• دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080805582
  • خبرنگار : 50081

یک طراح لباس:

طراحان لباس پرچم‌داران اتصال، ارتباط و گاه تهاجم فرهنگ پوشش در جامعه هستند

طراحان لباس پرچم‌داران اتصال، ارتباط و گاه تهاجم فرهنگ پوشش در جامعه هستند
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک طراح لباس گفت: طراحان لباس پرچم‌داران اتصال، ارتباط و گاه تهاجم فرهنگ پوشش در جامعه هستند و در عمل به اعمال درست مد در لباس که به هنجارسازی و یا هنجارشکنی جامعه کمک می‌کند، می‌پردازند.

ناهید دلشاد راد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاوت طراحی لباس و طراحی مد، اظهار کرد: ‌طراحی لباس، طرح خلاقانه انواع پوشاک است که شامل زنانه، مردانه، کودکان، اسپرت و ... می‌شود و طراح لباس باید با دوره‌هایی که در رشته طراحی و خیاطی گذرانده بتواند بر روی صفحه کاغذ طراحی آن مدل را با الگوکشی درست تبدیل به پوشش خاص کند.

وی افزود: طراح لباس باید یک طرح لباس که قابل اجرا برای دوختن باشد را طراحی کند و با اصول نقاشی و رنگ‌شناسی نیز آشنا باشد. همچنین باید برای طراحی مهارت کافی داشته باشد. اما طراح مد لباس باید علاوه بر مهارت در طراحی با تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، دین، هنجارهای منطقه، شهر و آن کشور مخاطب آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند مد جدیدی که قابل پذیرش جامعه مخاطب است را طراحی و اجرا کند.

این طراح لباس تصریح کرد: خلاقیت در طراحی لباس مخاطب‌پسند به میزان مهارت و اطلاعات طراح لباس بستگی دارد که مواردی چون رنگ، پارچه، تزیینات، متناسب با فصل بودن، اندام و جنسیت را شامل می‌شود که طراح لباس می‌تواند با اطلاع از این شرایط طرح‌هایی را ایجاد ‌کند.

وی بیان کرد: هر تکنولوژی می‌تواند بازخورد خوب یا بد در جامعه داشته باشد، اما استفاده درست از آن تکنولوژی می‌تواند مفید باشد. اینترنت یک دستگاه خبررسان سریع است که می‌تواند در ایجاد اهداف نمایشی کاربرد داشته و با توجه به اینکه در دسترس همگان است در جهت اهداف منفی و یا مثبت تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال انتقال فرهنگ پوشش و زندگی یک کشور به کشورهای دیگر و یا تهاجم فرهنگی به کشور مخاطب را می‌توان نمونه‌ای از این نوع برشمرد.

دلشاد راد به آموزش درست توسط استادان خبره به ویژه استادانی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی در ارتباط هستند اشاره کرد و گفت: دنیای مد در کشور ما می‌تواند ایران را متحول و به سمت جهش‌های زیبا، فاخر و عفیفانه پیش ببرد، چراکه همیشه آموزش حرف اول را در هرکاری می‌زند.

وی ادامه داد: طراحان لباس پرچم‌داران اتصال، ارتباط و گاه تهاجم فرهنگ پوشش در جامعه هستند و در عمل به اعمال درست مد در لباس که به هنجارسازی و یا هنجارشکنی جامعه کمک می‌کند، می‌پردازند.

این طراح لباس عنوان کرد: مد لباس، یک حرکت در تناوب زمان برای ایجاد خلاقیت، تنوع و حتی اقتصاد و فرهنگ‌سازی در جامعه است و اگر این امر ناآگاهانه، بی‌برنامه و بدون مطالعه باشد خسارات جبران‌ناپذیری را در فرهنگ، اقتصاد و هنجارهای جامعه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha