• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080604201
  • خبرنگار : 50107

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی:

طی ۱۰ سال اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت شیر انجام نشده است

طی ۱۰ سال اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت شیر انجام نشده است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با بیان اینکه قیمت شیر از سال ۹۰ تاکنون ۶۰ برابر و برابر قیمت جهانی شیر شده است، گفت: این زنگ خطری برای صنعت شیر بوده که در ۱۰ سال اخیر هیچ سرمایه‌گذاری در آن انجام نشده است. از ۲۰۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری ۷۰ واحد فعالیت دارند.

مهدی هدایت‌نیا امروز، ۶ آبان‌ماه، در یکصدوهشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: در همه دنیا از صنعت شیر حمایت می‌شود. در سال ۹۰ سرانه تولید و مصرف شیر ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم بود اما این میزان اکنون به ۷۰ کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: متاسفانه مرکز آمار ایران گزارش‌هایی می‌دهد و بیان می‌کند که در سال گذشته تولید شیر ۱۲.۵ درصد افزایش داشته، در حالی که ۲۰ درصد کاهش داشته است. ما در سال ۸۹ یارانه شیر داشتیم و شیر مدارس در همه مقاطع توزیع می‌شد، اما متاسفانه یارانه شیر را حذف کردند و میزان سرانه مصرف شروع به کاهش کرد. علی‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه بیان شده که برای افزایش سرانه مصرف اقدام کنند، اما با همه پیگیری‌هایی که داشتیم به دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت، این امر محقق نشد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان با بیان اینکه قیمت شیر از سال ۹۰ تاکنون ۶۰ برابر و برابر قیمت جهانی شیر شده است، عنوان کرد: این زنگ خطری برای صنعت شیر بوده که در ۱۰ سال اخیر هیچ سرمایه‌گذاری در آن انجام نشده است. از ۲۰۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری ۷۰ واحد فعالیت دارند. وضعیت گاوداری سنتی استان بسیار به هم ریخته است؛ زیرا تامین علوفه برای گاودار سنتی غیر ممکن است. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گاوداری‌های سنتی استان تعطیل شده است.

هدایت‌نیا ادامه داد: دولت در برنامه هفتم خود را راحت کرده و شیر را حذف کرده است. پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا موضوع شیر دوباره در برنامه هفتم اضافه شود که از محل دریافت مالیات یا ارزش افزوده کارخانجات شیر تامین خواهد شد. در سال جدید با همه فشارهایی که آوردیم، قرار است به ۸.۵ میلیون دانش‌آموز ابتدایی شیر داده شود.

در ادامه مریم سراج احمدی، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی تصریح کرد: در استان ۹۰ درصد پنیر پیتزای کشور تولید می‌شود و ۱۰ درصد بقیه مصرف در استان‌های دیگر است. واحدها اکثرا پنیر پیتزا تولید می‌کنند و سهم دیگر محصولات لبنی ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در استان لبنیات سنتی به شدت تولید و توزیع می‌شود. صدها و هزاران واحد که پروانه صنفی و حتی پروانه بهداشتی ندارند، لبنیات سنتی توزیع می‌کنند. در کارخانجات موازی‌کاری اداره بهداشت و استاندارد وجود دارد.

وی بیان کرد: شیرخشک تولیدی استان از استان خارج، محصول دیگری در شمال تولید و دوباره با قیمت گزاف در استان توزیع می‌شود. می‌توانیم از ظرفیت واحدهای خالی استان استفاده کنیم تا شیر از استان خارج نشود.

در بخش دیگری از این جلسه غلامرضا قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر شیر از استان ما خارج می‌شود، نمی‌توانیم جلوی خروج آن را بگیریم. نیمی از دام ما دام سنتی بود، دام مولد سبک نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده؛ زیرا دامدار سبک توان خرید علوفه با قیمت بالا را نداشته که در تلاش هستیم آن را احیا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha