• دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402080805389
  • خبرنگار : 71660

شویگو: غرب از اوکراین به عنوان «دژکوب» علیه روسیه استفاده می‌کند

شویگو: غرب از اوکراین به عنوان «دژکوب» علیه روسیه استفاده می‌کند

وزیر دفاع روسیه امروز (دوشنبه) گفت، غرب علنا به دنبال «شکست راهبردی» روسیه است و از اوکراین در این مسیر به عنوان «دژکوب» استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه که برای شرکت در دهمین مجمع امنیتی «شیانگ‌شان» به چین سفر کرده، گفت: ایالات متحده تماما با منابع نظامی و سیاسی خود بر حفظ سلطه جهانی در حال لغزش خود، با هر وسیله و ابزاری که لازم باشد، تمرکز کرده است.

شبکه آزمایشگاهی آمریکا در آسیا-اقیانوسیه

وزیر دفاع روسیه گفت که فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در حال افزایش است و واشنگتن شبکه‌ای از آزمایشگاه‌ها را در برخی از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کرده است.

شویگو در دهمین مجمع شیانگ‌شان پکن گفت: «فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی ایالات متحده با استقرار شبکه کامل آزمایشگاه‌ها در سنگاپور، تایلند، کامبوج و کره جنوبی در حال افزایش است. آزمایشگاه های مشابه ایالات متحده در اوکراین با کمک کشورهای اروپایی که امروز به دنبال پیوستن به سازوکارهای آسه آن پلاس هستند، در اوکراین فعالیت می کنند.

راشا تودی به نقل از وزیر دفاع روسیه نوشت، واشنگتن اساس و بنیاد امنیت بین‌المللی را تضعیف و تخریب می‌کند تا به برتری نظامی و ژئوپلیتکی دست یابد.

سماجت ناتو برای گسترش به شرق

وی افزود: بلوک ناتو تحت رهبری آمریکا سالهاست منافع امنیتی مشروع روسیه را رد کرده و با سماجت گسترش به سمت شرق را دنبال می‌کند و همین اقدام باعث شد تا روسیه «اقدامات متقابل» را در اوکراین انجام دهد.

شویگو در ادامه تصریح کرد: در پاسخ، غرب علنا در جنگ ترکیبی که علیه ما به راه انداخته، به دنبال شکست راهبردی روسیه است. از اوکراین هم متاسفانه در این مسیر به عنوان دژکوب استفاده می‌شود. با این حال علی‌رغم آنکه غرب تجهیزات و کمک‌هایی را به اوکراین ارسال کرده، اما این کشور در ضدحملات خود شکست خورد و بیش از ۹۰ هزار سرباز، ۶۰۰ تانک و تقریبا ۱۹۰۰ خودرو زرهی از دست داده است. البته نیروهای مسلح روسیه به وظایف خود ادامه خواهند داد و نسبت به امنیت غیرنظامیان اطمینان حاصل خواهند کرد.

او گفت: فاجعه‌های مدرن در روابط بین‌الملل مستقیما به مخالفت دولت‌ها با تقویت جهان چندقطبی ارتباط دارد. کشورهایی که با دیکتاتوری استعماری نوین غربی مخالفند و از اصول برابری، چند مرکزیت و امنیت تفکیک ناپذیر دفاع می‌کنند، تحت فشار شدیدی از جمله تلاش‌ها برای سرکوب سیاسی و اقتصادی هستند.

شویگو همچنین با اشاره به عملیات نظامی کشورش در اوکراین خاطر نشان کرد: روسیه همچنان برای مذاکرات درباره حل‌وفصل بحران اوکراین و همزیستی مسالمت‌آمیز بیشتر با غرب آماده است.

تشدید درگیری با روسیه تهدیدی برای درگیری هسته‌ای است

وزیر دفاع روسیه گفت: سیاست کشورهای غربی برای تشدید درگیری با روسیه، خطر درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای را به همراه دارد.

شویگو افزود: «خطر تشدید مداوم درگیری غرب با روسیه، خطر درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای را به همراه دارد که مملو از پیامدهای فاجعه‌بار است».

دهمین مجمع امنیتی شیانگ‌شان در تاریخ ۲۹ اکتبر تا ۳۱ اکتبر (۷ الی ۹ آبان) در پکن برگزار می‌شود و در آن هیئت‌های رسمی از بیش از ۹۰ کشور از جمله بریتانیا، ایران، روسیه، عربستان سعودی و ایالات متحده حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha