• دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402080805567
  • خبرنگار : 71667

رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مطرح کرد

کاهش تأخیر شبکه در نسل پنجم اینترنت

کاهش تأخیر شبکه در نسل پنجم اینترنت

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اگر فناوری نسل پنجم را در کشور توسعه دهیم، تأخیر در شبکه در نسل پنجم به ۱۲ الی ۱۳ میلی ثانیه کاهش پیدا می‌کند که در واقع نرخ تأخیر نصف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، امیر محمدزاده لاجوردی در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران اظهار کرد: حدود ۱۲ سال است که توسعه نسل پنجم موبایل در دنیا آغاز شده است؛ فناوری که سرعت مناسبی دارد و به صورت عملیاتی حداکثر سرعتی که در این نسل اجرا می‌شود یک تا سه گیگاهرتز است.

وی افزود: در حوزه تعداد کاربران فعال هم در محدوده جغرافیایی هم به این صورت است که اگر در نسل چهارم در هر کیلومتر مربع ۴۰۰۰ گوشی هوشمند را پوشش دهد، در نسل پنجم در هر کیلومتر مربع حدود یک میلیون گوشی هوشمند پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل هم در حوزه ارتباطاتی مورد استقبال قرار گرفته است.

لاجوردی گفت: در حوزه تأخیر هم، در واقع تأخیری که در شبکه و دسترسی ایجاد می‌کند، نسبت به فناوری‌های دیگر ممتاز و برجسته است. درحال حاضر در تهران در سرویس‌های داخلی متوسط تأخیر در شبکه ثابت حدود ۱۰ میلی ثانیه است. این فناوری وقتی وارد ۳G می‌شود و ۱۰ میلی ثانیه تبدیل به ۴۰ میلی ثانیه می‌شود. فناوری که یک نسل توسعه پیدا می‌کند، این چند میلی ثانیه در ۴G در تهران به ۳۰ میلی ثانیه می‌رسد. اگر ما فناوری نسل پنجم را در کشور توسعه دهیم، این تأخیر در نسل چهارم به ۱۲ الی ۱۳ میلی ثانیه کاهش پیدا می کند و در واقع نرخ تأخیر نصف خواهد شد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه گفت: نسل پنجم اینترنت نیازمندی‌ها و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که زیرساخت اصلی آن فرکانس است. در زمینه فرکانس هم می‌توان گفت سرویس ۵G  فرکانس خوبی داریم که ضریب نفوذ و پوشش آن گسترده است و تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر را می‌توان با یک سایت پوشش داد.

وی تاکید کرد: مشکلی که وجود دارد این است اگر بخواهیم این فناوری را بر روی فرکانس گفته ارائه دهیم، با محدودیت سرعت رو به رو هستیم. از فرکانس ۱۰۰۰ تا ۶ مگاهرتز باندهای فرکانسی خوب داریم که می‌توانیم سرعت را افزایش داده و از نظر پوششی هم تا چندین کیلومتر یک سایت و آنتنی که برای نسل پنجم اینترنت است را پوشش بدهد.

وی تشریح کرد: ما در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مقدمات بررسی و استفاده از یک فرکانس را بررسی می‌کنیم که تا سال بعد شاهد اتفاقات خوبی باشیم. اما این باند فرکانسی هم مشکلات خود را دارد؛ البته تدبیری اندیشیده شده تا بتوانند چالش سرویس دهی ۵G برروی این فرکانس را حل کند. ما در کشور اپراتورهایی داریم که در حال ارائه این نسل از اینترنت هستند و الان ۸۰۰ سایت نسل پنجم در کشور داریم که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به ۱۲۰۰ سایت برسد.

لاجوردی افزود: همچنین بررسی کرده‌ایم به حدود ۴۰۰۰ سایت نسل پنجم نیاز داریم و ان شاالله تا پایان ۱۴۰۳ با همکاری اپراتورها به این میزان دست یابیم. البته پشتیبانی گوشی‌های هوشمند هم در این زمینه بسیار مهم است و باید واردکنندگان گوشی تلفن همراه به آن توجه کنند. امیدوار هستیم در این سازمان، دو فرکانس ۳۶۰۰ و ۳۷۰۰ که مطلوب این فناوری است را ارایه دهیم که به زودی مزایده و واگذاری آن انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha