• یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402080704871
  • خبرنگار : 50212

استان مرکزی درگیر پیک بیماری‌های شایع پائیزی/ ابتلای ۱۴۰ نفر به کرونا

استان مرکزی درگیر پیک بیماری‌های شایع پائیزی/ ابتلای ۱۴۰ نفر به کرونا

ایسنا/مرکزی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه استان مرکزی درگیر پیک بیماری‌های شایع پائیزی است، گفت: میزان ابتلا به بیماری آنفلوانزا در استان نسبت به بیماری کووید ۱۹ بیشتر است.

دکتر اردلان زیلابی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با آغاز فصل پائیز شاهد ابتلای مردم به بیماری‌های شایع این فصل هستیم و بعضا میزان مبتلایان به بیماری‌های آنفلوانزا و کرونا از ابتدای پائیز تاکنون افزایش یافته است.

وی با اشاره به علائم مشترک بین دو بیماری آنفلوانزا و کرونا گفت: تشخیص اینکه فرد درگیر کدام بیماری ویروسی است با نمونه‌برداری انجام و نوع بیماری مشخص می‌شود تا فرآیند درمان برای بیمار طی شود، گرچه براساس نمونه‌برداری‌های انجام شده بیشترین مبتلایان مربوط به بیماری آنفلوانزاست.

او همچنین با اشاره به جان باختن دو نفر در استان مرکزی بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا اظهار کرد: افرادی که بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بودند.

دکتر زیلابی به شروع موج دیگری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای فصل پائیز تاکنون افزون بر ۱۴۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند و بیشترین مبتلایان را افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت تشکیل می‌دهند. تعداد محدودی از مبتلایان به بیماری کرونا نیز جان خود را از دست داده اند اما خوشبختانه اکثر بیماران تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافتند.

وی با اشاره اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی شایع در فصل پائیز گفت: به کلیه مراکز بهداشتی و درمانی استان در خصوص شیوع بیماری اطلاع رسانی انجام و آماده باش داده شده است. همچنین در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا، براساس سهیمه ارسالی از وزارت بهداشت، واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج و نیز زنان باردار انجام شده است.

وی گفت: واکسن‌هایی با برند اسپایکوژن، سینوفارم و نورا نیز برای بیماران مبتلا به کرونا در اختیار تمامی مراکز بهداشتی قرار گرفته و مراجعه کنندگان می‌ توانند نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند گرچه از میزان مراجعه کنندگان برای واکسیناسیون کاسته شده است که توصیه می شود برای در امان ماندن از این بیماری ضمن انجام واکسیناسیون به ویژه بیماران خاص و زمینه‌ای، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و در تجمعات و اماکن عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

دکتر زیلابی با اشاره به اینکه واکسیناسیون نقش موثری در کنترل بیماری کرونا دارد، گفت: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا خاص هستند یا افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند حتما دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند تا بدن در سطح آمادگی بالایی برای مقابله با بیماری قرار گیرد.

وی بیان کرد: از مردم درخواست می شود برای مقابله با کرونا و آنفلوانزا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و در اماکن عمومی و تجمعات حتما از ماسک استفاده کنند تا درگیر بیماری نشوند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی اراک بیشترین مبتلایان به کروناویروس را افراد بالای ۶۰ سال اعلام کرد و گفت: این افراد بیشتر دارای بیماری‌های زمینه‌ای و دیابت بوده‌اند گرچه در بین افراد سنین پائین‌تر نیز درگیری با این بیماری گزارش شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha