• دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402080805698
  • خبرنگار : 50035

مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد

مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد

ایسنا/همدان رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد به طوریکه مصرف آن برای درمان آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا توصیه نمی‌شود.

دکتر یعقوب اندامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی با آغاز فصل سرما و پاییز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: بیماری‌های کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل سرما بیشتر می‌شود. 

 وی افزود: سرماخوردگی یک بیماری ویروسی بسیار شایع است که معمولاً با علائم سوزش گلو و آبریزش بینی آغاز می‌شود؛ ویروس سرماخوردگی می‌تواند به‌راحتی از شخص یا سطوح آلوده به سایر افراد منتقل شود و به طور میانگین هر فرد بالغ دو یا سه بار در سال سرما می‌خورد.

اندامی با بیان اینکه آنفلوآنزا و کرونا علائم مشابهی همچون بدن‌درد، مشکلات گوارشی و ... دارند که در سرماخوردگی وجود ندارد، اضافه کرد: گلودرد، آبریزش بینی و چشم، سرفه و ... از علائم مشترک بیماری آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی است که تنها با تست و نمونه‌گیری می‌توان به نوع ویروس پی برد.

وی با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد به طوریکه مصرف آن برای درمان آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا توصیه نمی‌شود، گفت: درصورتی‌که فرد علاوه بر ابتلا به آنفلوانزا یا سرماخوردگی و کرونا به بیماری عفونی دیگری هم مبتلا شده باشد پزشک به او آنتی‌بیوتیک می‌دهد در غیر این صورت این دارو تأثیری بر روند درمان بیماری‌های ویروسی ندارد.

 رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر عدم مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران، مطرح کرد: ضرر داروهایی که به‌صورت خودسرانه استفاده می‌شود، بیشتر از منفعت آن است.

اندامی گفت: تاکنون بیش از هشت نوع ویروس آنفلوآنزا و تعداد بی‌شماری ویروس سرماخوردگی شناخته شده است به همین علت بیماران بلافاصله پس از بهبودی به نوع دیگری از ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

 وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به علت آن‌که یک‌بار به کرونا، آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی مبتلا شدند دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند و این امر سبب می‌شود که بار دیگر به نوع دیگری از ویروس هم مبتلا شوند.

 رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه استفاده از ماسک در محیط‌های پرتجمع و اماکنی که تهویه مناسب ندارد، توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: در مکان‌هایی که فاصله افراد کمتر از یک تا یک ونیم متر باشد، باید از ماسک استفاده شود.

اندامی با بیان اینکه افرادی که علائم سرماخوردگی، آنفلوآنزا و یا کرونا دارند باید از ماسک استفاده کنند، یادآور شد: برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی استفاده از ماسک و واکسیناسیون علیه آن ویروس توصیه می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: در این راستا شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل ۳۰ ثانیه، عدم لمس دهان، بینی و چشم‌ها با دست‌های آلوده، عدم برقراری تماس دستی و یا در آغوش کشیدن افرادی که علامت دارند، رعایت فاصله، عدم حضور در اماکن پر جمعیت و .. اشاره کرد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سرماخوردگی به علت کثرت نوع ویروس واکسن ندارد، اظهار کرد: توصیه می‌شود نوزادان بالای شش ماه و تمام افراد جامعه نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه افراد در معرض خطر و سالمندان در صورتی‌که یک سال از تاریخ واکسن آنها گذشته باشند می‌توانند علیه کرونا واکسینه شوند، تصریح کرد: نیازی به تزریق واکسن مجدد علیه ویروس کرونا برای عموم مردم و افرادی که یک سال از تاریخ واکسن آنها گذشته وجود ندارد.

اندامی اعلام کرد: گروه سنی شش ماه تا ۹ سال درصورتی‌که برای نخستین‌بار از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنند، باید تنها نصف دز واکسن را دریافت کنند و پس از یک ماه لازم است فرد نسبت به دریافت دز یادآور اقدام کند.

وی با بیان بیماران خاص و افراد حساس می‌توانند در شهریورماه و اوایل بهار نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، اظهار کرد: سایر افراد می‌توانند در شهریورماه و یا اوایل مهرماه نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

اندامی گفت: مادران باردار تا دو هفته پس از زایمان، کارکنان بهداشت و درمان، کارکنان بهزیستی، دامپزشکی، جانبازان، افرادی که جزو گروه پر خطر هستند، بیماران دیابتی، تالاسمی و ... ملزم به دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند. 

وی با اشاره به اینکه پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا دو هفته طول می‌کشد تا بدن پادتن‌هایی تولید کند که از بدن محافظت به عمل‌آورد، خاطرنشان کرد: در دوران بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و یا کرونا فرد مجاز به تزریق واکسن نیست و بعد از بهبودی نسبی و قطع شدن تب می‌تواند نسبت به دریافت واکسن اقدام کند.

اندامی تأکید کرد: در صورتی‌که فرد مبتلا به بیماری کرونا، آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی شد باید سه تا پنج‌روز از رفتن به محل کار و مدرسه جلوگیری کند و پس اتمام دوره تا بهبودی به مدت یک هفته از ماسک استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha