی البرز و مهاجرپذیری بالا آینده خوبی برای البرز پیش بینی نمی‌شود و هر وقت هم که در جلسات این حقایق را مطرح کردیم به ممانعت از توسعه استان و اشتغال زایی متهم شدیم در صورتی که ما در محیط زیست معتقدیم که توسعه پایدار در سایه تعادل اتفاق می افتد.

مدیرکل محیط زیست البرز تاکید کرد: در حال حاضر چهار هزار واحد صنعتی مجوزدار و دو هزار واحد غیرمجاز در البرز فعال است که ده‌ها برابر توان اکولوژیکی استان است.

این مسئول گفت: بالاترین کمکی که از فعالان اجتماعی انتظار داریم اطلاع رسانی و مطالبه گری است تا مردم را نسبت به وضعیت نگران کننده البرز آگاه کنند تا شاید مانعی برای ادامه این مسیر خطرناک ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha