• دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402080805541
  • خبرنگار : 71650

در چه صورتی «بیمه» شامل خدمات مشاوره و روانشناسی می‌شود؟/ حذف بیمه سلامت روان در برنامه هفتم

در چه صورتی «بیمه» شامل خدمات مشاوره و روانشناسی می‌شود؟/ حذف بیمه سلامت روان در برنامه هفتم

طبق اعلام رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره صرفا برای مراجعه کنندگان به روانشناسانی که مدرک روانشناسی بالینی یا سلامت دارند وضع شده است و سایر خدمات روانشناسی هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، علی فتحی آشتیانی در نشست خبری درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره اظهار کرد: وزیر بهداشت اخیرا اعلام کردند «بیمه» خدمات سلامت روان مصوب شده است، اما ضمن تشکر از دکتر عین اللهی که در این موضوع همراهی کردند باید گفت که این بیمه در حال حاضر صرفا شامل روانشناسان با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری روانشناسی بالینی یا سلامت می‌شود و سایر گرایشات روانشناسی در بیمه نیامده است.
 
وی در عین حال تاکید کرد: به طور جدی دنبال این هستیم که در این حوزه با انجام مذاکرات، تمام گرایشات روانشناسی و مشاوره مشمول بیمه شوند.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین با اشاره به موضوع سلامت روان در برنامه هفتم توسعه، افزود: بیمه سلامت روان در پیش نویس اول برنامه هفتم درج شده بود اما ظاهرا در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شده است. دنبال این هستیم که مجددا در برنامه هفتم بیاید.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه این سازمان دارای ۵۷ هزار عضو است که از این میان حدود ۲۰ هزار نفر پروانه حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، افزود: از بین این ۲۰ هزار نفر که دارای پروانه حرفه‌ای هستند ۱۱ هزار و ۲۴ نفر از طریق درگاه ملی مجوزها و بیش از ۵۰۰۰ نفر از طریق سازمان مجوز خود را دریافت کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم حدود ۱۰ هزار نفر در آزمون صلاحیت حرفه‌ای شرکت کنند که اگر حد نصاب را کسب کند وارد فاز دوم یعنی مصاحبه می‌شوند و نهایتا اگر در آزمون هم  قبول شوند، پروانه حرفه‌ای دریافت می‌کنند.
 
 فتحی درباره صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها توضیح داد: هر زمان که ممکن باشد با تعامل با درگاه ملی مجوزها آماده‌ایم که پروانه را صادر کنیم، با این حال فعلا درگاه ملی مجوزها برای صدور پروانه نظام روانشناسی بسته است چراکه قانونی برای انجام این کار ندارد؛ پروسه کوتاهی این درگاه باز شد و ۱۱ هزار و ۲۴ نفر بدون هیچ تشریفاتی مجوز گرفتند، زمانی‌ اعلام کردند شرط صدور مجوز از طریق این درگاه داشتن شرکت در ۱۵۰ ساعت کارورزی و کارگاه است که افراد بدون هیچ تشریفاتی مجوز را گرفته بودند که اکنون برگزاری آزمون و مصاحبه جایگزین آن شده است مگر اینکه مجلس قانون دیگری مصوب کند که مشمول حال روانشناسان و مشاوران شود.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره شرایط دریافت مجوز فعالیت حرفه‌ای از این سازمان توضیح داد: افراد باید عضو سازمان باشد، مدرک تحصیلی معتبر ارشد و دکتری در روانشناسی و مشاوره داشته باشد، حدنصاب نمره آزمون صلاحیت حرفه‌ای که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود را کسب کنند و در مصاحبه‌ای که برگزار می‌شود قبول شوند.
 
وی درباره نحوه برگزاری مصاحبه یاد شده نیز گفت: سوالات این مصاحبه بر اسای مباحث درسی دانشگاهی نیست بلکه فقط برای یک ارزیابی اولیه است. ما شرط شرکت در کارگاه و کارآموزی برای اخذ پروانه حرفه‌ای را حذف کردیم. مهم ترین هدف ما از برگزاری مصاحبه و آزمون صلاحیت حرفه‌ای این است که زمان بسیار طولانی که افراد برای اخذ پروانه در نوبت مصاحبه بودند را کوتاه کنیم. با فرض اینکه ۱۰ هزار نفرهم در آزمون دی ماه و پس از آن مصاحبه شرکت کنند، ما تا پایان سال تکیلف قبول شده‌ها را روشن می‌کنیم تا پروانه دریافت کنند.
 
فتحی با بیان اینکه برای انجام مصاحبه از اساتید دانشگاه دعوت می‌کنیم، افزود: اگر نتایج آزمون صلاحیت حرفه‌ای توسط سازمان سنجش حداکثر یک ماه بعد از برگزاری آزمون ارائه شود، ما دو ماه پس از آن شرایط قبول شده‌ها را تعیین تکلیف می‌کنیم. امیدواریم تا آخر سال چند هزار نفر از همکاران پروانه بگیرند.
 
رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به سوال ایسنا که برخی روانشناسان معتقدند برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای در قانون این سازمان درج نشده است و سازمان طبق قانون نمی‌تواند برای اعطای پروانه آزمون برگزار کند، عنوان کرد: شورای مرکزی فعلی سازمان برگزاری آزمون و مصاحبه را مصوب کرده است. در قانون سازمان نیز نوشته شده است که هرکسی بخواهد پروانه بگیرد باید ارزیابی شود. شورای مرکزی جدید تصمیم بر این گرفته است که برای کوتاه کردن زمان صدور مجوز، آزمون صلاحیت حرفه‌ای و مصاحبه برگزار کند.
 
وی یادآور شد: از سال قبل ۱۸۰۰ نفر در نوبت مصاحبه هستند که اگر در هر جلسه ۱۰ نفر نیز برای مصاحبه دعوت می‌شدند باز هم به برخی افراد نوبت نمی‌رسید. از سوی دیگر وقتی اعطای پروانه و انجام مصاحبه به کمیسیون‌ها واگذار می‌شد سوء‌گیری وجود داشت اما در این آزمون دیگر سوءگیری وجود ندارد. مصاحبه نیز از طریق اساتید دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. این مصاحبه علمی، درسی و تخصصی نیست بلکه ارتباط کلامی، چشمی و توانایی‌های فرد ارزیابی می‌شود.
 
فتحی تاکید کرد: اگر بر فرض ۱۰ هزار نفر در آزمون شرکت کنند و همه حد نصاب آزمون را کسب کنند و وارد مرحله مصاحبه شوند و در آنجا نیز موفق شوند، ما به همه پروانه می‌دهیم. هیچ منبع درسی را برای این آزمون معرفی نمی‌کنیم که داوطلبان یک منبع یا چند کتاب را بخوانند و آزمون دهند. اعتقاد داریم افرادی که ادعا دارند دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی و مشاوره هستند باید مفاهیم بنیادین را بلد باشند. در این آزمون فقط صلاحیت حرفه‌ای افراد احراز، قدرت تحلیل و حل مساله، خلاقیت افراد و... احراز می‌شود.
 
وی در پایان سخنان خود افزود: به دنبال ایجاد مدرسه توانمندسازی حرفه‌ای و بازآموزی هستیم. ممکن است خود سازمان با مشارکت دانشگاه‌ها این امر را محقق کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha