• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402080604434
  • خبرنگار : 50210

دریادار ایرانی عنوان کرد:

امکان ایجاد کنسرسیوم صنایع دریایی در استان مرکزی/لزوم بازسازی ناوهای فرسوده

امکان ایجاد کنسرسیوم صنایع دریایی در استان مرکزی/لزوم بازسازی ناوهای فرسوده

ایسنا/مرکزی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: صنایع استان مرکزی می توانند به منطقه جاسک وارد شوند.

امیر دریادار دکتر شهرام ایرانی ششم آبانماه ۱۴۰۲ در نشست ستاد معین اقتصاد دریا و صنایع دریا محور استان مرکزی با بیان اینکه توانمندی بالایی در استان مرکزی وجود دارد و امکان بهره گیری از این توانمندی ها در نیروی دریایی مهیاست، افزود: ۴۰ کشور در خفگی ژئوپلتیک قرار داشته و به دریا دسترسی ندارند، اما در باقی کشورها می توانیم به عنوان ویترین توانمندی های کشور حضوری فعال داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز از همه کشورهایی که در گذشته در حوزه دریا مدعی بودند پیشتر رفته ایم و حوزه صنعت و علم در کنار هم قرار گرفته اند، گفت: نیروی دریایی در سه حوزه فعال است و سه فرماندهی در اقیانوس هند، آرام و اطلس در اختیار دارد که مرزهای اقتصادی کشور را جابجا خواهد کرد و برنامه های توسعه ای نیروی دریایی براساس این سه فرماندهی دنبال می شود چراکه باید در این مناطق حضوری همیشگی داشته باشیم.

امیر ایرانی با اشاره به اینکه تاکنون در سواحل مکران به واسطه صنعت اتفاق خاصی رخ نداده است، گفت: کشور از طریق این سواحل به کل جهان دسترسی دارد و در واقع کشورهای جهان به همسایگی ما آمده اند و دریا این فرصت را ایجاد کرده است که از او به عنوان مزیت برتر یاد شود. اگر تلاش نکنیم قطعا این مزیت را از دست خواهیم داد.

وی تصریح کرد: امروز سنگاپور به یک قطب سوختگیری ناوها تبدیل شده است، درحالی که اصلا ذخیره نفتی ندارد ولی ما با وجود این توانمندی ها و ذخایر نفتی در کشور ما وجود دارد، سوخت ناوها از عراق تامین می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه قطعا با توجه به ظرفیت صنایع، امروز می توان کنسرسیوم صنایع دریایی را در استان مرکزی فعال کرد، گفت: این استان نباید به دلیل دور بودن از دریا، از این فرصت ها دور بماند. امروز همه تجهیزات و کشتی ها نیازمند بازسازی است و باید صنایع استان به این حوزه ورود کنند، همچنین کشورهای همسایه در آسیای میانه با ۷۵۰ میلیون نفر جمعیت در بن بست قرار گرفته اند و به راحتی می توان تامین ملزومات این منطقه را در اختیار گرفت و به دلیل اینکه چین به عنوان رقیب ایران، نگاهی به این منطقه ندارد، ما می توانیم نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مجموعه های دانش بنیان باید به منطقه جاسک ورود کنند، گفت: در حوزه پالایشگاهی، می توان در این منطقه نسبت به ساخت پالایشگاه های کوچک اقدام کرد. امروز بسیاری از کشورهای دنیا، نسبت به جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی اقبال پیدا کرده اند و صنایع استان مرکزی می توانند در این حوزه گام های بزرگی بردارند .

امیر ایرانی بیان کرد: ایجاد خطوط انتقال آب به فلات مرکزی از خلیج فارس در حال انجام است که از نظر من نقد دارد و بهتر بود از سواحل مکران این انتقال انجام گیرد، اگر پیشنهاداتی در حوزه آب شیرین کن وجود داشته باشد استقبال می کنیم و استان مرکزی نیز باید در این انتقال برای خود برنامه ریزی داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: شناورهای فرسوده باید اصلاح و بازسازی شوند که در واقع یک صنعت را ایجاد خواهد کرد که آورده بالایی را رقم می زند و با توجه به ظرفیت های موجود در این استان می توانیم با اجرای ابرپروژه ها در کمتر از دوسال پرچم اراک را برافراشته کنیم که به توسعه ژئوپلتیک کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی در ادامه به سفر ناوگروه ۸۶ اشاره کرد و گفت: برای این سفر ناوشکن دنا انتخاب شد و با انجام ۱۱ ماه کار علمی و تولید نرم افزار توزین وزن در کشتی و پیش بینی وضعیت آب و هوایی، سفر آغاز شد و در کل مسیر و هشت ماه سفر، حتی به صورت لحظه ای ارتباط با کشور قطع نشد. ارتفاع موج ها در این سفر بین ۹ تا ۲۰ متر بود. مسیر به صورت کامل طی شد و هیچ گونه خسارتی در امواج به ناوشکن دنا وارد نشد.

امیر ایرانی اضافه کرد: این ماموریت در اوج فتنه آغاز شد و با پیوند علم و صنعت داخلی اتفاقی بزرگ رقم خورد. دشمنان متوجه نشدند که چگونه سوخت ناو و مباحث بهداشتی و درمانی تامین شد و اقتدار دینی، دفاعی، بین المللی، درمانی و سیاست خارجی به منصه ظهور رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha