• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080604155
  • خبرنگار : 50613

کارگردان فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان»:

ضد اسرائیلی‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک و نوجوان در کشور را ساخته‌ام

ضد اسرائیلی‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک و نوجوان در کشور را ساخته‌ام

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» گفت: این فیلم یک فیلم ضد اسرائیلی است و می‌توان گفت که شاید ضد اسرائیلی‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک و نوجوان است که آن را ساخته‌ام.

سیدعلی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص موضوع فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» برنده جایزه بهترین فیلم به انتخاب داوران سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران اظهار کرد: این فیلم ماجرای پسربچه نوجوانی به نام آرش بوده که یکی از چهار گیمر برتر جهان است. معمولا بازی‌های کامپیوتری برای افتتاحیه از بهترین گیمرها درخواست می‌کنند که بازی کنند و افتتاحیه بازی از طریق اینترنت پخش سراسری می‌شود، آرش دعوت می‌شود به یک بازی که در واقع یک توطئه است و نباید وارد می‌شد و از طرف والدینش نیز برای شرکت در آن منع شده بود و این چالشی است که برای مقدمه قصه ما در این فیلم ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مختلفی را در این فیلم مورد بررسی قرار می‌دهیم، عنوان کرد: یکی از آن‌ها بحث آسیب‌شناسی بازی‌های کامپیوتری است، مسئله‌ای که به آن کم‌تر پرداخته شده است. براساس آمار بنیاد ملی بازی‌های کامپیوتری بیش از ۴۰ میلیون گیمر در کشور داریم که ۵ میلیون نفر از آنها گیمر حرفه‌ای هستند به این معنی که بیش از ۳ یا ۴ ساعت در روز مشغول بازی هستند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از کودک و نوجوان در برنامه‌سازی تلویزیون، فیلم‌های سینمایی و یا مناسبات ما در آموزش و پرورش دیده نمی‌شوند، این در حالی است که بخشی از زندگی کودکان و نوجوانان در فضای گیم می‌گذرد. این عدم توجه بیشتر از آن‌که ناراحت کننده باشد عجیب است و ما به آن پرداختیم؛ در واقع باری روی زمین بود و ما آن را برداشتیم. موضوع اصلی و مهمی که وجود داشت این بود که به شرایط بازی کامپیوتری بیشتر توجه کنیم و پدر و مادرها نیز متوجه این قضیه باشند که بچه‌ها چه بازی‌هایی انجام می‌دهند.

موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که این فیلم به آن می‌پردازد بحث قهرمان شناسی است؛ اینکه چه کسی قهرمان آن‌ها است. آیا مطمئن هستند که این قهرمانی که انتخاب کردند درست بوده و راجع به آن تحقیق شده است و در پایان فیلم ما امیرالمومنین(ع) را به عنوان یک قهرمان واقعی معرفی می‌کنیم.

وی افزود: این فیلم یک فیلم ضد اسرائیلی است و می‌توانم بگویم که شاید ضد اسرائیلی‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک و نوجوان در کشور است که من ساخته‌ام؛ این فیلم ماهیت اسرائیل را برملا می‌کند و برای بچه‌ها از این نظر آموزنده و آگاهی آفرین است.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» در خصوص جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان گفت: به نظر من با توجه به اینکه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در کشور ماتنها جشنواره تخصصی این حوزه است باید چراغ آن حتما روشن باشد و با قدرت ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: نحوه برگزاری جشنواره خوب بود و امتیازی که به آن داده می‌شود امتیاز بالایی است، مهم‌تر از تمام موارد در این جشنواره معرفی فیلم‌های کودک و نوجوان بود که به خوبی انجام گرفت و کمک کرد تا فیلم‌ها دیده شوند. همین اقدام اتفاق بزرگی است که با ایجاد یک فضا باعث شد کودکان و نوجوانان فیلم‌های مخصوص خود را ببینند و نظرات خود را عنوان کنند.

این کارگردان افزود: در ایام جشنواره چیزی حدود ۹۰۰ داور به تماشای فیلم‌ها نشستند و نظرات خود را ثبت کردند که این موارد برای سازندگان فیلم‌ها بسیار کمک‌کننده بود و فضایی برای رشد سینمای کودک فراهم شد تا بتوان بهره بیشتری از این حوزه برد؛ البته به عقیده من این جشنواره ۲ بال باید داشته باشد و با یک بال نمی‌تواند پرواز کند.

وی ادامه داد: یک بال همین است که در حال انجام است و بال دیگر تقویت و حمایت از سینمای کودک و نوجوان است تا در طول سال با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد و بر اساس سیاست‌ها و راهبردهایی که طراحی می‌شود این جشنواره به تولیداتی در طول سال کمک کند تا در ادامه این جشنواره ویترینی باشد از تولیدات سال گذشته و رونق سینمای کودک در گیشه را در پی داشته باشد. 

موسوی‌نژاد با اشاره به کاندیدا شدن فیلم ایلیا، در جستجوی قهرمان در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: ما جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان را بسیار برای خود مهم می‌دانستیم و آن را به دست آوردیم که یکی از بهترین و زیباترین جوایزی بود که من توانستم کسب کنم.

وی افزود: اینکه ۹۰۰ داور کودک و نوجوان به ما رای دادند و با فاصله نسبت به رقبا توانستیم این جایزه را کسب کنیم برای من بسیار ارزشمند بود و این یک پیام بزرگ دارد و آن این است که این فیلم می‌تواند در اکران و گیشه موفق باشد، هرچند جایزه اصلی برای ما این بود که کودکان پس از تماشای فیلم حالشان خوب بود و فیلم را دوست داشتند.

وی در خصوص اکران این فیلم در سینما عنوان کرد: طبیعی است که دوست داریم هرچه زودتر فیلم اکران سراسری شود و تمام بچه‌های کشورمان بتوانند به تماشای آن بنشینند. حتی شاید بتوانیم دوبله عربی، انگلیسی و ترکی را روی فیلم داشته باشیم تا در خارج از کشور نیز بتوانیم آن را اکران کنیم.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» افزود: به عنوان تهیه‌کننده هر چه زمان اکران زودتر باشد برای من بهتر است و برای اکران در آبان یا آذر ماه در صورت اجازه اکران ما آمادگی داریم و می‌توانیم منتظر جشنواره فجر هم نباشیم، چرا که اکران برای ما بسیار مهم‌تر است، اما اینکه مناسبات اداری چقدر زمان می‌برد و چگونه تصیم‌گیری می‌شود، متاسفانه دست ما نیست و دوست داریم هر چه سریع‌تر اکران انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha