• یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402080704887
  • خبرنگار : 50463

پوکی استخوان، بیماری مرگبار و بدون علائم

پوکی استخوان، بیماری مرگبار و بدون علائم

ایسنا/یزد پوکی استخوان، یک بیماری خاموش است و تا زمان بروز شکستگی هیچ علائم و نشانه ای ندارد.

بیشتر ما با شنیدن اسم بیماری «پوکی استخوان» یا «استئوپروز» یاد افراد خیلی مسنی می‌افتیم که عصازنان و به سختی راه می‌روند و یا قادر به حرکت نیستند.

آمار مبتلایان به این بیماری بیانگر آن است که از هر سه زن، یک نفر و از هر ۱۲ مرد، یک نفر به پوکی استخوان دچار می‌شود، این آمار نشان می‌دهد که مردان هم در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

پوکی استخوان در تعریف یعنی کاهش تراکم (دانسیته) بافت استخوانی به نحوی که سبب ضعف و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود، به حدی که با یک خم شدن آرام برای برداشتن چیزی از روی زمین یا انجام یک حرکت نه‌چندان سریع مثل بلند کردن شیئی نه‌چندان سنگین، استخوان دچار ترک یا شکستگی می‌شود.

پوکی استخوان بیماری است که تمام استخوان‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما شکستگی بیشتر در مهره‌ها کمر (ستون فقرات)، مچ دست و مفصل رخ می‌دهد.

شکستگی مفصل ران و ستون فقرات نیز با خطر مرگ بیشتری همراه است، به طوری که از هر ۱۰ نفر که دچار شکستگی مفصل ران می‌شوند، دو نفر در طی شش ماه پس از شکستگی فوت می‌شوند.

برای زنان این خطر بیشتر از خطر سرطان پستان، تخمدان و رحم است و برای مردان، خطر این بیماری بالاتر از خطر سرطان پروستات است.

خطر ایجاد شکستگی با افزایش سن افزایش می‌یابد، این شکستگی نه تنها به دلیل کاهش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان است، بلکه به دلیل افزایش میزان سقوط در افراد مسن رخ می‌دهد.

اکثر شکستگی ها، پس از سقوط رخ می‌دهد و شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌تواند باعث ناتوانی قابل توجه و از دست دادن کیفیت زندگی افراد شود. 

ورزش و تغذیه مناسب راهکارهای اصلی جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان هستند که بخش ورزشی آن به عهده متخصص ورزشی‌نویس و تغذیه‌ای‌ آن که شامل مصرف مقادیر لازم ویتامین، کلسیم و پروتئین است به عهده خود فرد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha