• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402080603901
  • خبرنگار : 71415

هشدار صلیب سرخ درباره ریسک درگیری در مناطق مسکونی غزه

هشدار صلیب سرخ درباره ریسک درگیری در مناطق مسکونی غزه

یک مقام رده بالای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد، این سازمان تماس خود را هم با رژیم صهیونیستی و هم با جنبش حماس با هدف بحث درباره دسترسی کمک بشردوستانه به نوار غزه و مذاکرات بر سر حفاظت از جان غیرنظامیان در این منطقه حفظ کرده است.

به گزارش ایسنا، مارتین شوئپ، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مصاحبه‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «تماس با همه طرف‌های جنگ برای ما اهمیت کلیدی دارد. این تماس شامل هم مقام‌های اسرائیل و هم حماس با هدف بحث با آنها در مورد امنیت کارمندان ما، دسترسی بشردوستانه، و همچنین بحث و گفت‌وگو بر سر وضعیتی که شاهد آن هستیم و حفاظت از جان جمعیت غیرنظامی و کسانی که از جنگ تاثیر پذیرفته‌اند، می‌شود؟»

این مقام ارشد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اضافه کرد، این سازمان مکررا برای دریافت اطلاعات درباره کسانی که مفقود شده‌اند و همچنین درباره آنهایی که به اسارت گرفته شده‌اند درخواست کرده است.

شوئپ خاطر نشان کرد: «ما همچنین درخواست داشته‌ایم به آنها (اسرا) با هدف کسب امکان بررسی شرایط‌شان و بررسی وجود هر گونه الزام خاصی که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد، دسترسی پیدا کنیم. یا دست کم آنها بتوانند با خانواده‌هایشان ارتباط برقرار کنند. ما با خانواده‌هایی که شدیدا به دنبال کسب اطلاعات درباره عزیزانشان هستند در تماس هستیم. ما از درد و رنج آنها مطلعیم و می‌دانیم می‌خواهند از اینکه چه اتفاقی برای عزیزانشان افتاده است با خبر شوند.»

مارتین شوئپ در ادامه مصاحبه خود با اسپوتنیک اظهار کرد، جنگ در مناطق مسکونی با تراکم جمعیتی بالا همچون نوار غزه باعث ایجاد خطرات ویژه علیه جمعیت غیرنظامیان می‌شود و همه طرف‌های جنگ باید جلوی تلفات غیرنظامیان و آسیب وارد شدن به زیرساخت غیرنظامی را بگیرند.

این در حالی است که دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه اظهار کرد، نیروهای زمینی این رژیم عملیات‌های خود را در نوار غزه گسترش می‌دهند.

شوئپ در پاسخ به پرسشی درباره تبعات احتمالی عملیات زمینی در مناطق با تراکم جمعیتی بالا همچون نوار غزه اضافه کرد: «ما همیشه زمانی که جنگ‌ها و خشونت‌ها در مناطق با تراکم بالای جمعیت غیرنظامی رخ می‌دهند بسیار نگران هستیم. ما حسب تجربه خود از تعداد زیادی از مناطق جهان می‌دانیم جنگ در چنین مناطقی، در شهرها و مناطق با تراکم جمعیتی بالا، چه خطرات ویژه‌ای را متوجه غیرنظامیان می‌کند.

او در ادامه بر اهمیت وجود زیرساخت‌های لازم برای زنده‌ ماندن غیرنظامیان همچون زیرساخت‌های بیمارستانی و تامین آب تاکید  کرد.

این مقام ارشد صلیب سرخ  خاطرنشان کرد: «ما از جانب خود بر اهمیت این موضوع که تحت تمامی شرایط باید قوانین بشردوستانه بین‌المللی رعایت شوند و به جان غیرنظامیان احترام گذاشته شود، تاکید می‌کنیم. باید همه طرف‌های جنگ تمام تلاششان را انجام دهند تا از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در برابر تاثیرات خشونت‌ها محافظت کنند؛ زیرساخت‌هایی که در صورت اجرای درگیری‌ها در مناطق با تراکم بالای جمعیتی اهمیتی ویژه می‌یابند.»

روز هفتم اکتبر نیروهای مقاومت فلسطین عملیات برق آسای طوفان الاقصی را در چند شاخه شامل حملات موشکی و حمله به صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی کلید زدند. بعد از این عملیات، رژیم صهیونیستی رو به حملات تلافی‌جویانه و اعمال محاصره کامل علیه نوار غزه آورد که میزبان بیش از دو میلیون نفر جمعیت است و جریان آب‌، برق،‌ غذا و سوخت به این باریکه را قطع  کرد. جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن حدودا ۱۴۰۰ اسرائیلی و شهادت بیش از ۷۰۰۰ فلسطینی منجر شده است.

مارتین شوئپ به اسپوتنیک خاطرنشان کرد: «وضعیت در نوار غزه به سطح استیصال رسیده است و حتی این ارزیابی نیز در سطح واقعیت موجود نیست. سخت می‌توان برای چیزی که همکاران ما در عرصه میدانی مشاهده می‌کنند کلمه برای توصیف پیدا  کرد. به دنبال وقوع چرخه‌های مکرر خشونت، وضعیتی دشوار و بسیار حاد حادث شده است. با این حال ما نمی‌توانیم آنچه را امروز می‌بینیم را با چیزهایی که در گذشته دیدیم مقایسه کنیم. بنا بر این سطح تخریب، یاس، آوارگی به شدت عظیم است. تصور کنید صدها هزار تن مجبور به ترک خانه‌های خود شوند تا در فضای بازی که در آن نمی‌توانند به راحتی به آب و غذا دسترسی یابند زندگی کنند. اکثر بیمارستان‌ها برای ادامه کار خود به مشکل برخورده‌اند بنا براین وضعیت موجود بسیار متساصل کننده است.

روز جمعه شبکه فاکس نیوز به نقل از خبرنگار خود گزارش کرد، چند سری انفجارهای شدید در نوار غزه شنیده شدند و این منطقه هدف سنگین‌ترین موج حملات صهیونیست‌ها از زمان تشدید جنگ در هفتم اکتبر قرار گرفته است. بعد از این انفجارها طبق گزارش العربیه اینترنت در این منطقه قطع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha