• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402080906221
  • منبع : بازار

طرز کار چیلر و فن کویل چگونه است؟

طرز کار چیلر و فن کویل چگونه است؟

چیلر و فن کویل از جمله مهم‌ترین تجهیزات تهویه مطبوع در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان هستند و بسیاری از مردم در زمان انتخاب فن کویل یا سیستم‌های تهویه، دچار سردرگرمی می‌شوند

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تهویه نگار، در این گزارش با استناد به منابع معتبر و مهندسی در حوزه تهویه مطبوع، قصد داریم طرز کار چیلر و فن کویل را توضیح دهیم. همچنین نحوه انتخاب چیلر و فن کویل را به زبان ساده توضیح خواهیم داد.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت مهندسی تهویه نگار،  چیلر یک دستگاه خنک کننده یا همان برودتی است و صرفا از آن برای سرمایش استفاده می شود، در صورتی که از انواع فن کویل بنا بر شرایط طراحی و ساخت آن، ممکن است برای سرمایش، گرمایش و یا حتی سرمایش و گرمایش به طور همزمان استفاده شود.

چیلر چیست؟

چیلر به زبان ساده یک دستگاه تولید کننده آب سرد است که دمای آب خروجی از آن در محدوه ۴ الی ۶ درجه سانتی گراد قرار دارد ، این جریان آب سرد، از طریق  یک پمپ به فن کویل یا سایر مبدل های حرارتی به منظور سرمایش واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و یا حتی دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیدگاه مهندسی، چیلر نوعی هیت پمپ(پمپ حرارتی )است که گرما را از یک محیط گرفته و به محیط دیگر انتقال می دهد. چیلرها این عمل را از طریق سیکل تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی انجام می دهند. این سیکل ها در مهندسی مکانیک و تاسیسات، جزو سیکل های ترمودینامیکی هستند.

برای درک ساده تر، یخچال موجود در منزل شما یا کولر اتومیبل هم از سیکل تبرید تراکمی، استفاده می کند. به همین علت کاربرد چیلرهای مجهز به کمپرسور، که با نام چیلر تراکمی در بازار شناخته می شوند بسیار در صنعت تهویه و برودتی رایج تر است و در این گزارش نیز کارشناسان تهویه نگار بیشتر در مورد سوالات خوانندگان در زمینه چیلر تراکمی و فن کویل پاسخ داده اند.

طرز کار چیلر تراکمی

چیلر تراکمی چهار مولفه اصلی دارد:

  • کمپرسور(واحد متراکم کننده مبرد)
  • کندانسور(واحد چگالنده مبرد)
  • شیر انبساط یا اکسپنشن ولو
  • اواپراتور(واحد تبخیر کننده مبرد)
  • طرز کار چیلر و فن کویل چگونه است؟

طرز کار چیلر تراکمی اینگونه است که کمپرسور، مبرد یا همان ماده ای که مردم آن را با نام گاز کولر می شناسند متراکم نموده و بعد از آن به کندانسور ارسال می شود. کندانسور با کاهش دمای مبرد و انتقال آن به محیط سبب می شود، مبرد از حالت گازی شکل، تقطیر شده و به عبارتی به مایع تبدیل شود. سپس از شیر انبساط عبور می کند و فشار آن کاهش یافته و در نتیجه دمای آن هم کم می شود و در ادامه وارد لوله های اواپراتور می شود.

حال در این مرحله، لوله های مسی اواپراتور خنک شده است و در صورتی که بتوانیم جریان آب محیط را از روی این لوله ها عبور دهیم، در واقع قادر به تولید آب سرد شده ایم.

اکنون می توانیم، این آب سرد تولیدی چیلر را از طریق پمپ به سمت فن کویل های نصب شده در داخل واحدهای مسکونی یا تجاری بفرستیم و جریان هوای اتاق یا فضای مورد نظر را با عبور از لوله های فن کویل خنک کنیم و اینگونه فن کویل نقش یک سیستم سرمایشی را برای شما ایفا می کند.

در نتیجه اگر بجای آب سرد، آب گرم خروجی از موتور خانه یا پکیج حرارتی را به سمت فن کویل ارسال کنیم، به سادگی می توانیم با عبورجریان هوای اتاق از روی لوله های گرم، سیستم گرمایشی ایجاد کنیم. به همین دلیل است که فن کویل جزو سیستم های سرمایشی و گرمایشی محسوب می شود.

حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که از کدام چیلر و با چه ظرفیتی باید در ساختمان خود استفاده کنیم؟ این یک کار تخصصی است که مهندسان تاسیسات برودتی و حرارتی با توجه به متراژ، شهر مورد نظر و بار برودتی ساختمان انجام می دهند. به هیچ عنوان افراد معمولی و مشتریان که علم این کار را ندارند، باید از انجام آن اجتناب کنند. زیرا انتخاب غیر اصولی چیلر و فن کویل می تواند علاوه بر مشکلات فنی، هزینه و زیان مالی را در پی داشته باشد.

یکی دیگر از سوالات پر تکرار مردم این است که آیا این دستگاه چیلر قادر به تولید آب گرم هست؟ جواب این پاسخ از نظر مهندسان بله است اما به دلیل آنکه صرفه اقتصادی و توجیح فنی ندارد، لذا طراحان و تولید کنندگان چیلر این امر را اصولی نمی دانند. برای این مباحث حتما از شرکت های معتبر و تخصصی حوزه تهویه مطبوع مشورت بگیرید. کارشناسان تهویه نگار این مشاوره را رایگان در اختیار مردم و کارفرمایان قرار می دهند.

یک چالش دیگر که افراد معمولی آن را بسیار با چیلر و فن کویل اشتباه می گیرند، تشابه چیلر و فن کویل با سیستم هایی نظیر اسپلیت(کولر گازی) و داکت اسپلیت است. باید توجه کنیم که این سیستم ها و یونیت های داخلی آن کامل از مبرد یا همان گاز استفاده می کنند اما در طرز کار چیلر و فن کویل، گاز فقط در مدار چیلر که خارج از ساختمان نصب شده قرار دارد و فن کویل فقط حاوی آب گرم یا سرد است. تفاوت زیادی بین چیلر و فن کویل با سیستم کولر گازی است که در گزارش های بعدی به آن می پردازیم.

چیلر تراکمی بر حسب اینکه چه نوع کندانسوری دارد، به دو نوع دسته بندی می شود:

  1. چیلر تراکمی هوا خنک
  2. چیلر تراکمی آب خنک

امروزه به دلیل اینکه در کشور ما ایران، با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، توصیه متخصصان این حوزه این است که تا حد امکان از چیلرهای تراکمی هوا خنک استفاده شود. یعنی کندانسورچیلر با استفاده از فن های دمنده و جریان هوای محیط، گرمای جذب شده از ساختمان یا یک دستگله صنعتی را به محیط منتقل کند و استفاده از چیلر هوا خنک بسیار در پروژه های خانگی و صنعتی مورد استقبال قرار گرفته است.

خیلی از مردم تصور می کنند که چیلر هوا خنک، هوا را خنک می کند و چیلر آب خنک هم آب را خنک می کند. در صورتی که این موضوع اشتباه است و محصول خروجی تمامی چیلرها اعم از چیلرهای تراکمی و چیلر جذبی، جریان آب سرد است. امروزه چیلر جذبی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و مهم ترین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در نوع سیکل کاری آن هاست. چیلرهای تراکمی به دلیل استفاده از کمپرسور، به مصرف انرژی الکتریکی نیاز دارند اما چیلرهای جذبی با استفاده از منبع انرژی حرارتی نظیر مشعل گاز قادر به تولید آب سرد هستند.

امروزه به دلیل مشکلات زیاد و طول عمر کم چیلر جذبی، فقط در پروژه هایی که اتلاف انرژی حرارتی بالا باشد، مهندسان ترجیح می دهند از چیلر جذبی استفاده کنند.

فن کویل چیست؟ بررسی انواع فن کویل

پس از انتخاب چیلر، نکته مهم بعدی نحوه انتخاب فن کویل است. فن کویل ها بر اساس کاربری پروژه، انواع مختلفی دارند از جمله فن کویل زمینی، فن کویل دیواری، فن کویل سقفی، فن کویل کانالی پرفشار.

طرز کار چیلر و فن کویل چگونه است؟

از لحاظ مدار طراحی نیز فن کویل دو لوله ای و چهار لوله ای داریم. پیشنهاد می کنیم که برای انتخاب فن کویل هم به متخصصان همین حوزه رجوع کنید چراکه محاسبه ظرفیت فن کویل هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه گزارش:

بنا بر توصیه کارشناسان صنعت تهویه مطبوع، انتخاب صحیح و اصولی چیلر و فن کویل را به مهندسان تاسیسات حرارتی و برودتی که سابقه درخشانی در امر طراحی، ساخت و تولید آن دارند واگذار کنید. اینکه کدام چیلر و فن کویل را با چه ظرفیتی انتخاب کنیم از عهده مردم عادی خارج است. دانستن طرز کار چیلر و فن کویل صرفا جهت آگاهی شما از این سیستم است و خود موضوع امری تخصصی است.

منبع گزارش: شرکت مهندسی تهویه نگار

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha