• یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402080704839
  • خبرنگار : 50163

سهم دو هزار تنی کشاورزان خرم‌دره‌ای از بازار گردو

سهم دو هزار تنی کشاورزان خرم‌دره‌ای از بازار گردو

ایسنا/زنجان مدیر جهادکشاورزی شهرستان خرم‌دره گفت: در شرایط عادی میزان تولید محصول گردو در شهرستان به ۲۰۰۰ تن در سال می‌رسد.

علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هکتار از باغات شهرستان را باغات گردو تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: در شرایط عادی میزان تولید این محصول در شهرستان به ۲۰۰۰ تن در سال می‌رسد.

 وی تعداد بهره‌برداران گردو در شهرستان را ۱۱۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: یکی از اقدامات ویژه‌ای که در شهرستان صورت گرفته این است که ۳۰۰ هکتار باغ گردوی یکپارچه از ارقام جدید و از نوع دیرگل یا دیربرگ در مجتمع بزرگ کشت و صنعت دشت خرم‌دره کشت شده و سایر درختان محلی شهرستان نیز با توزیع پیوندک‌هایی که از این ارقام صورت می‌گیرد سرشاخه کاری می‌شوند که در جلوگیری از سرمازدگی ناشی از سرمای دیررس بهاره بسیار مؤثر است.

این مسئول با اشاره به اینکه در راستای معرفی هر چه بهتر محصول گردوی شهرستان جشنواره گردو در روستای سوکهریز برگزار شد، ادامه داد: هدف از این جشنواره که با استقبال خوبی نیز همراه بود علاوه بر معرفی ارقام جدید و ترویج توسعه کشت این ارقام و نیز سرشاخه کاری بر روی درختان محلی نمایش سایر توانمندی‌های بخش کشاورزی شهرستان بود.

به گزارش ایسنا، استان زنجان جزو ۹ استان برتر در زمینه تولید گردو است که شهرستان خرم‌دره به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب و خاک حاصل‌خیز یکی از قطب‌های اصلی تولید این محصول پرخاصیت در استان محسوب می‌شود.

گردوی خرم‌دره از لحاظ کیفیت یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین گردوهای استان محسوب می‌شود و مشتریان پروپاقرص خودش را دارد. گردوی این شهرستان دارای ارقام متعددی است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به پوست کاغذی، نوک کلاغی و ضیاآبادی اشاره کرد.

علاوه بر اراضی کشاورزی منطقه که در آنها گردو تولید می‌شود بزرگ‌ترین باغ گردوی کشت بافت خاورمیانه به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهرستان خرم‌دره و در مجموعه کشت و صنعت قرار دارد که با به بار نشستن درختان در این مجموعه ۱۰۰۰ تن به ظرفیت تولید گردوی کشور افزوده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha